Bukefalos 28 år!

Tips för att hålla kurs i hästhantering/vård

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

crwth

Visste inte riktigt vilken avdelning jag skulle lägga det här inlägget eftersom det hör hemma i både hästhantering och hästvård (så jag tog mig friheten att lägga i båda).

Min fråga är om ni här har några bra tips på ett programupplägg för en grundläggande kurs i hästhantering och hästvård?
Då jag inte har någon formell utbildning som ridledare eller liknande har jag inte tillgång till de strukturer som jag antar att de använder sig av när såna kurser hålls på ridskolor. Dessutom måste jag säga att jag har lite mer av en NH-inriktning på mitt eget sätt att umgås med hästar och vill hellre förmedla det än det klassiska slit-och-dra i grimskaftet som lärdes ut när jag själv red på ridskola för ca 10 år sedan.

För att beskriva lite tydligare så jobbar jag på en gård i Portugal med omkring 15 hästar, Lusitanos, mestadels hingstar (med allt vad det innebär - även om de generellt är lugnare än de flesta ridskolehästar jag träffat). Jag har tänkt mig att hålla en kurs i grundläggande hästhantering och hästvård på ca 10 gånger runt 1.5 timme per gång och mellan 4-10 elever. Jag vill lära eleverna grunderna i vad man skall tänka på när man umgås med hästar, säkerhet, vanlig skötsel som att rykta, kratsa hovar etc, sadling, tränsning, utrustningens skötsel osv. Allt det där som kan vara bra att kunna innan man hoppar upp och tar ridlektioner. Kursen är tänkt för både vuxna och barn.

Har någon exempel på ett program från en liknande kurs som de tycker är bra?
Vore också trevligt med personliga synpunkter på vad ni tycker jag bör fokusera på överlag för att ge eleverna så stort utbyte som möjligt.
 
Sv: Tips för att hålla kurs i hästhantering/vård

Och då tar jag mig friheten att låsa hästhanteringstråden och hänvisar till samma tråd, under hästvård.

/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 703
Senast: Efwa
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 298
Senast: annan1
·
C
Hästvård Visste inte riktigt vilken avdelning jag skulle lägga det här inlägget eftersom det hör hemma i både hästhantering och hästvård (så jag...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Erfarenhet av Opel Mokka
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp