Tips för halloweenmiddag

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag ska hastigt och lustigt hålla en mindre fest på halloween. Vi blir nog runt tolv personer varav hälften barn i åldrarna sex månader till åtta år.

Jag skulle vilja ha lite tips-
Kan man hitta på några roliga aktiviteter för de som vill? Jag funderade på nån sorts skattjakt. Men vet inte hur man gör en sån. Eller någon annan aktivitet?

Tips på rolig mat som passar?
Musik?
Något annat man kan hitta på?

Sen ska jag klura ut något roligt att klä ut mig till... Det ska bli kul...:D
 
Angående mat så har jag gjort följande saker när jag haft halloween-middag

Blodbål med avhuggna händer - röd bål med isbitar i som jag fryst till i engångshandskar så de ser ut som händer)
Häx-bål med ögon - grön bål med skalade stora vindruvor i (det är också coolt att ha kolsyreis omkring om det är möjligt, men det kräver ju en del förberedelser och säkerhetstänkt ändå)
Fladdermusvingar - kycklingvingar i marinad
Paprikahuvuden (orangea för att påminna om pumpa) med myrägg - utskurna paprikor med grönaktigt ris i.
Ödlelår (kycklingklubbor panerade med cornflakes)

Det går även att göra typ spenatsoppa (bara den är grön och lite slajmig i konsistensen) samt dekorera med halverade oliver fyllda med pimento (heter det så?) så blir det som ögon i.

Sen har jag gjort en tårta täckt med svart maräng, plastspindlar och några maskar (jello som fått stelna i sugrör).

Förutom det är ju pumpa bra liksom och det är ju kul att servera maten i pumpa om en vill ha lite vuxnare mat - typ som det här:
http://www.tasteline.com/recept/carnita-till-halloween/

Svart spaghetti är också en kul grej att basera någon typ av mat på :)

Som aktivitet är väl spökjakt kul om möjligheten finns.
Häng upp reflexer/ögon och fladdrande skynken/lakan/spets ute i skogen och gå på jakt med en ficklampa. Sen kan en träffa storspöket (någon som är utklädd) i slutet och få en spöklik påse med godis :)
Förutom det är det också roligt (och läbbigt) att gå in i ett mörkt rum där det finns olika behållare som en ska stoppa ner händerna i. Det kan vara fyllt med saker som kall spaghetti (känns ungefär som maskar), tomatjuice (som blod), spindlar, isbitar, en hand om någon har möjlighet att gömma sig men hålla upp hand, chokladpudding osv. Det gjorde vi på ett av mina barnkalas och det är ett av de läskigaste och roligaste minnena jag har från alla mina kalas :love: :D

Och jag gillar musik som känns mystisk/läskig typ Opeths skiva Damnation eller liknande - men det beror ju mycket på vilken sorts musik en gillar från början. Och det borde ju gå att hitta färdiga spellistor på ex Spotify :)
 
Angående mat så har jag gjort följande saker när jag haft halloween-middag

Blodbål med avhuggna händer - röd bål med isbitar i som jag fryst till i engångshandskar så de ser ut som händer)
Häx-bål med ögon - grön bål med skalade stora vindruvor i (det är också coolt att ha kolsyreis omkring om det är möjligt, men det kräver ju en del förberedelser och säkerhetstänkt ändå)
Fladdermusvingar - kycklingvingar i marinad
Paprikahuvuden (orangea för att påminna om pumpa) med myrägg - utskurna paprikor med grönaktigt ris i.
Ödlelår (kycklingklubbor panerade med cornflakes)

Det går även att göra typ spenatsoppa (bara den är grön och lite slajmig i konsistensen) samt dekorera med halverade oliver fyllda med pimento (heter det så?) så blir det som ögon i.

Sen har jag gjort en tårta täckt med svart maräng, plastspindlar och några maskar (jello som fått stelna i sugrör).

Förutom det är ju pumpa bra liksom och det är ju kul att servera maten i pumpa om en vill ha lite vuxnare mat - typ som det här:
http://www.tasteline.com/recept/carnita-till-halloween/

Svart spaghetti är också en kul grej att basera någon typ av mat på :)

Som aktivitet är väl spökjakt kul om möjligheten finns.
Häng upp reflexer/ögon och fladdrande skynken/lakan/spets ute i skogen och gå på jakt med en ficklampa. Sen kan en träffa storspöket (någon som är utklädd) i slutet och få en spöklik påse med godis :)
Förutom det är det också roligt (och läbbigt) att gå in i ett mörkt rum där det finns olika behållare som en ska stoppa ner händerna i. Det kan vara fyllt med saker som kall spaghetti (känns ungefär som maskar), tomatjuice (som blod), spindlar, isbitar, en hand om någon har möjlighet att gömma sig men hålla upp hand, chokladpudding osv. Det gjorde vi på ett av mina barnkalas och det är ett av de läskigaste och roligaste minnena jag har från alla mina kalas :love: :D

Och jag gillar musik som känns mystisk/läskig typ Opeths skiva Damnation eller liknande - men det beror ju mycket på vilken sorts musik en gillar från början. Och det borde ju gå att hitta färdiga spellistor på ex Spotify :)
Vilka roliga idéer :D
 
Och just ja, går det inte att ha typ spökvandring så kanske det går att ha en spökdamm (häng upp ett vitt lakan och måla ögon/mun på så det ser ut som ett spöke) istället eller någon annan "klassisk lek" där spöken får ersätta saker som åsna/gris (så kan en försöka sätta fast spökets mun eller ögon istället för knorr/svans) eller att istället för att ha säckhoppning så ska det vara spökstafett osv :D

Och ytterligare en sak som kan vara lite trevlig är att göra ljuslyktor ihop. Alla tar med sig sin pumpa (ladda gärna upp med några extra) och så har du skrivit ut mallar ifall någon vill använda sig av det :) Men det förutsätter ju att föräldrarna är med så du inte behöver hantera barn och knivar på egen hand för då kan det bli en väldigt blodig halloween :angel: ;)
 
Förstår det
Jag måste dock tänka på att det är både barn och barnlösa med. Så det måste finnas saker som passar båda grupperna.
Då tror jag definitivt att spökvandring kan vara roligt/trevligt för alla! Samt ljuslyktekarvande :)

Just sådana här tillställningar tycker jag (som barnfri, det är alltså andras barn jag planerar kalas åt :D) att det inte alltid gör så mycket om det blir lite barnsligt eftersom det liksom inte måste vara så allvarligt jämt. Det är annat på t.ex sittande middagar och liknande, men just Halloween känns som ett bra tillfälle att vara lite barnslig :)
 
Alltså det är inte ofta jag tappar aptiten... :eek: @Killaloe

Och på trådämnet, jag fyller år på hösten och hade alltid halloweenfest när jag var liten. Då var det ganska nytt här (vi var nyss hemflyttade från USA) men SÅ roligt! Pappa fixade bålen med kolsyreis från labet och mat och tårtor var med spöktema :love: Min ena syrra gjorde nått år minicupcakes med "hjärnfrosting", såg skitäckligt ut. Googla brain cupcakes :wtf:
 
Fantastiska idéer! Jag är sämre just på matbiten (men är man riktigt bra på att baka och skapa kan man göra både pumpaformad tårta, avhuggna fingrar i smördeg och liknande. Eller bara den "enkla" varianten, blodbullar (vanliga bullar, med lite karamellfärg).

En sak jag minns från jag var liten var bordsdekorationer, grön spagetti (gjord med karamellfärg, nu kan man väl köpa diverse färdiga grönfärgade redan, om man föredrar det) som spreds ut på bordet. Skulle givetvis föreställa gröna maskar. :up: Enkelt att göra, och kanske kul på ett barnbord, om ni ska ha ett sånt.

I övrigt känns det som att @Killaloe har täckt upp det mesta. :D
 
Tänkte bara tipsa om att i nyaste numret av allt om mat så är det mer vuxna recept som passar till halloween. Det mesta ser ut att vara fantastiskt gott :)
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 696
Senast: Pilot
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag fyller jämnt om ett par månader o hade tänkt att antingen åka utomlands eller ha en fest. Varken resan jag vill göra eller festen...
2
Svar
26
· Visningar
1 779
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp