Tips angående schipperke valp

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare johanoastrid
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 4 692
J

johanoastrid

Hej
Jag och min sambo har nyss köpt en schipperke valp som är drygt 9 veckor och nu vill vi gärna ha lite tips på hur vi ska dressera hunden. Viktigast för oss är att den blir rumsren, lyder oss så att den går ha lös, kan sitt, ligg och stanna samt att den skäller så lite så möjligt. Vi har kommit en bit på vägen men det är långt kvar, man ska ju inte hårdköra med en liten valp så vi tar det ändå riktigt lugnt.

Sv: Tips angående schipperke valp

Skynda långsamt är mitt råd till er.

Rumsrenhet kan ta tid, vissa hundar är över 7-8 månader innan man kan kalla dom helt rumsrena. Viktigt bara att ALDRIG banna valpen för olyckor inne, ni får banna varandra istället för att ni inte var uppmärksamma.

Jo det kan ta ett tag innan han blir rumsren. Man har bara fått höra från massa andra att man ska börja dressera valpen tidigt för att det inte går när han blir äldre. Sen säger andra att han ska få vara valp så länge han vill och den linjen håller jag nog på. Att få han rumsren är förstås något man börjar med första dagen och det går riktigt bra faktiskt. Han lyder även hyffsat bra ute också när han är lös (kopplet släpar bakom).

För mig låter det som ett utmärkt tillfälle för er att boka in er på en valpkurs, kolla med närmsta brukshundklubb vad dom har att erbjuda där kan ni få praktiska råd kring inläring. Köp bra valp och lydnadsböcker så ni har en grund att stå på och gå efter ..

Lycka till...

Jag tänkte göra det men det visade sig att den kursen redan varit i år och att det bara är en per år.

Jag kan tipsa om boken kontaktkontraktet. Där tycker jag du får många tips och råd.
Nu när du inte kan gå kurs.

Har du ingen bild, de där små är ju så söta som valpar :D

jag har också haft lite svårigheter att få valpkurs...tydligen är jag den enda i området som skaffat valp till sommaren...

KONTAKTKONTRAKTET är min räddare, har fått svar i den på nästan alla mina funderingar. Den ger liksom grundtänket.

Jag ska ringa och höra med dem om det inte finns nån mer valpkurs. Boken där är ju inte heller helt fel att köpa. Jodå nån bild finns det men han är svår att fånga på bild då han aldrig håller sig stilla. Jag vet dock inte hur man får in en bild i inlägget, hjälp?

jag har också haft lite svårigheter att få valpkurs...tydligen är jag den enda i området som skaffat valp till sommaren...

KONTAKTKONTRAKTET är min räddare, har fått svar i den på nästan alla mina funderingar. Den ger liksom grundtänket.

Visst är den bra :)

När jag säljer valpar så brukar jag skicka med lite olika saker som valpköparna får välja mellan. Och vill de ha en bok så får de den boken. Brukar vara uppskattad för de som inte haft hund förut, eller inte haft hund på länge.
Och är ju bra för andra också.

Jag ska ringa och höra med dem om det inte finns nån mer valpkurs. Boken där är ju inte heller helt fel att köpa. Jodå nån bild finns det men han är svår att fånga på bild då han aldrig håller sig stilla. Jag vet dock inte hur man får in en bild i inlägget, hjälp?

Bilden måste ligga ute på nätet. Typ photobucket. Sen är det bara att kopiera adressen eller bilden och lägga in..
Valpar är bara stilla när de sover, så vi vet att bilderna kan bli hur som helst :D

Givetvis går det att lära hunden saker så länge den lever. Däremot är det ändå bra att börja tidigt, i princip så snart valpen känner sig hemmstadd. Då menar jag självklart inte att ni ska åka till närmsta brukshundsklubb och köra ett lydnadspass, men att lära hunden att komma när man ropar osv kan göras direkt.

Glöm inte heller att det är otroligt viktigt med miljöträning!

kl*

Även boken "valpen" av mickie gustavsson tyckte jag var bra. Men kontaktkontraktet ger lite mer direkta hänvisningar, men jag tycker att grundtänket är det viktigaste, allt annat flyter på sen iaf, så som sitt, ligg och stanna.
Sen finns ju boken "aktivering: smart lek med din hund" av Nina Roegner där finns massa trick och är väldigt "ta ett steg i taget".

Givetvis går det att lära hunden saker så länge den lever. Däremot är det ändå bra att börja tidigt, i princip så snart valpen känner sig hemmstadd. Då menar jag självklart inte att ni ska åka till närmsta brukshundsklubb och köra ett lydnadspass, men att lära hunden att komma när man ropar osv kan göras direkt.

Glöm inte heller att det är otroligt viktigt med miljöträning!

Det tror jag många glömmer bort i början, vi hade redan från dag ett bestämt oss för vilka regler som gäller vid tex dörren, att man inte bara springer ut så fort dörren står öppen/öppnas vilket känns jätteviktigt för oss som har barn som öpnnar dörren "stup i kvarten" och har vägen nära. Det är viktig vardagslydnad för osss och kan inte börjas för tidigt. Vi har även bestämt vilka rum som är tillåtna, övervåning är tex hundförbjudet område. Det är bara barnen som har varsitt rum där uppe och det finns ingen andledning till varför han ska gå upp. Sen har vi även ett "finrum" där vi bara är när vi har gäster i princip, och där är inte heller han tillåten att gå in, våran sovrum är inte heller tillåtet, men han sover precis utanför på tröskeln dvs 50 cm från husse.. :D
Att komma på sånt i efterhand är bara dumt och gör att man får jobba betydligt mer!

Två bra frågor:

Vad ska ni ha hunden till och vad ska hunden har er till?

Något jag hoppas ni redan kommit överens om är gemensamma regler för hunden, får den ligga i sängen eller inte?
Är det en som ska ha hunden eller båda?
Får den vara i alla rum? Så man inte kör varsin regelbok mot hunden, eller inte är överens när pluttevalpen sitter och tigger vid matbordet.
Ska den kunna "Nej!" eller är det oviktigt?
Ska den klickas in?

Det finns uppfödare som kör med den fem-regeln, jag kan den inte helt med där är ungefär: Valpen ska ha gått på fem underlag, varit i fem olika miljöer osv.

Jag tycker absolut man kan träna en valp, med valpförutsättningar; en inkallning från kök till vardagsrum är också en inkallning.
Lär hunden sitt namn.
Gå i koppel.
Träna rumsrenhet genom att låta det bli "julafton" när behoven görs utomhus. (Att matte/husse blir alldeles lyckliga över en hög på rätt ställe)

Jag tillhör också dem som har kontaktkontraktet som bibel. Har du tillfälle att se någon av Evas föreläsningar, så gör det.

Kl på mig själv

Så här var det visst:

Valpen ska ha:
Gått på fem olika underlag, grus, betong, galler osv
Träffat fem "olika typer av människor"; män, kvinnor, rullstolsburna, cyklister, barn osv.
Hört fem olika ljud; buller, skrammel, lastbilar, tvättmaskiner osv
Sett fem rörliga föremål som den inte får jaga: Joggare, kaniner, katter osv
Hanteras av fem personer
Ätit på fem platser, ur fem oliks skålar.
Lekt med fem olika hundar, säkra hundar naturligtvis.
Fått göra fem olika utmaningar.

(från tidningen Brukshunden)

Här kommer tre bilder. Hoppas det funkar.
benno

http://www.ladda-upp.com/bilder/37196/benno
http://www.ladda-upp.com/bilder/37198/benno

Två bra frågor:

Vad ska ni ha hunden till och vad ska hunden har er till?

Något jag hoppas ni redan kommit överens om är gemensamma regler för hunden, får den ligga i sängen eller inte?
Är det en som ska ha hunden eller båda?
Får den vara i alla rum? Så man inte kör varsin regelbok mot hunden, eller inte är överens när pluttevalpen sitter och tigger vid matbordet.
Ska den kunna "Nej!" eller är det oviktigt?
Ska den klickas in?

Det finns uppfödare som kör med den fem-regeln, jag kan den inte helt med där är ungefär: Valpen ska ha gått på fem underlag, varit i fem olika miljöer osv.

Jag tycker absolut man kan träna en valp, med valpförutsättningar; en inkallning från kök till vardagsrum är också en inkallning.
Lär hunden sitt namn.
Gå i koppel.
Träna rumsrenhet genom att låta det bli "julafton" när behoven görs utomhus. (Att matte/husse blir alldeles lyckliga över en hög på rätt ställe)

Jag tillhör också dem som har kontaktkontraktet som bibel. Har du tillfälle att se någon av Evas föreläsningar, så gör det.

Vi ska ha hunden som sällskapshund, eventuellt lite agility. Vi ska ha hunden båda två och vi är överens om alla regler. Det du nämner är just det som vi har börjat träna lite smått.

DVi har även bestämt vilka rum som är tillåtna, övervåning är tex hundförbjudet område. Det är bara barnen som har varsitt rum där uppe och det finns ingen andledning till varför han ska gå upp. Sen har vi även ett "finrum" där vi bara är när vi har gäster i princip, och där är inte heller han tillåten att gå in, våran sovrum är inte heller tillåtet, men han sover precis utanför på tröskeln dvs 50 cm från husse.. :D

Men vart får hunden då vara? Kök och hall?

Men vart får hunden då vara? Kök och hall?

Kök, hall, kontor. hobbyrum/gästrum och tvrum/vardagsrum, Jag tillbringar nästan hela dagarna antingen i köket eller kontoret, kvällarna kanske tvn eller hobbyrum. Man måste kanske se vårat hus för att förstå att han har tillgång till större del än vad han inte har tillgång till... Vårat sovrum tex får det plats våran säng och så har vi 50 cm fritt runt tre sidor... Men eftersom vi bara sover där så fungerar det utmärkt! :D Barnen har däremot större sovrum men de är ju betydligt mer på sina rum och leker.
Vi har en ganska stort hus... :D

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 414
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 443
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 164
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka