Tillfälligt vindskydd eller mobila uteboxar?

Murmelin

Trådstartare
Hej!
Jag har fått arrendera en hage nära vårt hus där jag tänkte ha två ponnyer i sommar. Men nu funderar jag lite på det här med vind/solskydd. Dels som skydd för hästarna men även för skötsel när vädret är dåligt.

Det finns en yta i hagen som är plan och slät. Kanske någon form av modulboxar eller ett skydd som man enkelt kan bygga ihop och flytta på efter sommaren.

Någon som har några tips?
 
Hade det bara varit över sommaren hade jag inte satt upp något, träddungar duger gott, och en skötselplats där man kan binda upp utanför hagen.
Men stall/vindskydd hade jag inte fixat med.
Hade däremot sett till att kunna låna någon "grannes box " om något skulle hända :)
 
Nu finns inte alternativet att låna någon grannes box och några träddungar finns inte i hagen, därav min fråga. Hästarna kommer att gå där från mitten av maj till mitten av september.
 
Jag har en kompis som köpte ett sånt Coverall som man kan ha till bilar osv. Som en mini tälthall, fanns i olika strl och inte så fasligt dyr. Några gubbar som hjälps åt så är det snabbt på plats och det står stadigt. Kan man säkert sälja rätt enkelt till hösten om man inte vill ha det kvar.
 
Det finns en hård, plan grusad yta på ca 25 kvm i ett hörn av hagen som jag tänkte skulle kunna funka.
Skuggi: Coverall låter intressant, ska kolla upp det.

Finns det någonstans man kan hyra 2 mobila uteboxar? Hittar bara ett ställe när jag googlar men då handlar det ju om en massa boxar...
 
Tänk på kraven enligt Djurskyddslagen på att även vindskydd ska klarar samma hållbarhetskrav som stall och boxar. D v s att dom ska hålla för en hästspark (det gör inte tält) och inte heller vara farliga så att hästarna kan fastna i dom.
Så om man ska ha någon typ av tält eller plåtkonstruktion måste man klä dessa så att de håller för hästar som sparkar, kliar sig, biter o s v utan att det farligt för hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: phie
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp