Att bjuda någon?

Ja det var ju en bra idé också! Vad för sorts paj är bra att bjuda på?
Jag brukar ha svårt för äggstanningen eller vad det heter. Mina barn älskar min köttfärspaj, men jag misslyckas alltid så den blir rinnig helt. Vi skämtar om att skulle jag lyckas så skulle den inte vara lika god! :D
Vad ha vdu för proportioner på ägg och mjölk? Vilken mängd mjölk till hur många ägg?
Ta ett extra ägg och se till att ingredienserna håller liknande temperatur man rör ihop är vad jag hade gjort.
Inte för kall mjölk om du har äggen i rumstemp tex.

Angående sorts paj är det nog inte så noga. Och beror väl kanske på vad du har råd med också.
Tacopaj, västerbottenpaj eller helt enkelt bara ost och skinkpaj är nog vad jag valt.
 
Beror nog på vilket recept? Det skiljer mycket mellan olika. Samt att det finns olika storlekar på ägg och recepten mest bara anger antal ägg inte storlek på dem, de recept jag sett i alla fall.

Jag tycker nog det gäller för de flesta recept på nätet och i kokböcker. Storleken på ägg tycker inte jag är så himla kinkigt när det gäller just paj eller matlagning över huvud taget. Men om jag var osäker skulle jag utgå från normalstora ägg om inget annat står.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker nog det gäller för de flesta recept på nätet och i kokböcker. Storleken på ägg tycker inte jag är så himla kinkigt när det gäller just paj eller matlagning över huvud taget. Men om jag var osäker skulle jag utgå från normalstora ägg om inget annat står.
Okej, men nu har ju ts uppenbarligen haft problem.
Och jag hade då provat med mina tips jag gett i tidigare inlägg.

Om hon haft problem är ju något fel.
Annars kanske du kan boäidra med ett recept på äggstanningen som du vet säkert fungerat?
 
@Enya, det kan ju även vara fel på ugnstemperaturen i ditt recept i förhållande till din ugn.
Alternativt lite kort gräddtid. Men den går ju inte att öka hur mycket som helst så, zm du kan öka den beror ju på hur mycket färg skalet får.

Jag vet inte hur väl din begränsade syn låter dig se hur välgräddat skalet är?

Edit:Men kanske är det löttare att bjuda på något av de andra tipsen du fått om du är osäker på hur det blir.
 
Okej, men nu har ju ts uppenbarligen haft problem.
Och jag hade då provat med mina tips jag gett i tidigare inlägg.

Om hon haft problem är ju något fel.
Annars kanske du kan boäidra med ett recept på äggstanningen som du vet säkert fungerat?
Mitt tips att följa receptet var ett tips. Jag märker själv att ofta när jag hittar på lite själv så blir det inte så bra, bäst blir det när jag läser igenom receptet innan och faktiskt gör som det står.

Jag tänkte att om TS brukar få problem med sin köttfärspaj så kan det helt enkelt bero på att hon inte lagar från recept utan av gammal vana, kanske t.o.m. enligt hur man brukade göra i föräldrahemmet. Kanske utan att reflektera så mycket över kryddning, gradantal i ugnen osv.

TS pajen i det här receptet tyckte jag verkar god!


https://www.ica.se/recept/sparrispaj-med-vasterbottensost-och-persilja-725296/
 
Jag har ett recept på en paj med kokt potatis, lök och spenat. Inga dyra ingredienser men blir jättegod. Sedan gör man en liten tomatsallad eller något bredvid.

Om äggstanning så har min erfarenhet lärt mig att gå efter hur den ser ut i verkligheten, inte vad receptet säger om tid. Låt den stå i ugnen tills den är klar, även i mitten av pajen.
Därför är det också bra att allt i pajen är täckt så man inte hamnar i valet mellan att något på toppen blir bränt eller stanningen ofärdig. Och serverar man färdigskurna bitar syns det inte att man behövt peta i den för att kolla om pajen var klar.
 
Att bjuda på lunch i stället för middag hjälper ofta mig att dra ned förväntningarna. Jag är inte någon mästerkock utan går i lite samma tankebanor matmässigt som flera andra. Paj med en lite "lyxigare" sallad, (lägg till tex melon, nötter) dock passar det bättre till lunch. Jag har bjudit på våfflor med "mattillbehör" (fetaostkräm, rödbetor, honung och pinjenötter) och till efterrätt klassiska tillbehör. Det var mycket uppskattat. Också mer lunch. Uppiffad lasagne med dito sallad som till pajen.

Framförallt skulle jag bli glad för inbjudan, vad som serverasär sekundärt.
 
Måste det vara middag? Rabarberpaj är ju väldigt gott och enkelt? Annars har jag en snålvariant på potatissallad, blanda i extra potatis så blir en liten burk drygare och billigare och inte så mycket fett ☺️.
 
@Enya Om det skulle vara nåt som inte äärså natigt utan mer gott tänkte jag på amerikanska pannkakor med tillbehör som bär, ev cokladknappar. Inte jättesvårt att göra. Inte skrivit st hittills pga att du ville ha matförslag och det väl är mer amerikansk brunch än mat enligt mig 😅
 
Egentligen behöver det ju inte vara dyrt för att det ska smaka gott! Själv tycker jag snarare att saker som får ta tid, exempelvis linsgrytor och sånt som får koka lääänge är mycket godare än någon dyr köttbit.

Den här funderade jag på, osäker på om den matchar eventuellt prisönskemål dock: https://zeinaskitchen.se/halloumipasta/

Denna tyckte jag var väldigt god, men jag hade nog gjort något mer med tomatsåsen som hälls över innan den åker in i ugnen, för det blev mest en "meh" i smaken: https://undertian.com/recept/enchiladas-med-fyllning-pa-svarta-bonor/
 
Jo, jag vet, men jag har sett på Fb en del av vad de äter och även när vi pratar. Så det kanske inte är så spännande med spagetti och köttfärssås i jämförelse typ. :)

Paj var ju en tanke, men någon som har bra tips på hur man lyckas med det där med äggen, och även får vettiga kryddor i? Så att det smakar något, menar jag. Jag saltar ju knappt på min mat även om jag förstås använder peppar och fond osv.
Jag har bjudit över vänner lite mer formellt på både spaghetti och köttfärssås och korv och mos :D Men paj är superbra bjudmat.
 
Jag har bjudit över vänner lite mer formellt på både spaghetti och köttfärssås och korv och mos :D Men paj är superbra bjudmat.
Spagetti och köttfärssås (eller med linser) var det första jag tänkte på! Oslagbart om man har ett bra recept.

Lasagne är också en sådan grej som är enkel men känns lyxigt i min värld.

Men att bjuda hem någon på kaffe och kaka är fullt rimligt om man ska gå en runda med hundarna sen.
 
Vi brukar bjuda över folk på middag rätt ofta och vi äter allt ifrån oxfile till korvstroganof med pasta och allt, oavsett rätt, brukar vara mycket uppskattat. :) Det behöver absolut inte vara "lyxig" mat för att folk ska uppskatta måltiden. :)
 
Nu är jag absolut en som uppskattar god mat och dryck och kan lägga en hel del pengar på det.
Men blir man hembjuden till någon så är det ju umgänget och gesten som är viktigast.
Det är inte så att man tänker ”Men hur kunde de bjuda på det där?!” när någon bjuder en på något om det inte är något helskruvat som de flesta inte äter.
Och gott kan vara billigt med, som flera sagt.
Jag tror de tycker det är jättetrevligt att du bjuder hem dem! Och jag tror ni får lika trevligt om du bjuder på tex en paj som om du hade bjudit på någon sviiiindyr mat.
Paj kan vara supergott! Och de verkar ju vilja umgås med dig IOM att de pratar om att ta med dig på saker. Blir nog jättetrevligt!
 
Tack för alla era tips! Ni är ju jättefina alltså!
Jag ska titta på dem och svara mer sedan, måste rusa lite för jag och spionen ska ta promis med hans bästis och bästisens husse. :)
Har någon redan nämnt pastasallad? Annars är det mitt tips :)! Brukar inte behöva bli det minsta dyrt och kan ju varieras på alla möjliga vis. Med ett gott bröd till, antingen hembakat eller från affären... :)
 
Grönsaker är både hippt och inte så dyrt.
En gryta med ris eller liknande.
Laga till någon dag i förväg för att vara säker på att den blev bra och värm upp när ni skall äta.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 644
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 915
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 920
Senast: lundsbo
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 781
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp