Tillskott för förbättrad hovkvalitet

trofé

Trådstartare
Jag blir tokig snart! Har en häst med mycket dålig hovkvalitet, hovarna är som kex att spika i (har själv jämfört när jag slagit på tappskor på honom jämfört med en av mina andra hästar), min hovslagare säger att han har de sämsta hovarna av alla hästar i hennes kundkrets. Han har i alla 8 år som jag haft honom stått på analyserat foder och uträknad foderstat. Han skos med regelbundna och korta intervall av duktig hovslagare, han står inte i lera i hagarna, kratsas så gott som dagligen. Motioneras mycket och på olika underlag, men när det inte räcker? Jag är generellt emot att dutta och testa med olika tillskott som inte har bevisad effekt, men något måste jag göra eller testa.

Har på prov (trots svaga studier) gett honom biotin de senaste 12 månaderna utan någon markant förbättring, så det tänkte jag sluta med nu.

Enzion har jag hört mycket positivt om, finns ej i Sverige nu men går att köpa direkt från USA. Andra förslag, tips, idéer? Har jag missat att tänka på något? Han hade inte så här dåliga hovar som yngre, men var med om ett relativt stort fysiskt och psykist trauma för ca 3,5 år sedan och jag tycker mig se ett samband med detta och att hovarna också blev sämre. Mina andra två hästar (som lever på samma foder och under samma förhållanden) har inga problem med sina hovar. Hjälp!
 
Det är nog inte foderstat eller miljö som är problemet då dina andra hästar har bra hovar och du har uträknad foderstat. Vissa individer har helt enkelt dåliga hovar. Dom människor kan ha sköra naglar, dålig saliv/tänder, skört hår osv. Gentik. Och det kan man inte förändra men man kan försöka göra det bästa av situationen som du ändå gjort. Och ibland räcker det inte. Har du provat en riktigt bra återfuktare för hovarna så de får mer spänst och inte blir torra? Några veckor funkar inte utan det gäller ju att smörja varje dag i väldigt lång tid så man hinner påverka hovarna innan man slutar för tidigt.
Har du analyserat mikromineralerna så du ser hur koppar/zink behov och kvot ser ut? Enbart tilskott av biotin räcker inte ol de har brist på andra viktiga mineraler. Tillskott på metionin? Det är väl det jag kan komma på.
 
Har en häst med mycket dålig hovkvalitet. Han har i alla 8 år som jag haft honom stått på analyserat foder och uträknad foderstat.

Det här med att hästen har en “uträknad foderstat” har jag hört många gånger. Det brukar dock oftast visa sig att det endast är energi, protein, kalcium och fosfor som har “uträknats”. Hovtillväxten och hovkvaliteten är beroende av en mängd olika näringsämnen bl.a. aminosyror, mikromineraler och vitaminer. Det finns en utmärkt artikel här:

http://www.naturalhorsetrim.com/FEEDING THE HOOF, Dr. Kellon.pdf

och en svensk översättning av artikeln här:

http://www.hovbalans.com/shop/6518/art95/14325595-d5ad79-Fodra_hovar.pdf

Enzion har jag hört mycket positivt om, finns ej i Sverige nu men går att köpa direkt från USA.

Enzion är inget särskilt bra “hovtillskott”. De viktigaste näringsämnerna för hovtillväxt som det brukar vara underskott av i foderstaten är aminosyran metionin, samt mineralerna zink och koppar. Tillskott av biotin kan också ge en positiv effekt.

Enzion innehåller följande mängder av dessa viktiga näringsämnen:

Metionin = 13,2 g/kg
Zink = 70 mg/kg
Koppar = 0
Biotin = 0,5 mg/kg

Med tanke på att minimibehovet av zink och koppar för en 500 kg häst är Zn = 400 mg och Cu = 100 mg och för metionin ca. 10 g/dag och att den rekommenderade dosen av biotin är minst 20 mg/dag så kanske du förstår att man skulle få ge flera kilo av Enzion per dag för att täcka hästens behov. Produkten innehåller dessutom ingen koppar alls utan istället innehåller produkten minst 100 mg/kg järn (kan dock innehålla betydligt mer järn) som i princip helt kan ta bort den positiva effekten av zinktillskottet.

Man kan jämföra med ett annat hovtillskott som finns på den svenska marknaden och som innehåller:

Metionin = 89,3 g/kg
Zink = 5600 mg/kg
Koppar = 22 mg/kg
Biotin = 1200 mg/kg

Detta hovtillskott är i alla fall bättre än Enzion men kopparinnehållet är på tok för lågt.

Det bästa är att köpa enskilda näringsämnen och blanda ett eget hovtillskott.
 
Ett sätt att få hovarna hållbarare är att 'blötlägga' dem i vatten regelbundet. Jag vet någon som fixade så att det alltid var blött i hagen i ett hörn där hästarnas vatten stod. Ett annat sätt är att sätta hovarna i någon slags blötläggningsboots, men det behöver göras regelbundet och kanske en kvart per gång eller så, minst. Så det blir ju ganska arbetskrävande. Alltså lite samma tankar om att hålla upp fuktigheten som @Nominous är inne på.

När det gäller tillskott har jag gett biotin men aldrig sett något resultat av det. Förutom zink och koppar skulle ev MSM vara ett sätt att få upp metioninnivåerna på ett billigare sätt än genom att köpa tillskott som innehåller metionin. Men jag vet inte om det är lika effektivt.
 
Det här med att hästen har en “uträknad foderstat” har jag hört många gånger. Det brukar dock oftast visa sig att det endast är energi, protein, kalcium och fosfor som har “uträknats”. Hovtillväxten och hovkvaliteten är beroende av en mängd olika näringsämnen bl.a. aminosyror, mikromineraler och vitaminer. Det finns en utmärkt artikel här:

http://www.naturalhorsetrim.com/FEEDING THE HOOF, Dr. Kellon.pdf

och en svensk översättning av artikeln här:

http://www.hovbalans.com/shop/6518/art95/14325595-d5ad79-Fodra_hovar.pdf



Enzion är inget särskilt bra “hovtillskott”. De viktigaste näringsämnerna för hovtillväxt som det brukar vara underskott av i foderstaten är aminosyran metionin, samt mineralerna zink och koppar. Tillskott av biotin kan också ge en positiv effekt.

Enzion innehåller följande mängder av dessa viktiga näringsämnen:

Metionin = 13,2 g/kg
Zink = 70 mg/kg
Koppar = 0
Biotin = 0,5 mg/kg

Med tanke på att minimibehovet av zink och koppar för en 500 kg häst är Zn = 400 mg och Cu = 100 mg och för metionin ca. 10 g/dag och att den rekommenderade dosen av biotin är minst 20 mg/dag så kanske du förstår att man skulle få ge flera kilo av Enzion per dag för att täcka hästens behov. Produkten innehåller dessutom ingen koppar alls utan istället innehåller produkten minst 100 mg/kg järn (kan dock innehålla betydligt mer järn) som i princip helt kan ta bort den positiva effekten av zinktillskottet.

Man kan jämföra med ett annat hovtillskott som finns på den svenska marknaden och som innehåller:

Metionin = 89,3 g/kg
Zink = 5600 mg/kg
Koppar = 22 mg/kg
Biotin = 1200 mg/kg

Detta hovtillskott är i alla fall bättre än Enzion men kopparinnehållet är på tok för lågt.

Det bästa är att köpa enskilda näringsämnen och blanda ett eget hovtillskott.
Stort tack för utförligt svar. Jag har ej analyserat eller beräknat mikromineralerna så där finns det definitivt förbättringspotential! Hur hanterar man det bäst under sommarmånaderna då de äter gräs? Från ca nu till oktober föder sig mina hästar främst på gräs.

Vilket är det svenska tillskottet som du skrev innehållet för? Kan man inte använda det och lägga till koppar?
 
Ett sätt att få hovarna hållbarare är att 'blötlägga' dem i vatten regelbundet. Jag vet någon som fixade så att det alltid var blött i hagen i ett hörn där hästarnas vatten stod. Ett annat sätt är att sätta hovarna i någon slags blötläggningsboots, men det behöver göras regelbundet och kanske en kvart per gång eller så, minst. Så det blir ju ganska arbetskrävande. Alltså lite samma tankar om att hålla upp fuktigheten som @Nominous är inne på.

När det gäller tillskott har jag gett biotin men aldrig sett något resultat av det. Förutom zink och koppar skulle ev MSM vara ett sätt att få upp metioninnivåerna på ett billigare sätt än genom att köpa tillskott som innehåller metionin. Men jag vet inte om det är lika effektivt.
Blötlägga på det sättet blir nog svårt. Vattnet har vi på grusplan för att hålla det renare och de tillbringar ändå väldigt kort tid där. Smorde förra året under sommartid hovarna med olivolja, har på min hovslagares inrådan börjat med det igen.
 
Förutom att se till att alla behoven är fyllda, dvs. att ta analys på både mikro och makromineralerna (det kan du göra även på betet) och balansera upp det så hjälper det att hålla hoven så elastisk som möjligt. Det gör man enklast genom att vid torra årstider se till att fukta hovarna. Jag häller ut vattenbaljan på betet vid torka och det räcker för mina men annars får man manuellt blöta och då minst en kvart. Efter blötningen smörjer man in hovarna med olivolja. Oljan håller vätan så därför ska hovarna inte smörjas med olja vid blöta årstider och det ger inte heller så mycket att bara smörja med olja utan hovarna ska vara fuktade innan. Vid blöta årstider ser man till att hovarna verkligen får torka upp ordentligt flera timmar varje dag. Både väta och torka ger sköra hovar och där måste man hitta en balans. Bästa boxströt vid torr årstid är torv. Torv återfuktar hoven och vid blöta är kutterspån bäst eftersom det torkar ut hoven.
 
@trofé Man kan ställa hästen i "fotbad" med hjälp av hinkar om nu hästen går med på det, det gjorde dock inte min :crazy: Man kan också blöta handdukar som man lindar om hovarna och låta hästen stå med det i boxen en stund. Och så balansera mikro och makro mineraler, kanske då ge lite extra koppar och zink
 
Fullblod har ju ofta dåliga hovar. När jag jobbade med galopphästar som ju verkligen behöver "hovar" var det standard att olja hovarna varje dag. MEN aldrig, aldrig på torra hovar. Om hoven är torr när den smörjs in stänger oljan ute fukten och håller hoven torr. Är hoven blöt kapslar oljan in fukten i hoven. Det är lätt att se med blotta ögat hur en hov ser ut om den smorts in på torr eller blöt hov.
Sedan ska man också se till så att oljan kommer upp i kronranden. Det är ju där ny hov kommer.
 
Att räkna även på mikromineralerna är nog det som gjort skillnad här. Är vad jag förstått väldigt vanligt med för låga halter av ffa zink i vanligt stråfoder. Jag ger Hippo Hov och Hesta plus Zink och får då rätt balans på mikromineralerna.
 
Förutom zink och koppar skulle ev MSM vara ett sätt att få upp metioninnivåerna på ett billigare sätt än genom att köpa tillskott som innehåller metionin. Men jag vet inte om det är lika effektivt.

MSM (metylsulfonylmetan) är visserligen en svavelförening men innehåller ingen metionin. Svavlet i MSM kan heller inte ombildas till metionin inne i kroppen. Metionin är en essentiell aminosyra vilket betyder att kroppen inte kan tillverka den själv utan den måste tillföras genom fodret.

Det finns nog inget tillskott som är så överreklamerat som MSM. Det påstås att MSM bl.a. förbättrar kvaliteten av ben, senor, leder, hud, hår och hovar. Det finns inte en enda studie som visar detta. Det finns de som “tror” att MSM har denna egenskap för att det innehåller svavel. Svavel är ett mineral som finns nästan överallt och existerar i olika former. Växter tar upp svavel från marken i form av oorganiska sulfatjoner. Sulfat ombildas sedan till organiska komponenter som klorofyll, vitaminer (t.ex. biotin) och aminosyror (t.ex. metionin). Djur kan inte göra denna ombildning.

Det finns en studie på försöksdjur som visar att allt tillskott av MSM försvinner ut ur kroppen efter några dagar:

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf0621469

“The results of this study suggest that [35S]MSM is rapidly absorbed, well distributed, and completely excreted from the body.”

Ett sätt att få hovarna hållbarare är att 'blötlägga' dem i vatten regelbundet.

Att blötlägga hovarna är rent ut sagt idiotiskt. Fukt bryter ner de tvärbindningar av svavel (disulfid) som behövs för att skapa starka keratinmolekyler. Ju torrare man kan hålla hovarna ju fler tvärbindningar skapas.

Torrsprickor som bildas på hovarna (vertikala sprickor) beror på snabba förändringar i fukt och temperatur. Alla material drar i hop sig när fukthalten i materialet minskar (materialet krymper). Väderleken styr man inte över men att fukta hovarna och sedan låta de snabbt torka ut i solen är det säkraste sättet att få torrsprickor.

Bakterier och svampsporer trivs dessutom i fukt så blöta hovar drar till sig dessa organismer vilket ofta leder till strål- och/eller bärrandsröta.

Inte nog med det. Fuktiga hovar blir mjuka och mer ömtåliga. Hovväggen kan börja att flyta ut med separationer som följd vilket gör det lättare för bakterier att ta sig in i hoven. Sulan mjuknar och hästen blir mer ömfotad.
 
Jag ger detta tillskott:
Biotin 1600 mg /kg
Methionine 120 000 mg/kg
Lysine 40 000 mg/kg
Koppar 3000 mg/kg
Zink 28 000 mg/kg
Vit B1 2000 mg/kg
(Lite dyrt, och kanske inte helt perfekt, men jag "orkar" bara inte hålla på och dutta med separata tillskott för varje ämne.)

Jag skulle förutom att ha koll på grovfoderanalysen också tillsätta omega 3 fett (typ linfröolja) + bakteriekultur för bättre flora i tarmarna. Om magen mår dåligt brukar det synas i hovarna.
 
Förutom att se till att alla behoven är fyllda, dvs. att ta analys på både mikro och makromineralerna (det kan du göra även på betet) och balansera upp det så hjälper det att hålla hoven så elastisk som möjligt. Det gör man enklast genom att vid torra årstider se till att fukta hovarna. Jag häller ut vattenbaljan på betet vid torka och det räcker för mina men annars får man manuellt blöta och då minst en kvart. Efter blötningen smörjer man in hovarna med olivolja. Oljan håller vätan så därför ska hovarna inte smörjas med olja vid blöta årstider och det ger inte heller så mycket att bara smörja med olja utan hovarna ska vara fuktade innan. Vid blöta årstider ser man till att hovarna verkligen får torka upp ordentligt flera timmar varje dag. Både väta och torka ger sköra hovar och där måste man hitta en balans. Bästa boxströt vid torr årstid är torv. Torv återfuktar hoven och vid blöta är kutterspån bäst eftersom det torkar ut hoven.
Tar man betesprov på samma sätt som annat grovfoderprov? Jag trodde oljan främst hindrade avdunstning från hovarna. De har foderhäck på grusplan och lösdrift, så även under de blötase perioder står de inte blött någravlånga stunder eller hela dagar. Men det märktes att han blev mkt torrare i hovarna nu när det slog om och blev så varmt och torrt ute.
 
Jag ger detta tillskott:
Biotin 1600 mg /kg
Methionine 120 000 mg/kg
Lysine 40 000 mg/kg
Koppar 3000 mg/kg
Zink 28 000 mg/kg
Vit B1 2000 mg/kg
(Lite dyrt, och kanske inte helt perfekt, men jag "orkar" bara inte hålla på och dutta med separata tillskott för varje ämne.)

Jag skulle förutom att ha koll på grovfoderanalysen också tillsätta omega 3 fett (typ linfröolja) + bakteriekultur för bättre flora i tarmarna. Om magen mår dåligt brukar det synas i hovarna.
Vilket tillskott är det, hur svarar det mot behoven? Jag tänker då du skrev att det inte blir helt perfekt. Ang hur de mår i GI-kanalen, han har fin träck, är inte gasig och håller hull mer än alldeles för bra.
 
MSM (metylsulfonylmetan) är visserligen en svavelförening men innehåller ingen metionin. Svavlet i MSM kan heller inte ombildas till metionin inne i kroppen. Metionin är en essentiell aminosyra vilket betyder att kroppen inte kan tillverka den själv utan den måste tillföras genom fodret.

Det finns nog inget tillskott som är så överreklamerat som MSM. Det påstås att MSM bl.a. förbättrar kvaliteten av ben, senor, leder, hud, hår och hovar. Det finns inte en enda studie som visar detta. Det finns de som “tror” att MSM har denna egenskap för att det innehåller svavel. Svavel är ett mineral som finns nästan överallt och existerar i olika former. Växter tar upp svavel från marken i form av oorganiska sulfatjoner. Sulfat ombildas sedan till organiska komponenter som klorofyll, vitaminer (t.ex. biotin) och aminosyror (t.ex. metionin). Djur kan inte göra denna ombildning.

Det finns en studie på försöksdjur som visar att allt tillskott av MSM försvinner ut ur kroppen efter några dagar:

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf0621469

“The results of this study suggest that [35S]MSM is rapidly absorbed, well distributed, and completely excreted from the body.”



Att blötlägga hovarna är rent ut sagt idiotiskt. Fukt bryter ner de tvärbindningar av svavel (disulfid) som behövs för att skapa starka keratinmolekyler. Ju torrare man kan hålla hovarna ju fler tvärbindningar skapas.

Torrsprickor som bildas på hovarna (vertikala sprickor) beror på snabba förändringar i fukt och temperatur. Alla material drar i hop sig när fukthalten i materialet minskar (materialet krymper). Väderleken styr man inte över men att fukta hovarna och sedan låta de snabbt torka ut i solen är det säkraste sättet att få torrsprickor.

Bakterier och svampsporer trivs dessutom i fukt så blöta hovar drar till sig dessa organismer vilket ofta leder till strål- och/eller bärrandsröta.

Inte nog med det. Fuktiga hovar blir mjuka och mer ömtåliga. Hovväggen kan börja att flyta ut med separationer som följd vilket gör det lättare för bakterier att ta sig in i hoven. Sulan mjuknar och hästen blir mer ömfotad.
Ang hovar och hårdhet. Mina andra två hästar får vid torrt väder väldigt hårda hovar, men de blir hårda och starka eller hur jag ska säga. Han med hovproblem blir hård, fnasig och spricker lättare.
 
Tar man betesprov på samma sätt som annat grovfoderprov? Jag trodde oljan främst hindrade avdunstning från hovarna. De har foderhäck på grusplan och lösdrift, så även under de blötase perioder står de inte blött någravlånga stunder eller hela dagar. Men det märktes att han blev mkt torrare i hovarna nu när det slog om och blev så varmt och torrt ute.

Ja precis. Plocka ett representativt prov och skicka in för analys.
Det gör den men är hovarna väldigt torra redan så hjälper det inte så mycket med bara olja utan hovarna behöver suga åt sig fukt först, innan insmörjningen med olja. Det är väldigt bra om man kan göra insmörjningen kvällstid så att inte solen är så stark att den torkar ut hovarna genast utan att de får lite återhämtning under natten.
Bra att de inte står i blöta hela dagarna. Ett av de mest effektiva sätten att skaffa sig problem är att låta hästen stå och vara blöt dygnet runt.
 
Min gammelman med dåliga hovar (ärvd från morsan troligen:mad:), fick Nyponskal och Kiselgur, varje dag, året runt
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 145
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 662
Senast: skiesabove
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 429
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 935
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp