Tillskott för hovar

M

Marika

Skulle behöva något till min häst, då hovslagaren sa att hon var tunn i sina hornväggar. Han tipsade även om något nytt preparat som gör dom "tjockare" men hon som var med när han skodde kommer inte ihåg vad det hette. Nån som har en aning? Det var något nytt på marknaden, men som funkade jättebra. Tack på förhand. :)
 
Sv: Tillskott för hovar

Min häst har hovar som lätt går sönder och hovmaterialet är inte tillräckligt hårt. Jag ger henne Biotin o det gör verkligen underverk! Tar ungefär ett halvår innan det blir bra, men man ser som en kant som växer ut av det nya, fräscha hovmaterialet. Så fort jag slutade så blev det sämre igen så det var ingen tillfällighet, o nu får hon det hela tiden istället.

Det finns även något nytt som heter "Kiselgurr" eller nått i den stilen, inte lika beprövat som biotin men är enligt endel bra.. Har själv ingen erfarenhet av det..
 
Sv: Tillskott för hovar

Min häst har hovar som lätt går sönder och hovmaterialet är inte tillräckligt hårt. Jag ger henne Biotin o det gör verkligen underverk! Tar ungefär ett halvår innan det blir bra, men man ser som en kant som växer ut av det nya, fräscha hovmaterialet. Så fort jag slutade så blev det sämre igen så det var ingen tillfällighet, o nu får hon det hela tiden istället.

Det finns även något nytt som heter "Kiselgurr" eller nått i den stilen, inte lika beprövat som biotin men är enligt endel bra.. Har själv ingen erfarenhet av det..

Min h äst fick Kiselgur förut av de förra ägarna.men ett annat bra tips om hästen e torr i hovarna eller att de spricker är att pensla på lite olivolja varje dag.Funkar super:)
 
Sv: Tillskott för hovar

Jo visst kan man göra det, men det är ju inte det att dom är dåliga i kvaliten. Utan att hornväggarna är så tunna så att hon nu på senaste tiden lätt har tappat skor. Men visst har hon även haft spruckna hovar och har då penslat på lite rapsolja på hovarna. Men ja hovslagaren sa om något som gjorde väggarna tjockare alltså.
 
Sv: Tillskott för hovar

Men... ring hovslagaren och fråga vet ja, jag är också nyfiken! Min häst har också tunna väggar.
 
Sv: Tillskott för hovar

Min pålle har fått Biotin ända sedan jag köpte honom för 10 år sedan snart. Blivit liite bättre, men sedan jag började ge honom Kiselgur oxå sedan nyår, har hovarna blivit ännu bättre.
Så nu får han äta både Biotin OCH Kiselgur. Får även Foderjäst, 2 dl/per dag i maten.
 
Sv: Tillskott för hovar

... och är detta för sprickor och sköra hovar, ELLER är det för att göra hovväggen tjockare?
 
Sv: Tillskott för hovar

Min häst har hovar som lätt går sönder och hovmaterialet är inte tillräckligt hårt. Jag ger henne Biotin o det gör verkligen underverk! Tar ungefär ett halvår innan det blir bra, men man ser som en kant som växer ut av det nya, fräscha hovmaterialet. Så fort jag slutade så blev det sämre igen så det var ingen tillfällighet, o nu får hon det hela tiden istället.

Det finns även något nytt som heter "Kiselgurr" eller nått i den stilen, inte lika beprövat som biotin men är enligt endel bra.. Har själv ingen erfarenhet av det..

min polle äter det... så jag kan rekomendera de:)
 
Sv: Tillskott för hovar

Vi hade problem med dåliga hovväggar och tappskor varenda skoperiod. Började med Enzion i juni och det är redan jättestor skillnad på hovarna. Hårda och av en helt annan kvalité´enligt hovslagaren. Peppar pepper men inte en tappsko hittills
 
Sv: Tillskott för hovar

Dåliga hovar i allmänhet.
Min pålles fötter växer urdåligt. Sen jag började med Kiselguren har de börjat växa mer.
 
Sv: Tillskott för hovar

OK!
biotin tror jag inte på, det är bara b-vitamin, och det får han redan i fodret. då blir det till att prova kiselgur, när kan man räkna med effekt?
enzion, vad innehåller det?
 
Sv: Tillskott för hovar

Jag börade ju vid nyår att ge honom Kiselgur + Vimital Biotin (Biotinet har han alltid fått). Nu i augusti när min nya hovis :love: (2:a skoningen) var ute och skodde vid sommarhagen har de växt mer än vad de brukar göra annars med enbart Biotin. Även nu när han var och skodde om för 1 vecka sedan.
Så jag fortsätter att ge honom både Biotin och Kiselgur.
Kiselgur kostar 128 kr/hink på Granngården här i Uppsala, räcker läänge.:banana:
 
Sv: Tillskott för hovar

OK!
biotin tror jag inte på, det är bara b-vitamin, och det får han redan i fodret. då blir det till att prova kiselgur, när kan man räkna med effekt?
enzion, vad innehåller det?


Tror du inte på biotin över huvud taget eller bara inte i detta fall?

För som jag sa, min pålla gör det jätteeffetk på (dålig hovkvalitet) så funkar gör det, men kanske inte på alla??
 
Sv: Tillskott för hovar

hästen tillverkar själv sitt behov av b-vitamin, finns ingen anledning att i normalfallet ge tillskott. Dessutom ingår viss mängd i kraftfodret jag ger, så är jag nöjd med det.
 
Sv: Tillskott för hovar

Men... ring hovslagaren och fråga vet ja, jag är också nyfiken! Min häst har också tunna väggar.

Jo jag vet fast det är inte min ordinarie hovslagare. Utan han skulle bara slå på en tappsko, men ska ha honom nästa gång jag skor om helt. Va dessutom inte med när hon blev skodd så var en annan tjej som snappade upp det. Men hon kommer ju inte ihåg vad det hette :smirk: Men ska fråga nästa gång.
 
Sv: Tillskott för hovar

Och som sagt det var inget gammalt preparat man hört om förut utan det var något nytt på marknaden. Som hjälper mot tunna hornväggar.
 
Sv: Tillskott för hovar

Hej, hur går det, fått tag på hovisen?
 
Sv: Tillskott för hovar

Nej jag har ju itne det. Men antagligen ska jag väl förhoppningsvis få tag på honom här snart, då hästen hade tappat en bak sko igår! Typiskt. :mad: Men jag återkommer så fort jag vet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 309
Senast: super
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Habina
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Shaggy
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 724
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp