tillridning och försäljingn av unghäst

D

dolce__g

jag ska ev få hem en 5 åring efter don primero som är halvbror med min nuvarande häst (på mammas sida). han har blivit inriden med inte mer och det är tänkt att jag ska utbilda och senare sälja denna. vad är rimligt att ta i mån/provison? har inte ridit andras hästar för försäljning innan,
tack för svar

Sv: tillridning och försäljingn av unghäst

Jag förutsätter att du har företag, ett hyfsat "normalt" pris brukar ligga på 4000 kr exkl. moms.

ne det har vi inte kvar längre... det är helt privat nu, menart du 4000/mån?
hur är dte med provisioner och sånt vid ev försäljning?

Jag tänker på hur det ska deklareras, vad som ingår (försäkring, utbildningsgaranti etc), därav frågan om företag. Jag hade personligen inte köpt tjänsten av någon som inte drev verksamheten helt vitt med erforderliga försäkringar etc, så jag brukar fråga per automatik. Och eftersom företag lägger på momsen, men hästägaren inte sällan är privatperson blir det ju rätt stor skillnad med momsen, för bägge parter.

Månadskostnaden svarade jag på, det var väl den du frågade efter? Provisionen brukar väl ligga på 10-20 %? men det är ju fritt att avtala om...

Det beror helt på vad de är villiga att betala, vad du har att erbjuda och varför du gör det.

Vad vill de ha ut av det? Ska den grundridas? Ska den utbildas med tanke på championat? Ska du tävla den och ska isåfall dessa kostnader täckas av vad de betalar/månad? Träningar osv?

Vad har du att erbjuda? Vad har du för erfarenheter av att utbilda hästar? Har du själv ridit unghästfinaler osv?

Gör du det för att du tycker det är kul? Eller gör du det för att "tjäna pengar"? För att få "ett namn" och få igång en verksamhet?

För att få en häst utbildad betalar människor alltifrån nada (den som rider ska vara glad att den får en häst att rida på ) till nästan 10 000 kr/månad.

Enklast för dig kan ju vara att ta betalt för stallhyra och foder, plus en summa för arbetet du gör. Det är svårt att säga när jag inte vet vad du har för bakgrund. Mellan 1000 och 3000 kanske? Det är jättesvårt...

Dessutom så gör jag så att hästägaren får stå för allt som tillkommer, så som träningar, tävlingar, skoningar osv.

För min del beror det ärligt talat på vad det är för häst. En superhäst som jag tycker är rolig att ha kan jag ta mindre betalt för än om det är en som inte direkt kommer ge mig nåt. Självklart beror det också på hur pass stor arbetsbörda jag har vid tillfället.

För försäljningshästar har jag tagit 10-20 % beroende på hur länge det varit tänkt att jag ska ha hästen och hur mycket av dess utbildning jag står för!

Se till att skriva något slags av avtal!

/C

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 528
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 973
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka