tillvänjning på bete

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ratjacks
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 207
R

ratjacks

Hej hur lång tid och hur länge per dag låter ni era hästar va på det nya betet innan ni släpper dom där för gått ?
MVH Gp

Sv: tillvänjning på bete

Jag börjar beta min häst så snart gräset börjar växa, ca 2 månader innan betet. Blir inte varje dag och och inga jättelånga stunder till att börja med. När det börjar närma sig så försöker jag få till åtminstone 2 timmar om dan.

När gräset börjar växa brukar jag låta min häst beta i grimskaft i vägkanter, gräsmattan och runt omkring. Sen när vi släpper dem i hagen brukar det inte vara några problem.

Brukar börja två veckor innan betet "på riktigt" med att vänja min häst. Tio min två dagar, 15 två osv, ökar med fem min per 2 dagar ca, men slutar öka när det är vid 25-30 min, aldrig längre än så. Funkar jättebra.

Så fort det gröna gräset börjar växa tar vi en gräsätarpromenad lite då och då. Ca 1 månad före betet betar vi lite mer och ca 2 veckor före betessläpp brukar jag ha med ordentligt med gräs och lägga in i boxen. Har stor tomt hemma som behöver köras med trimmer, det blir pållens gräs...

De får beta in sig själva. Släpps i mars/april.

vi släppte hästarna i en av sommarhagarna nu i veckan, nu första veckan bara halvdagar. Gräset har knappt börjat växa än, så det blir nog bra att vänja in på det.
Den hagen kan andå inte användas i sommar så vi passar på nu(pga insekter där..) att ha den som invänjning...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
874
Senast: matson
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 227
Senast: Efwa
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 182
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka