Tillhör jag en minioritet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har två gånger i mitt liv blivit sexuellt ofredad av män. En gång av en kvinna. Här kommer dessa "incidenter" i kronologisk ordning.

1. Jag var barn, kanske 10 år? Blev lämnad ensam med min pappas kompis som klev in i mitt rum utan att knacka och började massera mig när jag satt väldigt lättklädd vid mitt skrivbord. Vet inte om detta kan definieras som ett sexuellt övergrepp egentligen, men mina personliga gränser blev i vilket fall överträdda med råge. Jag har i efterhand själv känt behovet av att överdriva den här historien, la han inte sin hand på mitt bröst kanske? Eller bröst och bröst förresten. Men finns det inte något mer konkret övergreppsmässigt att komma med i den här historien? Men nej. Det gör det faktiskt inte.

Sedan var han ett as och ett svin, förstås, varav jag gärna vill "sätta dit honom". Men detta är vad som verkligen hände.

2. Är med i en radikalfeministisk rörelse i mina sena tonår. Har bjudit hem mina vänner och står lutad över soffkanten (full) och märker inte att tjejen som sitter i soffan knäpper upp min blus. När jag ställer mig upp ordentligt blottas således mina bröst och delar av sällskapet fnissar åt mig. Så exakt återgivet som jag minns det.

3. Jag är på krogen med min kompis. En extremt jobbig kille som hävdar att han är grafittikonstnär stöter på mig och försöker framhäva sin egen förträfflighet genom att sitta och rita teckningar till mig som han säger att jag kan sälja dyrt. När jag reser mig upp för att prata med en kompis som kommer börjar han ta på min röv. Jag säger inte ifrån, inte för att jag är särskilt sugen på killen ifråga men för att det ger mig någon slags sjuk bekräftelse.

Detta är alltså de tre gånger jag utsatts för någon slags ofredande. Jag har aldrig fått en dicpic skickad till mig, aldrig blivit tvingad till sex fastän jag otaliga gånger valt att följa med halvfrämmande killar från krogen, bara för att sova. Har ofta tänkt att jag bara har haft ett jävla flax helt enkelt. Har tjejkompisar som råkat betydligt mer illa ut genom åren. Men är jag en minioritet? ÄR det verkligen så illa därute?
 

Jag har aldrig råkat ut för värre saker än de du beskriver. Undantaget en blottare vid ett tillfälle. Men han sprang iväg när jag blev arg och började skälla ut honom.

Fulla idiotiska killar som tafsat på uteställen men som slutat när jag sagt i från. Illa nog men inget som varit det minsta traumatiserande för mig.
 
Jag har nog också haft ganska tur i livet men jag har kompisar som inte alls har haft samma tur.

De tillfällen jag kan minnas:
- en gubbe vi bodde granne med när jag var barn erbjöd oss godis mot att vi pussade honom på munnen. Sen stack han in sin tunga i våra munnar. Vi fick inte vara där efter det.
- en man på en tunnelbana i Istanbul tog mig på rumpan mitt på ljusa dagen.
- det har hänt flera gånger att män har försökt dansa med mig på nattklubbar och inte har slutat förrän jag har lyckats smita därifrån
- jag och en kompis blev förföljda av två män. Vi smet in på McDonalds och männen stod kvar utanför i ett par timmar innan dom gav upp.
- hånglade med en kille på ett vandrarhem när jag var utomlands. Han tyckte sen att vi var tillsammans och blev väldigt obehaglig.
- alla gånger män i grupp har ropat saker när jag har gått förbi sent på kvällen eller natten. Är väldigt obehagligt och läskigt eftersom jag vet att dom är både snabbare och starkare.

Nu när jag tänker efter är det många gånger män har fått mig att känna mig otrygg genom sitt beteende på krogen. Men jag har aldrig blivit utsatt när jag har varit ensam eller fått saker skickade till mig på internet.

Jag kan inte komma på att jag någonsin har känt mig ofredad av en kvinna... Det är möjligt att det har hänt men att jag inte har uppfattat det som ofredande eftersom jag inte har varit rädd för att hon ska våldta eller misshandla mig.
 
Räknas det att killarna sprang in i vårat omklädningsrum?

Krogen gick det nog inte en enda kväll utan att en man tog mig på rumpa, bröst och även mellan benen.

Män som kysst mig fast jag inte velat.

Min första pojkvän som våldtog mig i sömnen eller när han var full.

Drogad och våldtagen två gånger av okända män.
 
Jag hade varit utfattig för jag har aldrig på något sätt blivit ofredad/trakasserad och det trots att jag i mer än 25 år jobbat i väldigt mansdominerande yrken. Aldrig på krogen eller när jag bara gått på stan. Närmast jag möjligen kommer var på en konsert när killen bakom tryckte sig mot mig men å andra sidan var det proppfullt så vi stod alla trycka mot varandra.
 
Har blivit tagen på röv/lår tre gånger. Två av dem var män, den tredje kvinna. Samtliga har snabbt slutat när de inte fått önskad respons. Aldrig varit någon som visslat eller kommenterat. Dock befinner jag mig så gott som enbart i kvinnodominerade sammanhang, går i stort sett aldrig på krogen, och är överlag väldigt avvisande mot människor jag uppfattar som jobbiga.

Jag fattar dock att andra i många fall har andra upplevelser. Det SKA vara helt jävla rimligt att gå på krogen och vara trevlig utan att bli antastad.
 
Jag vet inte hur många gånger jag haft mäns händer på min kropp oönskat. Det har tyvärr hänt alldeles för ofta.

Kvinnor har stött på mig men på ett bra sätt, dvs inget kladdande. När jag sagt att jag inte var intresserad har de inte tagit illa upp utan bara släppt det hela (till skillnad mot vad män brukar göra...). Hade det varit rätt kvinna hade jag absolut varit intresserad.
 
Det är omöjligt att räkna hur många gånger en man tagit på min kropp utan att jag vill. Många många gånger på dansgolvet på krogen, flertalet av dessa dessutom helt random där jag bara märker att någons hand/händer plötsligt är på min kropp. På mina bröst, på rumpan, på höfterna, mellan mina ben, någon hand som plötsligt försöker hitta innanför mina trosor om jag haft klänning etc. Det är fan sjukt.

Alla gånger någon kastat äckliga kommentarer efter en eller bara sjukt obehagliga blickar.

Det finns värre saker som jag har förskonats från, men jag vet ju att det förekommer. Spelar det någon roll hur många saker just du varit med om när det händer överallt hela tiden?
 
Jag skulle vilja påstå att en gång är redan en gång för mycket. Det finns så många andra brott som man kan gå igenom livet utan att utsättas för, sexuellt ofredande borde kunna vara en av dem.

Skulle vara intressant att få veta hur många män av typ 1000 som svarar att de har blivit sexuellt ofredade i jämförelse med antalet kvinnor av 1000.
 
Jag skulle vilja påstå att en gång är redan en gång för mycket. Det finns så många andra brott som man kan gå igenom livet utan att utsättas för, sexuellt ofredande borde kunna vara en av dem.

Skulle vara intressant att få veta hur många män av typ 1000 som svarar att de har blivit sexuellt ofredade i jämförelse med antalet kvinnor av 1000.

Det skulle också vara intressant att höra hur många män som verkligen sanningsenligt skulle svara att de någon gång ofredat en kvinna. Allt ifrån kommentarer och busvisslingar, knäppa upp en BH (var mycket populärt under min skoltid) till beöring till sex utan aktivt medgivande.
 
Det skulle också vara intressant att höra hur många män som verkligen sanningsenligt skulle svara att de någon gång ofredat en kvinna. Allt ifrån kommentarer och busvisslingar, knäppa upp en BH (var mycket populärt under min skoltid) till beöring till sex utan aktivt medgivande.
Jag tror många män inte ens är medvetna om att det ofredat en kvinna eftersom de tror de har rätt till en kvinna och hennes kropp och ännu färre som skulle vara ärliga om det. Tror knappast att merparten av de män som ofredat mig allt från kläm/smek på rumpan i tunnelbanan till att ha sex utan samtycke ligger sömnlösa över det.
 
Senast ändrad:
Jag tror många män inte ens är medvetna om att det ofredat en kvinna eftersom de tror det har rätt till en kvinna och hennes kropp och ännu färre som skulle vara ärliga om det. Tror knappast att merparten av de män som ofredat mig allt från kläm/smek på rumpan i tunnelbanan till att ha sex utan samtycke ligger sömnlösa över det.

Jag tror detsamma, därför vore det så himla intressant att se hur många de vore om de verkligen tog sig tid och tänkte efter... om frågeformuläret tog upp just sådana saker som den där BHknäppningen eller smyghanden på röven, den ovälkomna smekningen över ryggslutet. Om de liksom satte sig ned och verkligen TÄNKTE, för jag tror som du att de verkligen inte gör det. Att det på något vis är självklart att de ska få tafsa, det är så normalt.
Jag tror antalet skulle vara skrämmande.
 
Vad jag kommer ihåg har jag känt mig ofredad en gång på ett dansgolv, jag sa ifrån direkt. Snubben log och kom sedan tillbaka 2 minuter senare. Då sa jag till vakten på stället och snubben blev utkastad.. detta är runt 10 år sedan.

Jag tror dock inte män som klämmer och smeker tjejer på röven går omkring och tror att det är deras "rätt", så som @starcraft skriver. Jag tror helt enkelt att de flesta tror att det är så man raggar, tar första steget. Ofta efter alkoholintag...
 
Jag tror dock inte män som klämmer och smeker tjejer på röven går omkring och tror att det är deras "rätt", så som @starcraft skriver. Jag tror helt enkelt att de flesta tror att det är så man raggar, tar första steget. Ofta efter alkoholintag...
De anser inte att det är deras rätt men de anser att det är så man raggar? Är inte att anse att det är så man raggar synonymt med att anse att man har rätt till det? Kan du förklara skillnaden för mig?
 
Vad jag kommer ihåg har jag känt mig ofredad en gång på ett dansgolv, jag sa ifrån direkt. Snubben log och kom sedan tillbaka 2 minuter senare. Då sa jag till vakten på stället och snubben blev utkastad.. detta är runt 10 år sedan.

Jag tror dock inte män som klämmer och smeker tjejer på röven går omkring och tror att det är deras "rätt", så som @starcraft skriver. Jag tror helt enkelt att de flesta tror att det är så man raggar, tar första steget. Ofta efter alkoholintag...

Om de inte tyckte att de hade rätt till tjejens kropp skulle de vackert fråga först, tänker jag.

Tillägg: De gånger jag blivit tafsad på ute i folkgrupp har det generellt inte visats någon intresse av att ta kontakt med mig. Det har oftast bara varit ett kläm eller beröring och sedan vidare.
 
Senast ändrad:
Alltså. Jag anser att jag, om man ser hur det ser ut i mitt umgänge, har klarat mig rätt bra. Det som gjort mest "skada" på mig är min första pojkvän som, när han var kåt efter att jag pussat/kysst honom övertalade mig att ha sex. Gav mig skulden för att han blev sugen på ligg och berättade hur dåligt han skulle må av att inte få ha sex när jag gjort honom kåt. Fattar inte hur han kunde njuta av att ha sex med mig när jag sa ifrån. Jag
var runt 15-16 år när vi hängde ihop och det är över 10 år sedan. Det påverkar mig fortfarande i min nuvarande relation.

Fler saker har ju hänt såsom tafsande, visst fysiskt våld osv men det har inte påverkat mig lika mycket som att bli belagd med skuld för man inte vill ha sex på begäran. Jag, i min lilla umgängeskrets, känner minst 2 personer som blivit våldtagna, kanske fler. Vet även en i kretsarna som suttit av ett straff på kåken för det (ingen jag umgås aktivt med eller anser att jag känner utan en man stöter på ibland). Bara det känns vansinnigt. Jag har alltså en mycket liten umgängeskrets.
 
Senast ändrad:
Oj, om jag skulle tala om alla saker jag varit med om skulle man väl sitta o skriva här hela natten. Men det första jag kommer ihåg hände när jag var 12 år gammal och en bil full med fulla män runt 30 års åldern ville ha med mig i bilen. När jag sa nej skrek de att jag var en hora. Frågan är dock vad hade de gjort med mig om jag sätt mig i bilen... 😡 sedan har man varit med om de klassiska tafsande händer här o där, glåpord skrikandes efter en, blivit tafsad på när man legat däckad och catcalling. Men har även en incident som jag idag faktiskt ser som en våldtäkt även om jag inte tog så stor skada av det men det va över gränsen. Hade det hänt idag så hade jag anmält killen för han drog bara med mig in i ett rum o satte på mig, men som 14 åring tjej säger man inte så mycket mot en 20 åring. :cry:
 
Tja... de två allvarligaste var väl att en person hade penetrerande sex med mig då jag sov. Eller han jag var tillsammans med som visste att jag inte ville ha analsex men som ändå började med det då vi hade annat sex. Det som kändes som värst- han skrattade åt mig då jag skrek till och härmade mitt skrik.

Efter dessa två händelser hade jag inte sex på många år.

Nu är det 15 år sedan det ena och 20 år sen för det andra. Är väldigt trött på att jag tror många inte skulle se ovanstående som övergrepp/våldtäkt, och det gjordes det ännu mindre som det då det hände.

När jag dejtade fick jag dick-pics och män som ville runka för en och liknande. Seb har det varit mängder med andra saker tex ett jobb för långa år sen med en man som bruksde ringa och flåsa i luren och sen började komma dit och vara obehaglig. Han ville "titta på unga söta flickorna som jobbade." Sen fick han stånd och började runka bakom ett hus.

Minns också en blottare vi brukade se vid vår högstadieskola. Han dök sen upp vid en kompis stall och vid ett tillfälle försökte han dra ner en tjej i gräset...

Tja.... finns mkt jag kommer på när jag funderar.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp