Tillverka eget betsel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jenna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 992
J

Jenna

Varför kan inte de som tillverkar bett göra storlekar för alla hästar, från den minsta falabellan till den största shiren? Har en minishetland som går på 8,5 cm. Men hon verkligen avskyr att få in den där obekväma järnstången i sin mun. Och tror jag det, det är ju flera storlekar för stort åt henne. Finns det verkligen inga mindre bett att få tag i på marknaden? Tycker ju så synd om henne. Har faktiskt börjat fundera på att "göra" ett bett själv. Tror ni att det skulle gå? Farsan min är inne på att man kanske skulle kunde dela bettet på mitten och därefter svetsa ihop det igen och polera ner ojämnheterna. Själv är jag lite skeptisk...

Sv: Tillverka eget betsel?

Tittade på några amerikanska webbutiker för minatyr hästar. De minsta bett de hade var 3 1/2 (7.62cm). Fast de ser smalare ut i alla fall. Här är ett av körbetten:

copperbit.jpg

Om man gogglar tack for miniature horses får man många träffar

Sv: Tillverka eget betsel?

Vet att någon här på buke gjorde eget bett...
Av två ringar och en bit snöre som man trädde en gummislang över.
Fanns bilder i den tråden om jag inte minns fel....
På så vis blir inte bettet så tjockt och det blir inte för långt samtidigt som det formar sig helt efter den lilla munnen:)

Värt å prova kanske?:idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 562
Utrustning Hej på er! Har ni tips på bett till min herre så tar jag tacksamt emot dem. Jag har en arab-pojke som är mycket petig med sina bett... 2
Svar
23
· Visningar
4 090
Senast: poloplayer
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II