Tinker, vilken mankhöjd passar mig? Hjälp!

Men beror det på storleken i sig? 😊

Men beror det på att hästen är 173 och inte 167? Några cm hit eller dit på höjden är sällan något man ser med bara ögat. När min häst kom hit var jag tvungen att ta fram måttstocken och kolla om hon verkligen "bara" var 165 eftersom jag upplevde henne som större rent visuellt. Många bekanta gissade också på 170+.

Hm...bra fråga. Det går inte att komma ifrån att gångarterna och känslan blir annorlunda på en större häst men absolut att skillnad på 173 och 167 kanske inte är så stor, men däremot 155 och 170 märks definitivt.

Min häst är reggad som halvblodstyp i passet men ser ärligt talat ut mer som en kallblodskorsning. Det tillsammans med en mankhöjd på 170 (och på det minimal manke btw) är det MKT häst.
 
Hm...bra fråga. Det går inte att komma ifrån att gångarterna och känslan blir annorlunda på en större häst men absolut att skillnad på 173 och 167 kanske inte är så stor, men däremot 155 och 170 märks definitivt.

Min häst är reggad som halvblodstyp i passet men ser ärligt talat ut mer som en kallblodskorsning. Det tillsammans med en mankhöjd på 170 (och på det minimal manke btw) är det MKT häst.
Låter stort 😁. Jag gillar små hästar. Fast stora är okej de med 😉
 
Hm...bra fråga. Det går inte att komma ifrån att gångarterna och känslan blir annorlunda på en större häst men absolut att skillnad på 173 och 167 kanske inte är så stor, men däremot 155 och 170 märks definitivt.

Min häst är reggad som halvblodstyp i passet men ser ärligt talat ut mer som en kallblodskorsning. Det tillsammans med en mankhöjd på 170 (och på det minimal manke btw) är det MKT häst.
Ja alltså när det börjar skilja 10 cm eller mer så är det ju mer än bara mankhöjden som är annorlunda, oftast. Min förra häst var 174 och var klart annorlunda jämfört med min häst innan dess som var 155. Det jag reagerar på är folk som tycker att tex 163 är på tok för litet men 165 är okej. Det är två cm liksom, de två centimeterna är inget man verken ser eller känner i något läge.
 
Egentligen borde vi ju snacka rygglängd och båldjup istället. En del hästar är ju 175cm långa men bara 135cm i täcke... Medans du kan ha en nordis på 155cm som drar 155cm extra bred i täcke. Och nordisen sväljer dessutom enormt mycket ben...
 
Nu har jag inte alls mycket erfarenhet av just tinkrar, men andra hästar i ponnystorlek. Jag är ca 163 och föredrar hästar som är ungefär 135-140, men väldigt varierande. Red en häst på som är ca 165 och den kändes inte alls särskilt stor, ett något nätt halvblod utan märkvärdiga gångarter. Tycker min egna på runt 170 känns väldigt lagom men samtidigt stor pga hennes gångarter. Det rejäla halvblodet på drygt 180 cm känns faktiskt inte så mycket större än min sportponny, 140 cm, med stora gångarter.

Så åk du och testa lite olika, ta med någon (förslagsvis någon som är van vid andra än stora bruna) och se vad du tycker. Tror inte längden är några problem på de flesta tinkrar.
 
Egentligen borde vi ju snacka rygglängd och båldjup istället. En del hästar är ju 175cm långa men bara 135cm i täcke... Medans du kan ha en nordis på 155cm som drar 155cm extra bred i täcke. Och nordisen sväljer dessutom enormt mycket ben...

Ja, min häst är 166 i mankhöjd men ingen tror på det då han har mycket manke och i övrigt är väldigt kompakt, kort hals, rygg, korta grova ben, stor bål. Jag var nyligen på hoppträning där vi red bommar på volt med samma antal galoppsprång som en C-ponny, och då kortade jag inte direkt galoppen. Så det är ju verkligen individuellt, jag skulle tro att min häst känns rätt mycket ponny att rida, samtidigt som jag ridit andra hästar med samma mankhöjd som min som känns som att de är 3 meter långa och 3 meter höga. Så det är ju verkligen inte mankhöjden i sig som avgör.
 
Jag är 172 cm och min tinker (irish cob) är bara 146 cm. Trodde och hoppades på att han skulle bli större men nix. Det är dock inga problem alls med längden, han bär verkligen upp långa ryttare bra. Min kompis är längre än mig och när hon rider honom kommer jag på mig själv med att tänka hur bra de ser ut att passa ihop, man tänker inte på hans mankhöjd för det är liksom så himla mycket häst på alla andra vis. :D
 
Jag är 172 cm och min tinker (irish cob) är bara 146 cm. Trodde och hoppades på att han skulle bli större men nix. Det är dock inga problem alls med längden, han bär verkligen upp långa ryttare bra. Min kompis är längre än mig och när hon rider honom kommer jag på mig själv med att tänka hur bra de ser ut att passa ihop, man tänker inte på hans mankhöjd för det är liksom så himla mycket häst på alla andra vis. :D

Vill du möjligtvis dela med dig utav en bild? ☺️
 
Jag kände mig större på mitt gamla (tunna) halvblod på 166 cm än vad jag gjorde på min 147 cm irish cob. Som tex. Jag själv är 171 cm lång.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 334
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 225
Senast: Beeboppe
·
Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 798
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp