Tips enkla byten/slutor

ponnytjejen

Trådstartare
Jag och min ponny tränar på la nivå men har börjat med öppnar som hon gör jättebra, men däremot funkar dom enkla bytena och slutorna inte alls. Antingen lägger tvär stannar hon i övergången från galopp till skritt eller lägger in flera travsteg, har någon tips på övningar eller något man kan tänka på? Även med slutorna, skänkelvikningar funkar men det är när man ställer och ska flytta för skänkeln hon inte förstår alls vad jag menar, tips?😀 vi tränar för tränare redan!
 
Jag jobbar de enkla bytena mycket med att göra "nästanövergångar", dvs att du kortar galoppen så mycket att du nästan skrittar och istället för att göra övergången till skritt rider du fram igen. När en behärskar dom bra blir övergången till skritt lättare och mer balanserad.

Prova rida in i diagonalsluta ur en öppna, då har du böjningen klar i bålen. Rid bara upp till kvartslinjen i början så du inte rider för lång sträcka. Då är det lättare att bibehålla böjningen och bjudningen.
 
Gör du sluta från volt?
Brukar vara mkt enklare. Lägg liten volt och rid sen rakt fram ur volten med samma böjning. Är det nytt för hästen kan det vara lagom med lite mildare böjning och tvärning.
 
Jag jobbar de enkla bytena mycket med att göra "nästanövergångar", dvs att du kortar galoppen så mycket att du nästan skrittar och istället för att göra övergången till skritt rider du fram igen. När en behärskar dom bra blir övergången till skritt lättare och mer balanserad.

Jag kämpar också med övergångarna från galopp till skritt. Fattningarna gör hon hur bra som helst, avsaktningarna får jag inte till. Hon kan galoppera på stället, men så fort jag tänker skritt så slänger hon in två snabba travsteg innan hon saktar av. Det är lättare att göra halt från galopp än att få till en övergång till skritt.

Jag har tänkt att hon behöver stärka sig mer och har övat och övat. Nu undrar jag om hon helt enkelt inte fattar vad jag vill? Får till det riktigt bra nån gång ibland, då får hon massor med beröm och lång tygel. Funderar på om jag bara ska träna det i brant uppförsbacke ett tag, där brukar det vara lättare.

Kanske hade varit lättare på töm. Om jag hade kunnat tömköra alltså. :angel::o
 
@Marvin Det kan vara att hon tappar balansen lite i övergången och då kommer de där två travstegen. Det är det absolut vanligaste "felet" en ser i enkla byten på tävling. Oftast beror det på att det går lite fort in i övergången, ryttaren har inte riktigt hästen rak utan det är lite sladdrigt. Så i ert fall hade jag varierat övergångarna mycket mellan "nästanövergångar" med att komma ner till skritt, känns verkligen att du har henne rak och jag hade gjort övergångarna ute vid vägg/staket för att få lite stöttande hjälp.

Tillägger att enkla byten är svårt! De som gör det bra (dvs 8or) är oftast ponnierna som tävlat FEI i många många år. I MsvC är det väldigt ovanligt med BRA enkla byten. De bästa jag sett har varit hästar som gått betydligt högre klasser men som kvalar uppåt med nya ryttare. Så det tar helt klart tid att hitta balansen hela vägen genom bytet.
 
Jag kämpar också med övergångarna från galopp till skritt. Fattningarna gör hon hur bra som helst, avsaktningarna får jag inte till. Hon kan galoppera på stället, men så fort jag tänker skritt så slänger hon in två snabba travsteg innan hon saktar av. Det är lättare att göra halt från galopp än att få till en övergång till skritt.

Jag har tänkt att hon behöver stärka sig mer och har övat och övat. Nu undrar jag om hon helt enkelt inte fattar vad jag vill? Får till det riktigt bra nån gång ibland, då får hon massor med beröm och lång tygel. Funderar på om jag bara ska träna det i brant uppförsbacke ett tag, där brukar det vara lättare.

Kanske hade varit lättare på töm. Om jag hade kunnat tömköra alltså. :angel::o

Hur mkt skiljer du på signalen galopp-trav och galopp-skritt? Är du tillräckligt tydlig med vad som är vad?
 
Hur mkt skiljer du på signalen galopp-trav och galopp-skritt? Är du tillräckligt tydlig med vad som är vad?

Har ingen skillnad alls, så nej. :o
Har lagt använt rösten nån gång, men även vid ett väldigt försiktigt ”whoa” eller ”prrrt” så tvärnitar hon mitt i ett steg med ett ben åt varje håll. :cautious:
 
Har ingen skillnad alls, så nej. :o
Har lagt använt rösten nån gång, men även vid ett väldigt försiktigt ”whoa” eller ”prrrt” så tvärnitar hon mitt i ett steg med ett ben åt varje håll. :cautious:

Nähä men ska hon gissa sig till vad du vill :angel:
Allt går ju enklare om du rider efter ett system så börja skilj på saker så går allt lättare och blir väldigt mkt bättre. Du kan ju bara inte lita på turen att det blir rätt. 😁
 
Nähä men ska hon gissa sig till vad du vill :angel:
Allt går ju enklare om du rider efter ett system så börja skilj på saker så går allt lättare och blir väldigt mkt bättre. Du kan ju bara inte lita på turen att det blir rätt. 😁

Hon är oftast bra på att gissa. :angel:
Förslag på hur man skiljer på olika typer av avsaktningar?

Kommer ihåg nu att jag red för en tränare för flera år sedan som tyckte man skulle ställa hästen lite utåt i övergång till trav tror jag det var. ”För det gör man aldrig annars”. Men det gör jag, så det förlaget ignorerade jag. :o
 
@fio Hur gör du olika i avsaktningarna? Jag gör precis lika men lite till när jag vill ner till skritt. Dvs sätter ihop hästen mer med sätet. Men hjälpen är densamma ändå..
 
@Marvin @Fiorano Egentligen bara små skillnader. Övergången till skritt som vanligt ,jag håller kvar galoppskänkeln i nergången och tar av skänklarna och sätet och släpper fram hästen i första skrittsteget så den vet att det inte ska vara en halt. Ska det vara en halt har jag kvar den mer på sätet och håller kvar skänkeln till vi står still.

I ögonblicket till nergången till trav efter man har samlat upp galoppen för jag bara fram ytterskänkeln till normalläge och gör en kram på innertygeln. Efter en diagonal blir det ju nya innerskänkeln och nya yttertygeln.

Det viktiga är ju bara att en gör likadant varje gång hur man än gör så hästen lär sig snabbt om det är än det ena än det andra. Sen slipper man problem med travsteg eller tvärstopp och abrupta övergångar.

När jag fick Hille för 22 år sedan så var jag tvungen att bli smartare än honom helt enkelt för han var dels otroligt het och förekom en hela tiden. Så fick då rådet att separera hjälperna mkt mer. Sen har jag bara fortsatt göra så på alla andra hästar för det blir mkt enklare.
 
Jag rider galopp så länge jag vill galoppera, sen rider jag skritt-takt i kroppen när jag vill ha det. Dvs, jag slutar inte galoppera, jag börjar skritta. Det är det tydligaste sättet för min häst att förstå vad jag vill. Och är han samlad så han kan sätta sig i övergången går det oftast hyfsat.
 
Jag rider galopp så länge jag vill galoppera, sen rider jag skritt-takt i kroppen när jag vill ha det. Dvs, jag slutar inte galoppera, jag börjar skritta. Det är det tydligaste sättet för min häst att förstå vad jag vill. Och är han samlad så han kan sätta sig i övergången går det oftast hyfsat.

Lite så känner jag att det blir för mig i övergången till trav, jag börjar trava helt enkelt.
 
@fio Aha, jag håller dock inte kvar galoppskänkel när jag galopperar. Om jag skulle gjort det med mina hade de gått konsekvent med bakdelen innanför. Men det beror förstås på att jag fattar just med ytterskänkeln bak och inte mycket innerskänkel alls. @Amanda_F s tips att börja rida nästa gångart använder jag ffa till trav då det är lätt att bli kvar i bromsen istället för att utnyttja den fina trav en brukar ha naturligt efter galoppen :).
 
@fio Aha, jag håller dock inte kvar galoppskänkel när jag galopperar. Om jag skulle gjort det med mina hade de gått konsekvent med bakdelen innanför. Men det beror förstås på att jag fattar just med ytterskänkeln bak och inte mycket innerskänkel alls. @Amanda_F s tips att börja rida nästa gångart använder jag ffa till trav då det är lätt att bli kvar i bromsen istället för att utnyttja den fina trav en brukar ha naturligt efter galoppen :).

Fast det gör inte jag heller förutom precis vid upptagningen för att jag vill aktivera bakbenen mer innan övergången.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Amanda_F
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp