Time for some change!

Sv: Time for some change!

Låter enkelt och bra! Just tonfisk + créme fraiche tycker jag är gott också och går att ha till så mycket; wrap, pasta, som det är, på knäckemacka mm.
 
Sv: Time for some change!

Tack Stjärnis :love:

Nä, har insett att matinspiration via bloggar inte är så bra, blir ju bara mer nollställd :banghead: de lägger ju bara upp allt som är avancerat och fint och beskriver det som "enkelt" :angel:

Det bästa hade ju varit om det bara FANNS 2-3 ingredienser till varje recept :D
 
Sv: Time for some change!

Just nu, "i stora drag", finns detta hemma:

FRYS:
Räkor med skal
Laxfiléer (köpta)
Regnbåge (fiskad av pappa)
Gös (fiskad av pappa)
Grönsaker (flera olika blandningar, thai, broccoli/blomkål/morötter etc, haricot verts, gröna ärtor...)
Bär
Halvt paket vitlökskroketter

SKAFFERI:
Diverse fröer (pumpa, sesam, lin, psyllium, solros...)
Gula och röda linser
Olika sorters bönor
Krossade tomater
Ananas på burk
Musslor
Tonfisk
Havremjölk

Havregrynsgröt
Mannagrynsgröt
Ris
Spaghetti

Olivolja
Rapsolja
Vit balsamvinäger
Soya

KYLSKÅP:
Ägg
Äppelmos
Majonnäs
Vitlök
Smör

*gröt till frukost eller mellanmål
*musli av grynerna och fröna
*baka fröknäcken av fröerna och havregryn
* äta böner/kikärtor och linser som de är (alltså kokta) och bara smaksätta med kryddor tillsammans med en wok du gör av grönsakerna. Jag gör alltid så, då slipper man laga biffar och bullar och det är godare tycker jag :p
*Omelett med grönsaker eller skaldjur
*smoothies på bären och yoghurt/kvarg
* Någon enkel "fuskrisotto" där du bara blandar ris med kanske lite grönsaker och skaldjur och kryddar med goda kryddor och sen någon kvarg eller crème fraîche sås till
*spaghetti och linsfärsgryta (som en köttfärssås fast med linser), bönbiffar, bönor, fiskgryta eller fiskfilé
* In med fiskfileerna i ugnen med en sås av cremefraiche, vitlök, salt, peppar och sweatchilisås som du häller över fisken så det blir som en gratinering.
*räksmörgås med ägg, majonäs och räkor
* pastasallad med ägg och räkor
* soppa med linser eller böner. Soppa med fisk/musslor. Eller valfri grönsakssoppa på broccoli, blomkål, gröna ärtor eller morotssoppa (min favorit)
*chili sin carne med bönor eller linser och de frysta grönsakerna (den vi gjorde blev ju väldigt mumsig)
*pannkakor med äppelmos eller frysta bär

Det jag kom på just nu, hinner inte mer just nu men kanske återkommer :)
 
Senast ändrad:
Sv: Time for some change!

Kolla i den inspirerande tråden "Vad har/ska du äta?" ;) Jag tycker den är jättebra att få idéer ifrån :)

Annars är mina bästa tips storkok! Inte bara helt färdiga matlådor utan även halvfärdiga, för att kunna variera mera. Till exempel köttfärs/köttfärssås(eller ett vegetariskt alternativ då som linser eller liknande) kan användas till taco, pizza, i wraps, till pasta, bakad potatisfyllning osv.

Omelett/ungspannkaka går med bra att frysa in, gott och nyttigt men inte så kul att laga varje dag med dålig fläkt...

Släng inte heller saker som går att frysa in. Även en liten portion couscous eller ris kan komma till nytta en dag när du inte orkar koka nytt eller alla grytor är i disken ;)

Gillar annars Arlas och icas recept.
 
Sv: Time for some change!

Jag har skrivit i den tråden sedan den började men det har inte hjälpt mig jättemycket tyvärr :(

Tack för tipsen :bow:

Idag köpte jag två paket med "färdiga" grejer, City Gross har en så smart grej i frukt och grönsaksdisken, där de plockar ut ingredienser och förpackar tillsammans till ett paket. Köpte ett paket med smoothie-ingredienser och ett med guacamoleingredienser, så jag hoppas jag får ihop något bra med det! Tog även ett recepthäfte :bump:
 
Sv: Time for some change!

Ja, jag såg ju att det var du som startat nuvarande ät-tråd ;) Så tack till dig och alla andra som skriver där, har hjälpt mig att komma på vad jag ska äta :)

Det finns ju ganska gott om halvfabrikat med i butikerna med som kan vara till hjälp i matlagningen. Tex Keldas soppor kan man använda som grytbas. Går bra att ha i linser, grönsaker (både färska och frysta), nudlar, rotfrukter, korv jag det mesta man kan tycka passa till. Ät med ris eller nåt annat, eller som det är.
 
Sv: Time for some change!

Hehe :D Tackar för tipset om min egen tråd osv :angel: :rofl:

Ja, det är ju faktiskt en bra idé!

Ikväll fick jag faktiskt en liten inspirationskick, så jag har gjort smoothie som räcker till typ tre portioner (ikväll, i morgon bitti och till lunch tänkte jag) samt två portioner med lax och egengjord guacamole som jag tänkte ha som matlåda i morgon (kvällspass) och på fredag. Så, två dagars mat avklarade då! För jag har två portionsförpackningar yoghurt som täcker upp övriga måltider också :bump:

Bara att ta sig igenom resten av veckan sen då, men laxen börjar sakta men säkert ta slut nu i alla fall, tror jag har 4-8 filéer kvar :D
 
Sv: Time for some change!

Jag gillar att "smula" sönder laxen i stekpannan, steka den med strimlad paprika och bananscharlottenlök och sen röra ner en creme fraîche + krydda. Ät till pasta eller matvete/korn/havre.

Matkorn är jättegott att göra "risotto" på också (jag kallar det kornotto :D), och då följer jag vanligt risottorecept helt enkelt :)
 
Sv: Time for some change!

Det är en mild men smakrik lök, säljs oftast i sånt där litet nät. Jag gillar den inte bara för smaken utan för att en oftast är lagom till 1-2 personer :) Bananen i namnet kommer från dess form, den är avlång.
 
Sv: Time for some change!

När tror du att du kommer ha tömt frysen på allt icke vegetariskt? Tänkte på det här med matinspiration, jag skrev bara förslag som hade att göra med uppätande av det du redan har hemma. Ville du ha tips även på recept som är vegetariska till senare och kan du tänka dig att handla in lite saker innan allt det andra är slut? Lite tillbehör och så?
 
Sv: Time for some change!

Ganska snart! Bjöd på lax igår så nu har jag 6 filéer kvar. Sen har jag några filéer av den egenfiskade fisken men den räknar jag inte riktigt in bland ickevegetariskt. Det är ju fisk, förstås, men den är egenfiskad vilket ändrar det hela.

Dina tips om vad jag kan göra av det jag har hemma var jättebra. Kom på att jag ju också kan göra sån där "chili sin carne" som vi gjorde när du var här, den var god! Och ja, jag tar gärna emot tips på det fortsatta också!

Jag har fått tillbaka lite inspiration, igår blev det lax, guacamole och stekta grönsaker (från frysen) och idag blev det pasta med tofu, champinjoner, avokado och crème fraîche! :d
 
Sv: Time for some change!

Annars är väl pasta med tomatsås en billig rätt som med kryddor och annat (linser, räkor osv) går att variera i oändlighet, pasta kanske inte räknas till det nyttigaste, men det är ju alltid nyttigare att laga själv än att köpa halv/helfabrikat.
 
Sv: Time for some change!

Det är sant! Och jag har fortfarande typ två portioner spaghetti och en frp snäckpasta kvar, så det går ju att använda upp!
 
Sv: Time for some change!

Här är 3 vegrätter jag brukar laga ganska ofta;

Kikärtsbiffar
ca 2 dl torra kikärtor som jag först blötlägger och kokar (står på paketet hur man gör)
1 stor lök
2 vitlöksklyftor

Mixar ovanstående med mixerstav, tillsätter ca 1,5-2 tsk Sambal oelek, rätt mycket spiskummin, några "dunk" cayennepeppar+kanel+curry och lite mer paprikapulver. Även 2 msk majsmjöl.

Blandar ihop allting och steker i olja. Till brukar jag ha cous cous med en halv rödlök i.

Soppa på röda linser
Steker 1 gul lök + 2 vitlöksklyftor, med blandar jag i sambal oelek + röd curry och steker ihop lite. I med 3 dl röda linser + + 1 paprika + 1 l vatten + 2 fågelbuljongtärningar + 2 st lagerblad, koka i ca 15 min eller tills linserna blivit färdiga.

Morots- och potatissoppa
Steker 0.5-1 purjolök + 1 gul lök + 1-2 vitlöksklyftor, när de är mjuka tillsätter jag 3-4 stora hackade morötter + 3-4 inte jättestora potatisar (skalat & hackat). Kokar upp tills morötterna är mjuka. Mixar med mixerstav. Tillsätter lite grädde (3%ig går bra). Kryddar ganska ordentligt med cayennepeppar och salt.

-

Det bästa av allt är att samtliga rätter är riktigt billiga! Speciellt om du köper torra kikärtor & bönor och kokar upp själv.

Bönbiffar är annars också gott :)
 
Sv: Time for some change!

Studentmat deluxe a lá Stjaerna

Spaghetti med tomatsås! :D

Du behöver:

Spaghetti
Krossade tomater
Olivolja
Gul lök
Vitlök

Massor av olivolja i en stekpanna. Fräs all lök. Häll i krossade tomater. Låt puttra en stund - ju längre desto godare. Klart! :D
 
Sv: Time for some change!

Jag har gått igenom samma process under vintern och våren. Däremot har jag en aldrig sinande kreativitet i köket, vilket resulterar i massor av rolig mat :) Jag undviker kolhydrater efter lunch, så våra middagar är ganska roliga.

När jag äter fisk brukar jag göra en slags pesto på gröna ärtor och äta till.
Det är sprättlätt! Jag har inga kolhydrater till, det mättar bra och är väldigt nyttigt. Lite morotsriv passar bra till.

1. Gör fisken på vilket sätt du vill.
2. Koka ärtor.
3. Mixa ärtorna med scharlottenlök, mandel, lite vitpeppar och örtsalt. (Hur mycket mandel du ska ha i beror på vad du gillar, de ger både smak och konsistens.)
4. Ät.

Jag brukar också äta en löjligt enkel och väldigt god kesoröra till fisk. Blanda keso, mycket dill, lite citron och kryddor du gillar. Ibland har jag i hackad spenat också. Passar fint till panerad fisk :)

887f605caec011e3bc1512eeac6afcf3_8.jpg


Just nu vill jag bara äta omelett. Så gott! Jag gör tunna pannkaksomeletter och äter dem med en helt jäkla fantastisk sallad baserad på avokado, salladsost, mozzarella och bladspenat. Och lite gurka och tomat. Det är så gott jag inte kan sluta göra den. Tre ägg och en skvätt grädde = två omeletter.

Här med ett glas Virgin Mary :D
1920292_10152713331728761_2100435973_n.jpg


Här som rullar, med broccolimos inuti:
b1ca3746a87811e3a5aa12e4e734b473_8.jpg



En tumregel är att varma grönsaker alltid är nyttigare och bättre än kalla grönsaker eller sallad i bladform. Och att frysta grönsaker är bättre än färska (importerade) eftersom frysta grönsaker skördas när de är mogna och som allra nyttigast. Färska grönsaker skördas innan de är mogna och får eftermogna under transport, men saknar då en hel del näring och vitaminer.
Och kål! Kål = det bästa som finns. Ät kål.

Saker jag ALLTID har hemma:

  • Ägg
  • Salladsost/feta/tärnad ost
  • Mozzarella
  • Avokado
  • Skinka
  • Tomater
  • Frysta grönsaker
  • Bacon
  • Nötter av olika slag
  • Laktosfri mjölk
  • Kyckling i frysen
  • Bönor av olika slag
  • Jordnötssmör
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Mat Jag har lite svårt att få i mig frukost på dagarna men behöver verkligen den energikicken innan det är dags för lunch. Jag har tidigare...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 691
Senast: Scandi
·
Kropp & Själ Ja, det finns ju en del mat-trådar på buke (och jag har sökt, men inte funnit nog) så varför ska inte jag? :D Frukost har jag mina...
Svar
10
· Visningar
3 003
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 014
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp