Tillskott, örter m.m

Det vore ju bra och enkelt men är lite orolig att det ska bli lite för mycket för henne då hon är så rund😅 Förra ägaren lät henne gå på fritillgång innan jag tog över henne så hon rullar bara fram då hon är väldigt lättfödd så försöker banta ner henne så lucern är jag lite tveksam på ifall jag ska ge henne då jag vet att man ofta ger det för att få upp hullet, inget som hon behöver göra🙈
Du behöver inte oroa dig sålänge du ger en liten mängd. 1-2 dl räcker fint för att blanda ut pulver. När man ger lusern för att öka hull ger man ofta flera kg per dag.
 
Det vore ju bra och enkelt men är lite orolig att det ska bli lite för mycket för henne då hon är så rund😅 Förra ägaren lät henne gå på fritillgång innan jag tog över henne så hon rullar bara fram då hon är väldigt lättfödd så försöker banta ner henne så lucern är jag lite tveksam på ifall jag ska ge henne då jag vet att man ofta ger det för att få upp hullet, inget som hon behöver göra🙈

Så lite som behövs för att få i pulver är som sägs ovan inga problem. Jag ger min lättfödda islandsvalack (lättfödd även jämfört med en hel del andra islandshästar) blötlagda lusernpellets där jag blandar i diverse pulver samt lite hack - säg ca 1-2 dl vardera. Just för att han tycker att det är gott så behövs mycket mindre för att han ska äta upp det som är mindre gott.
 
Du behöver inte oroa dig sålänge du ger en liten mängd. 1-2 dl räcker fint för att blanda ut pulver. När man ger lusern för att öka hull ger man ofta flera kg per dag.
Så lite som behövs för att få i pulver är som sägs ovan inga problem. Jag ger min lättfödda islandsvalack (lättfödd även jämfört med en hel del andra islandshästar) blötlagda lusernpellets där jag blandar i diverse pulver samt lite hack - säg ca 1-2 dl vardera. Just för att han tycker att det är gott så behövs mycket mindre för att han ska äta upp det som är mindre gott.
Men då känns det lite bättre i samvetet att jag ger henne lucern. Då ska jag börja med det istället, tack🙏
 
Men då känns det lite bättre i samvetet att jag ger henne lucern. Då ska jag börja med det istället, tack🙏
Jag gör precis som @crazyrabbitlady med våra islandshästar - de får lusernpellets som "bas" i den mat de får utöver grovfodret. Alla är smårunda nu när de betar (trots begränsning av betet), men jag tycker inte att 1-2dl lusernpellets gör någon skillnad. Dessutom känns det betydligt bättre att ge det (som ju ändå är en sorts grovfoder) än de flesta kraftfodervarianter!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
403
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
871
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 210
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp