Tips ang "spjälka" ben

Bukefalos 30 år!

Min drog sönder senan bak som ung.
Hon var efter det lite lös i hoven (tån) i alla år.
Ofta kotade hon över i hagen vilket resulterade i fula svårläkta sår på framsidan av kotan.
Vid ridning hände det väldigt sällan.

I skånsk lerig vinter vill man ju helst inte behöva ha lindor i hagen, så efter mycket letande hittade jag detta i USA.
Inte nog med att det skyddade det stabiliserade även rörelsen mellan hov och kota.
Även karleds skydd hjälpte men inte fullt lika bra

Bifogade filer

• FB_IMG_1736753517179.webp
    FB_IMG_1736753517179.webp
    62 KB · Visningar: 96
Senast ändrad:
Min drog sönder senan bak som ung.
Hon var efter det lite lös i hoven (tån) i alla år.
Ofta kotade hon över i hagen vilket resulterade i fula svårläkta sår på framsidan av kotan.
Vid ridning hände det väldigt sällan.

I skånsk lerig vinter vill man ju helst inte behöva ha lindor i hagen, så efter mycket letande hittade jag detta i USA.
Inte nog med att det skyddade det stabiliserade även rörelsen mellan hov och kota.
Även karleds skydd hjälpte men inte fullt lika bra
Hör många historier som din- att hästen fungerar men ändå har "men" av skadan. Samtidigt som de veterinärer jag pratat med säger att det möjligen kan bli en tendens att släpa tån på det skadade benet.
Jag undrar lite vad som gör att vissa hästar får kvarstående överkotning och vissa inte. Och varför ingen veterinär berättar att det är ett scenario som kan uppstå?
En teori är ju att de veterinärer jag pratat med jobbar på klinik och inte har kontakt med hästarna när de väl räknas som friska. Och en annan att man ändå räknar att hästen är frisk.

Just det med lera är något jag grunnar på. För jag set ju tydligt att där det i dagsläget inte håller är när underlaget är för mjukt och särskilt när det är oförutsägbart som i en lerig hage där det kanske håller bra när hästen går men de sjunker mycket om det blir galopprace.
Jag vill ju verkligen hoppas att ponnyn blir helt bra med tiden men tycker det skyddet såg intressant ut inför framtida hagtid!
Kanske du kan skicka pm om var du köpt och vad det heter?
Gärna om du vill mer info om din häst och just denna skadan😃

Minns inte vad skyddet heter men ska leta lite i pärmen hemma.

Lyckades trotts allt starta MSV B men tror nog att skadan har påverkat henne mer än vad veterinärer och matte har trott.
Alla andra skador har genom åren uppstått i det skadade bakbenet. Slutet på ridning blev när ligament på undersidan av kotan gick sönder.
Vänster bak i en travökning på bild nedan

Bifogade filer

• _20250113_101803.webp
    _20250113_101803.webp
    11,8 KB · Visningar: 110
Sök: bed sore ankle boots horse eller bed sore boots horse

Verkar finnas samma som de jag använde på amazon fast de sitter uppochner jämfört med de jag köpte.

(vilket ben? höger? tror höger skyddet är helt och finns någon stans)

• Gilla
Reactions: Ray
En liten uppdatering 6 månader efter skadan. Vi fick i början en väldigt snabb igångsättning men efter att vi bytt veterinär och även har en sjukgymnast så kan vi konstatera att det var lite glädjeprognoser i början. Vi har varit uppe i 15 min trav men backat ner igen och sprutat kotleden på samma bakben. Nu ska vi öka igen och ha ett återbesök om 6 veckor.

Det finns fortfarande en liten hälta som är synlig i igångsättning samt på böjt spår på vissa underlag. Den blir mer när han höjer huvudet och mindre när han sänker det. Han skjuter ifrån sämre med vänster bak och är mer benägen att dra i tån på det bakbenet och ibland leder det till att han snubblar bak. Troligen har han inte fått tillbaka sträckfunktionen helt och kompenserar med samarbete mellan bukmuskulatur och muskler högre upp på benet. När han inte jobbar med de musklerna märks det att tån egentligen inte riktigt har en egen sträckfuktion.
I kombination med att ärrvävnaden är stel och fortfarande ömmar vilket gör att han blir sparsam i aktiviteten bak och även ger den där hältan som är svår att veta om den är stramhet , svaghet eller smärta.

Jag vet inte hur länge det känns rimligt att jobba för att han ska tillbaka i normalt arbete men tänker att ett år är kanske rimligt att förvänta sig. Just nu känns det otroligt tråkigt och ibland tänker jag att det hade varit bättre att faktiskt ta bort hästen direkt. Samtidigt vet jag att jag aldrig hade tagit det beslutet om det bara funnits någon chans att han kunde leva ett gott liv och det kan han ju såklart. Vi kämpar på.

En liten uppdatering 6 månader efter skadan. Vi fick i början en väldigt snabb igångsättning men efter att vi bytt veterinär och även har en sjukgymnast så kan vi konstatera att det var lite glädjeprognoser i början. Vi har varit uppe i 15 min trav men backat ner igen och sprutat kotleden på samma bakben. Nu ska vi öka igen och ha ett återbesök om 6 veckor.

Det finns fortfarande en liten hälta som är synlig i igångsättning samt på böjt spår på vissa underlag. Den blir mer när han höjer huvudet och mindre när han sänker det. Han skjuter ifrån sämre med vänster bak och är mer benägen att dra i tån på det bakbenet och ibland leder det till att han snubblar bak. Troligen har han inte fått tillbaka sträckfunktionen helt och kompenserar med samarbete mellan bukmuskulatur och muskler högre upp på benet. När han inte jobbar med de musklerna märks det att tån egentligen inte riktigt har en egen sträckfuktion.
I kombination med att ärrvävnaden är stel och fortfarande ömmar vilket gör att han blir sparsam i aktiviteten bak och även ger den där hältan som är svår att veta om den är stramhet , svaghet eller smärta.

Jag vet inte hur länge det känns rimligt att jobba för att han ska tillbaka i normalt arbete men tänker att ett år är kanske rimligt att förvänta sig. Just nu känns det otroligt tråkigt och ibland tänker jag att det hade varit bättre att faktiskt ta bort hästen direkt. Samtidigt vet jag att jag aldrig hade tagit det beslutet om det bara funnits någon chans att han kunde leva ett gott liv och det kan han ju såklart. Vi kämpar på.

Är det sjukhage annars som gäller?

Tänker ibland att sånna långa rehab kan va skönt för häst och människa att ställa hästen på någon bra lösdrift ett tag. Så kan alla få en paus.
Men ska han inte röra sig i hagen så faller ju det.

Är det sjukhage annars som gäller?

Tänker ibland att sånna långa rehab kan va skönt för häst och människa att ställa hästen på någon bra lösdrift ett tag. Så kan alla få en paus.
Men ska han inte röra sig i hagen så faller ju det.
Nej han går i vanlig hage men själv just nu. Risken med lösdrift är väl att han inte utmanas i rehaben. Han har ju bomövningar backträning etc som ska stärka påskjut etc. Så just nu hade det bara blivit merjobb att ha honom på lösdrift. Sen ska han ju vara lugn i hagen och det är ju svårt att ha koll på lösdrift även om de oftast är lugna.

Tog upp bete med sjukgymnasten men hon tycker risken är att han blir för tjock vilket försämrar just den muskeln han behöver använda mera och träna upp... Ponny gillar ju gräs...

Liknande trådar

• Slag mot ben, ej senskada
  • Svullet ben
  • Ökad puls efter hovböld eller återkommande inflammation?
  • Vrickning?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar