Bukefalos 28 år!

foder till tjock katt

Är enda anledningen till att katten är ute och jagar att du vill ge torrfoder? Eller har jag missat att du skrivit något annat? Jag ser inte riktigt varför du inte kan ge blötmat trots att katten är ute och jagar. Det är ju billigast (och bäst).

Om du ändå vill ge torrfoder sållar jag mig till de andra som rekommenderar t.ex. Applaws. Royal Canin hade jag undvikit som pesten, tycker inte det är någon höjdare innehållsmässigt. Du reagerar på innehållet i vissa blötmatsportionspåsar, men det är ändå ett bättre foder än torrfoder.
 
Som andra i tråden redan sagt, svårt att banta en katt på torrfoder eftersom det innehåller mycket stärkelse och spannmål särskilt RC som är både dyrt och onyttigt. Om katten vägrar blötmat eller kraschar i magen (många katter blir dåliga i magen av Mjau och Bozita blötmat pga alltför högt protein innehåll) så finns det andra alternativ, Pussi, Whiskas, ICAs egen blötmat, Sheba och annat. Sockret du sett är oftast ytterst lite och används till att färga maten så den ser mer apptitlig ut för tvåbeningar. :)

Det behöver faktiskt inte bli dyrare. Jag köper från zooplus (Finland just nu) där kostar 5kg Applaws 150 kr ungefär och Wellbeloved tom billigare. Beställer också blötmat från samma ställe till mindre än halva priset + kattsand. Posten kör det fram till din dörr, skönt sätt att slippa släpa mat och sand från affären. Frakten per beställning går på 50kr så inte överdrivet dyrt. Brukar beställa 2-3ggr per år och då kan man hålla sig hemma den dagen.

Det finns absolut sätt att ge sin katt både bästa fodret och hålla budget bara man kollar runt lite och inte bara åker till Granngården eller ICA. Lycka till med bantningen!
 
Tänkte bara flika in att jag ger min katt Applaw, ett bra foder som han håller sig i relativt fin form på fast han har slutat vara ute sen han skadade sig, vill inte mer, och jag upplever inte det som dyrt alls.
 
letade efter appalaw men fanns inte där.
så Köpte en liten påse bozita indoor sterilised, den verkade vettigaste av vad de hade hemma. Science plain, Royal Canon, bozita och 4friends var vad de hade för katter, större utbud för hundar.
 
letade efter appalaw men fanns inte där.
så Köpte en liten påse bozita indoor sterilised, den verkade vettigaste av vad de hade hemma. Science plain, Royal Canon, bozita och 4friends var vad de hade för katter, större utbud för hundar.
Bozita torrfoder är tyvärr inte heller bra, endast deras våtfoder. Beställ från nätet?
 
Mjau torrfoder ska väl vara hyfsat, jämfört med vad man vanligtvis hittar ute. Det finns i vanliga livsmedelsbutiker. Om du nu inte vill köpa blötmat eller beställa torrfoder från nätet, kör på Mjau?
 
Mjau torrfoder ska väl vara hyfsat, jämfört med vad man vanligtvis hittar ute. Det finns i vanliga livsmedelsbutiker. Om du nu inte vill köpa blötmat eller beställa torrfoder från nätet, kör på Mjau?
Vill minnas att det är spannmål på första plats i Mjau torrfoder.
 
letade efter appalaw men fanns inte där.
så Köpte en liten påse bozita indoor sterilised, den verkade vettigaste av vad de hade hemma. Science plain, Royal Canon, bozita och 4friends var vad de hade för katter, större utbud för hundar.
Science plain (Hills) brukar anses som ett ok foder. Annars säger jag som så många andra: Beställ på nätet.
 
Sen måste jag inflika att katter är inte som hundar och blir INTE feta utav fett. Det är kolhydrater som är boven och det finns i b.la torrfoder. Jag skulle också ta viktökningen på mer allvar, eftersom katter är väldigt känsliga för övervikt vilket kan bli farligt snabbt nog.

Och att en huskatt är grövre i storlek behöver inte betyda norsk skogkatt i sig. Huskatter kommer i alla former, färger, mönster, storlekar och pälslängder, annars skulle vi ju inte ha en enda raskatt idag.
 
Sen måste jag inflika att katter är inte som hundar och blir INTE feta utav fett. Det är kolhydrater som är boven och det finns i b.la torrfoder. Jag skulle också ta viktökningen på mer allvar, eftersom katter är väldigt känsliga för övervikt vilket kan bli farligt snabbt nog.

Och att en huskatt är grövre i storlek behöver inte betyda norsk skogkatt i sig. Huskatter kommer i alla former, färger, mönster, storlekar och pälslängder, annars skulle vi ju inte ha en enda raskatt idag.
mormorn är dock renrasig norsk ;) hade jag inte vetat så hade jag inte nämnt det.

Såg idag att mjau hade ett foder för kastrerade inomhus katter, och innehållet såg ut som det jag köpte från bozita. Får jämföra innehållet i mjau kött och den mjau inomhus och se vilken som innehåller minst kolhydrater.
 
Mjau torrfoder ska väl vara hyfsat, jämfört med vad man vanligtvis hittar ute. Det finns i vanliga livsmedelsbutiker. Om du nu inte vill köpa blötmat eller beställa torrfoder från nätet, kör på Mjau?
Har mjau nu, men det är inte lika gott som den gamlas mat..
 
Vill minnas att det är spannmål på första plats i Mjau torrfoder.
Ja, jag vet att det innehåller spannmål, men jag tycker ändå det är ett hyfsat foder av de som går att finna ute i butiker. De bättre torrfodren verkar bara gå att hitta på nätet, åtminstone jag har aldrig sett något spannmålsfritt någon annanstans.
 
Mjau torrfoder ska väl vara hyfsat, jämfört med vad man vanligtvis hittar ute. Det finns i vanliga livsmedelsbutiker. Om du nu inte vill köpa blötmat eller beställa torrfoder från nätet, kör på Mjau?

Är det något jag aldrig skulle ge så är det mjaus torrfoder. Det är så mycket färgämne i det fodret att till och med bajset blir färgat :eek: :crazy: det känns verkligen inte bra att ge det.
 
Varför inte köpa HELT stärleksefritt?
mormorn är dock renrasig norsk ;) hade jag inte vetat så hade jag inte nämnt det.

Såg idag att mjau hade ett foder för kastrerade inomhus katter, och innehållet såg ut som det jag köpte från bozita. Får jämföra innehållet i mjau kött och den mjau inomhus och se vilken som innehåller minst kolhydrater.
 
mormorn är dock renrasig norsk ;) hade jag inte vetat så hade jag inte nämnt det.

Såg idag att mjau hade ett foder för kastrerade inomhus katter, och innehållet såg ut som det jag köpte från bozita. Får jämföra innehållet i mjau kött och den mjau inomhus och se vilken som innehåller minst kolhydrater.

Bara säger generellt då en i tråden sa att norsk skogkatt nämndes för att katten kanske var lite grövre i byggd, vilket är fel.

Och jag skulle skippat allt med indoor/inomhus och sånt foder. Det innehåller ÄNNU mer kolhydrater än normalt torrfoder. Vill du undvika kolhydrater i kosten, vilket du absolut borde, så är alternativen blötmat eller färskfoder/BARF.
 
För det första - sluta säga att din katt har skogkatt i sig. Din katt är en katt som kommer från en långhårig huskatt. Bara för att katter är långhåriga så har de inte norsk skogkatt i sig. Det är inte väsentligt heller.

Du ger uselt foder till katterna, Mjau och Royal Canin är proppfulla med spannmål som katter som är rena köttätare inte ska äta.
När det är låg kötthalt i ett foder måste katten äta mer av fodret för att kunna tillgodose sitt behov = det blir sjukt mycket bukfylla hos katten som lägger på sig onödig vikt och lämnar mer i lådan.
Köp ett bra foder med hög kötthalt om du vill ge torrfoder för då går det åt mindre och katten får i sig det de ska på en mindre mängd.
Blötmat är bra, framförallt för att det alltid är mer kött i det än torrfoder, däremot bör du inte ge vad som helst för många sorter innehåller socker och skit som katter inte ska ha i sig, framförallt inte när du försöker få den i bättre hull.
Försök få katten mer motionerad än tidigare. Den måste röra sig mer helt enkelt, den klassiska matematiken mer energi ut än in.
Vad du än gör får det inte gå för snabbt och du bör egentligen inte göra det på egen hand utan kontakta en veterinär som gör upp en plan för just din katt över hur snabbt det ska gå för annars är det risk att din katt får tex fettlever och måste avlivas. Med den planen får du regelbundet åka till veterinären på kontroll för att se att allt går bra. Det brukar inte kosta något eftersom veterinärerna på många ställen vill hjälpa djuren som blivit överviktiga utan att det ska påverkas av hur mycket pengar ägaren har.

-Läs innehållsförteckningen på Mjau-tetrorna innan du slår ner på den maten! Den innehåller inte ett dugg spannmål och nästan bara kött. Mjau torrmat innehåller däremot inte bara kött.
 
-Läs innehållsförteckningen på Mjau-tetrorna innan du slår ner på den maten! Den innehåller inte ett dugg spannmål och nästan bara kött. Mjau torrmat innehåller däremot inte bara kött.

Läs igen. Jag skriver om torrfodret, inte blötmaten.
 
Senast ändrad:
Det finns åtskilliga internetbutiker som har Applaws så det är inte särskilt svårt att hitta det och så får man det hemkört med.

Animail.se
Zoozoo.com
Zooplus.se
Hemfoder.se

Finns säkert ännu fler men det här var några som jag kom på just nu på rak arm, med det sagt så borde det inte finnas någon anledning att fortsätta köpa diverse olika kassa foder. Även om det blir en dyrare engångskostnad så blir det billigare i längden då de inte behöver äta lika mycket av ett kvalitetsfoder än vad de behöver göra av RC, Bilanx och annat onödigt vilket gör att en säck då kommer att räcka längre.
 
Jag ger min ena smått överviktiga katt applaws torrfoder och mjau blötmat, det märks att han äter mindre än innan när han fick bozita indoor&sterilised en period.

Dock får han kitten eftersom vi har en kattunge här hemma men med tanke på att dom busar alla vakna timmar märks det inte av.

Han är också norsk skogkatt/huskatt om du nu vill veta och tycker det spelar någon roll ;)

Dyrt är det inte heller. Beställde från zooplus, en kampanj där man fick 2kg extra vid köp av 7,5kg. Tror det hamnade på 450kr och det kommer räcka i evigheter.

@Buck
 

Liknande trådar

Katthälsa Veterinären ringde just och Missias sköldkörtelprov såg bra ut... men hon har som sagt gått ner i vikt. Han tyckte jag skulle leta upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 460
Senast: Fille
·
Katthälsa Ger ni ngt sånt? Vår 15 åring har blivit gammal och sliten, lite dassig i pälsen och tappat vikt (överviktig innan) nu mer i normal...
Svar
7
· Visningar
2 646
Senast: Gimlan
·
Övr. Katt Min kära katt har de senaste dagarna gått från att vara en katt som sover halva dygnet till en katt som sover hela. Hon har i övrigt...
Svar
9
· Visningar
6 370
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Jag har två kattungar (hanar) på 4 ½ månad hemma och det är våra första katter. (vanliga bondkatter) En kompis till mig, som har många...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 587
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp