Tips för motivationen

stjarnfrugt

Trådstartare
Hur håller man motivationen uppe när man alltid får rida efter eget huvud? Hur gör ni för att komma på bra och utvecklande övningar utan hjälp från någon annan?

Jag är medryttare i ett stall där man inte får rida för tränare. Eller ja, det får man, men bara i klubbens regi. Det enda klubben erbjuder är en tränare som kommer dit 1 gng/vecka. Det är förbjudet att ta dit någon egen tränare. Jag har ingen aning om vem denna är men jag känner att jag vill rida för någon instruktör.
Då jag kom in från ridhuset idag var jag ensam i stallet med en av de andra privathästägarna. Jag frågade då denne om han visste något om tränaren, eftersom det kan vara kul att veta något om tex utbildningen på den enda man får träna för... Han sa att denne är väldigt pedagogisk men absolut ingen ryttarstjärna själv, saknade dessutom ridlärarutbildning. Men han sa att jag kan prova och bilda en egen uppfattning, vilket jag tänker göra. Själv tyckte han inte om denne utan åkte iväg med sin häst för att träna på annat håll.

Men ja, lite tråkigt känns det. Hästen jag rider är heller ingen häst man ställer i en transport för att åka och träna på annat håll. Jag har ingen som vill köra och absolut ingen som vill lasta...
Jag tycker det är märkligt att man inte får ta dit egna tränare, men så är reglerna. Som medryttare har man ju inte så mkt att säga till om heller kanske...

Är det vanligt att anläggningar inte tillåter ryttarna att ta hem tränare? Jag har aldrig hört det förr...:angel:
Hur gör andra som bara har sitt eget öga att lita till? Jag känner personligen att det är jäkligt trist och risken att fastna och harva på i gamla mönster är ju rätt så överhängande. Med denna häst känner jag dessutom att man behöver endel kloka tränartips och ett öga som på plats kan titta på henne... det gäller väl alla ekipage iofs men dock.
 
Sv: Tips för motivationen

Om du inte vill eller kan ta hjälp av en tränare, men ändå få lite ny inspiration så kan du ju försöka få tag på träningsprogram på nätet som du rider efter. Det går säkert att hitta lite ver stans på nätet, säkert här också.

Eller så kan du starta en studiecirkel, där man kan dela med sig av träningstips och ta hjälp av varandra. Det kräver ju iofs att andra engagerar sig och det kräver säkert lite mer från dig, men om det funkar så kan det säkert vara väldigt kul och inspirerande.
 
Sv: Tips för motivationen

Alltså, saken är den att jag vill rida för tränare, men man får inte ta egna tränare till anläggningen. Och hur gör man då för att komma vidare i ridningen, om det enda tränaralternativet som finns inte fungerar? Det var snarare det som var poängen i min tråd... men kanske var jag otydlig:angel:
 
Sv: Tips för motivationen

Alltså, saken är den att jag vill rida för tränare, men man får inte ta egna tränare till anläggningen. Och hur gör man då för att komma vidare i ridningen, om det enda tränaralternativet som finns inte fungerar? Det var snarare det som var poängen i min tråd... men kanske var jag otydlig:angel:

Hur vet du att det inte fungerar? kan du inte titta på en träning och bilda dej en uppfattning och ev prova en gång eller så?

Det är svårt att gå efter vad andra tycker, ofta har vi så olika uppfattningar om samma tränare, beroende på nivå, häst och egen personlighet....

Bara som ett tips att i alla fall göra det bästa av situationen. Ingen här kan ju eg hjälpa dej, du har tre alternativ, rida själv, prova eller åka iväg.

Det sista går inte och det första är inte ett alternativ tycekr jag, oavsett hur mycket bra man läser behöver man någon som ser att man verkligen uppnår det man vill också och inte minst för sitsen:angel:
 
Sv: Tips för motivationen

Jag råder verkligen ingen att bara rida själv men däremot har jag ett tips som gav mig så mycket mer på träningarna - bli filmad! Eller iaf fotad.

Jösses vad lätt det helt plötsligt var att sträcka på sig lite mer (trots att det redan kändes som att man skulle trilla baklänges pga ovanan) när man sett sig själv på film - dubbelvikt i galoppen med en häst som gjorde allt för att försöka komma upp från framdelen trots matte hängandes över halsen :cool:
 
Sv: Tips för motivationen

Ja, jag ska självklart prova. Men jag vill gärna ha en plan B och tips för motivationen om det nu inte skulle fungera.
Jag hoppas verkligen att det går bra, eftersom det inte finns nåt annat alternativ... Men jag blir lite rädd när man hör att tränaren varken har utbildning eller speciellt höga ridkunskaper själv. Jag hoppas att det är fel och bara en uppfattning denna man hade:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Tips för motivationen

Jag råder verkligen ingen att bara rida själv men däremot har jag ett tips som gav mig så mycket mer på träningarna - bli filmad! Eller iaf fotad.

Ja, jag har blivit filmad en gång på denna häst. Det är verkligen givande och något alla borde göra med jämna mellanrum :)
 
Sv: Tips för motivationen

Jag

  • tittar i alla fantastiska ridtipstrådar här på buke, har du provat sökfunktionsen?
  • plockar fram mitt hästbibliotek... Kyras Dressyr, Lussans Dressyr, Bo Tibblins Ridlära, Ulla Håkanssons ridhandböcker, Hempflings böcker, Sally Swifts böcker... Det finns ju hur mycket som helst.
  • hänger en hel del på ridskolan om kvällarna fast det var tio år sen jag red regelbundet där...
  • åker o hälsar på hästkompisar, kollar när de rider och när jag vet att de rider för någon tränare, så kan man se till att vara i ridhuset den eftermiddagen, förmiddagen eller kvällen, då tränaren ofta har fler elever.
  • håller ögonen på nätet, efter inspirerande kurser i mina trakter
 
Sv: Tips för motivationen

Jag har ridit ett tag för en ung tjej som inte hade någon direkt utbildning (ingen hög iaf, kanske någon kurs) och som inte hade några direkta meriter att skryta med. Har inte tävlat på särskilt hög nivå.

Men detta är faktiskt min favorittränare, hon är väldigt noggrann och ser detaljer, hon lär ut bra enligt mig och har alltid nya och roliga övningar. Övningarna kanske inte hon hittar på själv, men det spelar ju inte så stor roll. Jag hade inte alls höga förväntningar på henne när jag började utan det var mest för att ha någon att träna för över huvud taget, men efter ett par lektioner var jag såld. Jag tycker hon är suverän.

Sen spelar det ju förstås in vilken nivå man själv ligger på. Jag är ingen nybörjare, men jag hör ju knappast till sverigeeliten precis. Så för mig är hon bra, men Kyra kanske inte hade fått ut så mycket av henne.
 
Sv: Tips för motivationen

Håller med dig, det är inte automatiskt så att de bästa tävlingsryttarna är de bästa ridlärarna. Jag känner en jätteduktig tjej som är hippolog, men som inte tävlat speciellt mkt för att hon inte haft eget tävlingsmaterial eller det rätta intresset för just tävling. Jag skulle väldigt gärna ta hjälp av henne, men problemet är att hon bor i andra delen av landet. Precis som alla andra hästmänniskor jag känner :crazy:

Jag bryr mig inte jättemycket om tävlingsmeriter just nu. Jag har inga sådana ambitioner idag och jag rider dessutom en ponny. Däremot när man hör att tränaren i sig inte kan rida speciellt schysst själv, då blir man ju lite tvekande. Jag hoppas som sagt att det inte stämmer, utan bara är det negativa jag hört och att det får stå för enstaka ryttare...
 
Sv: Tips för motivationen

Tack för bra tips :) Jag har frågat efter kurser som man kan titta på, men just nu är det ingen sådan verksamhet igång ute på klubben. Jag känner heller inte till så mkt annat här i stan eftersom jag är rätt nyinflyttad. Men man kan alltid hålla ögonen öppna. Då jag är ledig passar jag på att resa land och rike runt för att hälsa på hästvänner och har jag tur är det kurser där just då, har jag ännu mer tur kan jag få rida någon fin ridhäst som dom äger :angel:
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 334
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 094
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 380
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp