Tillskott för förbättrad hovkvalitet

Prova Keratex Hoof Hardener. Googla så får du mer info. Tycker det gav mkt bra resultat på min häst vars framhovar lätt trasades sönder.
 
Min häst har haft mycket problem med hovarna och tillslut, efter en hovslagare som vägrade kollade röntgenbilderna, rasade de. Jag använder Hoof first och jag har bilddokumenterat förändringen. Det är helt enormt. Inget annat ändrades, samma foder, samma hagar etc. Till och med hovslagaren, som inte tror på sådana medel, håller med att det är en stor förändring, det både växer fortare än normalt samt att kvalitén är mycket bra på hoven. Dyrt ja, men värt det!
 
Min häst har haft mycket problem med hovarna och tillslut, efter en hovslagare som vägrade kollade röntgenbilderna, rasade de. Jag använder Hoof first och jag har bilddokumenterat förändringen.

Jag tittade på innehållet i produkten Hoof first. Den rekommenderade dosen på 25 g innehåller:

Contains per 25g scoop:
Biotin 40mg
Methionine 3,000mg
Lysine 1,000mg
Copper 75mg
Zinc Oxide 700mg
Vitamin B1 50mg

Other Ingredients:
Composition: Dicalcium Phosphate, Kaolin, Glucose

Om man räknar om detta till innehåll per kilo för att kunna jämföra med t.ex. Hoof Aid får man följande:

Hoof first
Metionin = 120 g/kg
Zink ca. 20000 mg/kg
Koppar = 3000 mg/kg
Biotin = 1600 mg/kg

Hoof Aid
Metionin = 89,3 g/kg
Zink = 5600 mg/kg
Koppar = 22 mg/kg
Biotin = 1200 mg/kg

Hoof first innehåller således mer av de viktiga näringsämnerna per kilo. Den rekommenderade dosen på 25 g/dag ger också en rimlig mängd av dessa näringsämnen. Det finns dock en del nackdelar med detta tillskott. Som Zinktillskott har används zinkoxid vilket har visat sig ha låg biotillgänglighet. En studie visar på lågt upptag och det hjälper inte att ge mer. Kvoten mellan zink och koppar är inte optimal. Produkten innehåller dessutom dikalciumfosfat vilket är ett ämne som är känt för att innehålla höga halter järn.

Beträffande Hoof aid så är den rekommenderade dosen 12,5 g helt otillräcklig. Man måste ge betydligt mer för att få någon påtaglig effekt. Kopparinnehållet är på tok för lågt och det framgår inte vilket zinktillskott som har används. Förmodligen zinkoxid även där.

Dessa s.k. hovtillskott är endast en nödlösning som man kan ta till i brist på annat. Det absolut bästa är att se till så att hästen har en näringsriktig och balanserad foderstat och då behöver man inget särskilt hovtillskott.
 
@spaderÄss Är detta ett bättre tillskott för häst med dåliga hovar?

Ingredienser: Natriumklorid, Magnesiumklorid
Tillsatsämnen/kg: Sammansatt av spårämnen: Zink som klorid (E6) 9400 mg, Mangan som klorid (E5) 2970 mg, Selen som selenit (E8) 25 mg Aminosyror och salter: DL-Metionin (3.1.1.) 9.900 mg Vitaminer och provitaminer: D-biotin 1.485 mg, Beta karoten (E 160a) 1,39 mg Aromämne: Glycin 30.300 mg
Innehållsförteckning: Fuktnivå 86%, Protein 4.2%, Aska 1.7%, fett 0.8%, fibrer 0.3%, Natrium 0.2%

KERABOL är ett flytande tillskottsfoder med D-biotin, DL-Metionin (organisk svavelkälla), lättupptagligt Zink, Mangan (IPALIGO®) och Selen som tillsammans understödjer bildandet av hov och hårrem hos hästen.
 
@spaderÄss Är detta ett bättre tillskott för häst med dåliga hovar?

Ingredienser: Natriumklorid, Magnesiumklorid
Tillsatsämnen/kg: Sammansatt av spårämnen: Zink som klorid (E6) 9400 mg, Mangan som klorid (E5) 2970 mg, Selen som selenit (E8) 25 mg Aminosyror och salter: DL-Metionin (3.1.1.) 9.900 mg Vitaminer och provitaminer: D-biotin 1.485 mg, Beta karoten (E 160a) 1,39 mg Aromämne: Glycin 30.300 mg
Innehållsförteckning: Fuktnivå 86%, Protein 4.2%, Aska 1.7%, fett 0.8%, fibrer 0.3%, Natrium 0.2%

KERABOL är ett flytande tillskottsfoder med D-biotin, DL-Metionin (organisk svavelkälla), lättupptagligt Zink, Mangan (IPALIGO®) och Selen som tillsammans understödjer bildandet av hov och hårrem hos hästen.

Mineraltillskott i form av klorid är populära i vissa kretsar där man påstår att magnesiumklorid och andra kloridbaserade tillskott är 100% biotillgängliga. Man “tror” detta för att hästen har lätt att absorbera kloridjoner. Från den amerikanska fodernormen för hästar, NRC 2007:

“Given that chloride absorption can be 100 percent (Schryver et al., 1987b) . . . “

Vad man bortser ifrån är att magnesiumklorid först måste lösas upp i magnesiumjoner (Mg--) och kloridjoner (Cl--) innan hästen kan ta upp dessa ämnen från tarmarna. Detta sker i magsäcken där pH-värdet är lågt (mellan ca. 2 – 4 beroende på hur länge hästen har varit utan foder). Det finns inga studier som visar att magnesiumklorid skulle ha högre löslighet och därigenom högre biotillgänglighet än t.ex. magnesiumoxid eller magnesiumkarbonat. Det finns däremot en studie som visar att magnesium i magnesiumoxid och magnesiumkarbonat har hög biotillgänglighet hos hästar, ca. 60%. Det är föga troligt att magnesium i form av magnesiumklorid skulle ha högre biotillgänglighet.

Magnesiumklorid är dessutom frätande. Det måste spädas ut med vatten om man ska ge det till häst annars finns det risk för irritation och frätskador på mun och matstrupe.

Du kan själv jämföra innehållet av viktiga ämnen i denna produkt med andra hovtillskott.

Metionin = 9,9 g/kg
Zink = 9400 mg/kg
Koppar = 0 mg/kg
Biotin = 1485 mg/kg

Produkten innehåller väldigt lite metionin och ingen koppar alls vad jag kan se. Knappast en produkt som jag skulle klassa som “hovtillskott”.

Som en tumregel kan man säga att man bör tillföra ca. 2,5 g extra metionin per dag till en häst som väger 500 kg för att hovkvaliteten ska påverkas positivt. Det metionintillskott som brukar användas i hovtillskott är DL-metionin. Det är dock bara L-formen av metionin som är biologiskt aktiv. Man måste därför ge den dubbla mängden av DL-metionin, dvs. 5 g/dag till en 500 kg häst. Du skulle med andra ord behöva ge ett halvt kilo av denna produkt för att tillföra 2,5 g extra metionin till din häst.
 
Mineraltillskott i form av klorid är populära i vissa kretsar där man påstår att magnesiumklorid och andra kloridbaserade tillskott är 100% biotillgängliga. Man “tror” detta för att hästen har lätt att absorbera kloridjoner. Från den amerikanska fodernormen för hästar, NRC 2007:

“Given that chloride absorption can be 100 percent (Schryver et al., 1987b) . . . “

Vad man bortser ifrån är att magnesiumklorid först måste lösas upp i magnesiumjoner (Mg--) och kloridjoner (Cl--) innan hästen kan ta upp dessa ämnen från tarmarna. Detta sker i magsäcken där pH-värdet är lågt (mellan ca. 2 – 4 beroende på hur länge hästen har varit utan foder). Det finns inga studier som visar att magnesiumklorid skulle ha högre löslighet och därigenom högre biotillgänglighet än t.ex. magnesiumoxid eller magnesiumkarbonat. Det finns däremot en studie som visar att magnesium i magnesiumoxid och magnesiumkarbonat har hög biotillgänglighet hos hästar, ca. 60%. Det är föga troligt att magnesium i form av magnesiumklorid skulle ha högre biotillgänglighet.

Magnesiumklorid är dessutom frätande. Det måste spädas ut med vatten om man ska ge det till häst annars finns det risk för irritation och frätskador på mun och matstrupe.

Du kan själv jämföra innehållet av viktiga ämnen i denna produkt med andra hovtillskott.

Metionin = 9,9 g/kg
Zink = 9400 mg/kg
Koppar = 0 mg/kg
Biotin = 1485 mg/kg

Produkten innehåller väldigt lite metionin och ingen koppar alls vad jag kan se. Knappast en produkt som jag skulle klassa som “hovtillskott”.

Som en tumregel kan man säga att man bör tillföra ca. 2,5 g extra metionin per dag till en häst som väger 500 kg för att hovkvaliteten ska påverkas positivt. Det metionintillskott som brukar användas i hovtillskott är DL-metionin. Det är dock bara L-formen av metionin som är biologiskt aktiv. Man måste därför ge den dubbla mängden av DL-metionin, dvs. 5 g/dag till en 500 kg häst. Du skulle med andra ord behöva ge ett halvt kilo av denna produkt för att tillföra 2,5 g extra metionin till din häst.
Tack!! :)
Jösses va du kan!
Tänk att det är så svårt att hitta ett hovtillskott som faktiskt innehåller det hästen behöver :crazy: Billiga är dom inte heller! Detta är snordyrt :meh:
 
Jag tittade på innehållet i produkten Hoof first. Den rekommenderade dosen på 25 g innehåller:

Contains per 25g scoop:
Biotin 40mg
Methionine 3,000mg
Lysine 1,000mg
Copper 75mg
Zinc Oxide 700mg
Vitamin B1 50mg

Other Ingredients:
Composition: Dicalcium Phosphate, Kaolin, Glucose

Om man räknar om detta till innehåll per kilo för att kunna jämföra med t.ex. Hoof Aid får man följande:

Hoof first
Metionin = 120 g/kg
Zink ca. 20000 mg/kg
Koppar = 3000 mg/kg
Biotin = 1600 mg/kg

Hoof Aid
Metionin = 89,3 g/kg
Zink = 5600 mg/kg
Koppar = 22 mg/kg
Biotin = 1200 mg/kg

Hoof first innehåller således mer av de viktiga näringsämnerna per kilo. Den rekommenderade dosen på 25 g/dag ger också en rimlig mängd av dessa näringsämnen. Det finns dock en del nackdelar med detta tillskott. Som Zinktillskott har används zinkoxid vilket har visat sig ha låg biotillgänglighet. En studie visar på lågt upptag och det hjälper inte att ge mer. Kvoten mellan zink och koppar är inte optimal. Produkten innehåller dessutom dikalciumfosfat vilket är ett ämne som är känt för att innehålla höga halter järn.

Beträffande Hoof aid så är den rekommenderade dosen 12,5 g helt otillräcklig. Man måste ge betydligt mer för att få någon påtaglig effekt. Kopparinnehållet är på tok för lågt och det framgår inte vilket zinktillskott som har används. Förmodligen zinkoxid även där.

Dessa s.k. hovtillskott är endast en nödlösning som man kan ta till i brist på annat. Det absolut bästa är att se till så att hästen har en näringsriktig och balanserad foderstat och då behöver man inget särskilt hovtillskott.

Stort tack igen för utförligt svar! Men som nu under sommartid, skulle du rekommendera att analysera betet och utifrån det räkna foderstat för både mikro- makromineraler? Jag förstår att färdiga produkter lätt blir en nödlösning och inte optimalt balanserat för den enskilda individen, men när matte snart är desperat så....

Vet du var man enklast/billigast köper separata tillskott från så att man kan matcha ihop själv det som behövs? Räknar man även på metionin i foderstaten? Har räknat foderstat i många år, men känner mig rätt vilse nu men vill verkligen göra det så bra och rätt som det bara går för lilla häst.
 
Må så vara men förändringen är fantastisk. Hästen har fått allt "korrekt" genom foder enligt uträkning men visst, jag har ju inte tagit prover på hur hon tar upp sitt foder och något kan ju ha missats. När detta tillskott tillsattes blev det enorm skillnad.
IMG_0178_zpsc3a1fdb1.jpg


hov_zpsohk4qpun.jpg


Jag vet att den inte är 100% men jag tycker ändå förändringen är väldigt bra, detta är också en fånghov. Det ger ett bättre utgångsläge än bild nummer 1 iallafall. Bilderna är tagna strax över 1 år mellan.

Har du @spaderÄss ideér hur jag kan blanda eget bra tillskott så uppskattar jag det :D
 
Må så vara men förändringen är fantastisk. Hästen har fått allt "korrekt" genom foder enligt uträkning men visst, jag har ju inte tagit prover på hur hon tar upp sitt foder och något kan ju ha missats. När detta tillskott tillsattes blev det enorm skillnad.
IMG_0178_zpsc3a1fdb1.jpg


hov_zpsohk4qpun.jpg


Jag vet att den inte är 100% men jag tycker ändå förändringen är väldigt bra, detta är också en fånghov. Det ger ett bättre utgångsläge än bild nummer 1 iallafall. Bilderna är tagna strax över 1 år mellan.

Har du @spaderÄss ideér hur jag kan blanda eget bra tillskott så uppskattar jag det :D[/QUOTE

Kul att du delar med dig av bilder, tack!
Tack för att du delar med dig av bilder!
 
Uppdaterar. Har tagit betesanalys och räknat på vad han får i sig via betet samt med det mineralfoder han får nu. Utan mineralfodret ligger han lite lågt i fosfor, mkt högt i järn och mangan, lite lågt i koppar, lågt i zink och lågt i selen.

Med de mineraler han får nu (mustang mineral gul) ligger han lite högt i Ca, lite högt i P, högt i Mg, lågt i NaCl, jättehögt i järn, jätte högt i mangan, högt i koppar ok i zink och ok i selen.

Betesanalys per kg TS (kunde inte infoga bild):
P 2,8 g
Ca 6 g
K 25,3
Mg 2,5 g
Na <0,1 g
S 1,9 g
Cu 8 mg
Fe 224
Mn 229
Zn 36

Några idéer eller inputs? SpaderÄss? Funderingar på om det annars kan vara aktuellt med att ta blodprov för att se hur nivåerna ligger hos hästen.
 
@trofé jag har haft fullblod med väldigt dåliga hovar a la kexchoklad och har trots det fått bra bukt med hovkvaliteten utan att gräva i micromineraler /köpa dyra tillskott osv .

Biotin som du provat är ju enbart en hjälp om hästen verkligen har brist på just biotin. Finns bra forskningsunderlag på det .

Du har ju uteslutit uppenbara yttre problem så som lera/oanalyserad foderstat osv. Det är bra !

Utöver det så prova något så simpelt och enkelt som flera tipsat om ang att fukta hovarna och pensla varje dag utifrån det med vegetabilisk olja . Prova det billiga kiselguret.

Om det inte hjälper hade jag nog valt att ta en micromineral analys innan jag började köpa in svindyra tillskott som
Finns i parti och minut på marknaden precis som foder och lovar guld och gröna skogar .
 
@trofé jag har haft fullblod med väldigt dåliga hovar a la kexchoklad och har trots det fått bra bukt med hovkvaliteten utan att gräva i micromineraler /köpa dyra tillskott osv .

Biotin som du provat är ju enbart en hjälp om hästen verkligen har brist på just biotin. Finns bra forskningsunderlag på det .

Du har ju uteslutit uppenbara yttre problem så som lera/oanalyserad foderstat osv. Det är bra !

Utöver det så prova något så simpelt och enkelt som flera tipsat om ang att fukta hovarna och pensla varje dag utifrån det med vegetabilisk olja . Prova det billiga kiselguret.

Om det inte hjälper hade jag nog valt att ta en micromineral analys innan jag började köpa in svindyra tillskott som
Finns i parti och minut på marknaden precis som foder och lovar guld och gröna skogar .
Vad gjorde du för att få bukt med hovarna på din häst? Smorde hovarna med vegetabilisk olja från ca maj förra året tills mer eller mindre när snön kom och har börjat igen.

Menar du som i att ta ett blodprov och analysera hans nivåer i blodet eller som att ta analys på betet? Har ju redan gjort det (betesanalys) och räknat enligt ovan. Med de mineraler han äter nu täcks alla behov, men frågan är om det stora överskottet av järn och mangan stör något annat. Blir inte klok...
 
@trofé jag har haft flera hästar och hästar nära mig så det är inte en specifik häst jag menar när jag skrev att "jag har haft fullblod" .

nej jag gjorde inget annat än att ha välbalanserad macrofoderstat och fukta hovarna dagligen med vegetabilisk olja som slutkläm ovanpå . Samt bra hagförhållanden utan lera, ojämnheter, boots på i hagen och bra hovslagare . Att hästen med dålig hovkvalitet inte drar av sig skor är vitalt för att inte problemen ska bli katastrofala .

Jag hade aldrig analyserat något bete och skulle aldrig göra . Däremot om inget hjälper trots andra vidtaganden som sagt så hade jag tagit en micromineral analys på grovfodret som ges. (då menar jag inte gräset).
 
Senast ändrad:
@trofé nej jag gjorde inget annat än att ha välbalanserad macrofoderstat och fukta hovarna dagligen med vegetabilisk olja som slutkläm ovanpå . Samt bra hagförhållanden utan lera, ojämnheter, boots på i hagen och bra hovslagare . Att hästen med dålig hovkvalitet inte drar av sig skor är vitalt för att inte problemen ska bli katastrofala .

Jag hade aldrig analyserat något bete och skulle aldrig göra . Däremot om inget hjälper trots andra vidtaganden som sagt så hade jag tagit en micromineral analys på grovfodret som ges. (då menar jag inte gräset).
Men alla de åtgärder du skriver om har jag redan vidtagit. Han livnär sig på bete nästan/ca 6 månader per år så det borde vara lika relevant att analysera mikromineralerna i det som i höet.
 
Men alla de åtgärder du skriver om har jag redan vidtagit. Han livnär sig på bete nästan/ca 6 månader per år så det borde vara lika relevant att analysera mikromineralerna i det som i höet.
Jamen dåså - då har du ju isåfall svaret på frågan själv vad som känns mest nödvändigt som nästa steg att göra :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 145
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 660
Senast: skiesabove
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 935
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp