Tips för att kunna muskla rumpan!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Cheddargubben
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 841
C

Cheddargubben

Hejsan alla hästmänniskor!

Som ni ser på rubriken undrar jag vilka övningar man ska rida för att
få mer muskler på hästens rumpa.
Hört att det är bra med övergångar.
Undrar om stuts hjälper och i sådant fall, vilket avstånd ska det vara för stor häst (han är ca 160 cm)?

Tack på förhand :D

Sv: Tips för att kunna muskla rumpan!

Hejsan alla hästmänniskor!

Som ni ser på rubriken undrar jag vilka övningar man ska rida för att
få mer muskler på hästens rumpa.
Hört att det är bra med övergångar.
Undrar om stuts hjälper och i sådant fall, vilket avstånd ska det vara för stor häst (han är ca 160 cm)?

Tack på förhand :D

Övergångar är bra, samt rygga. En övning med intervaller jag tycker är bra är halt-trav-halt-rygga osv. samt med andra gångarter.
Klättra är också jättebra för musklerna i rumpan :) löshoppning är bra och mycket dressyrövningar såsom öppna/sluta, fram och bakdelsvändningar. Så att rumpan får användas mycket :) Flytta rumpan vid longering osv är också bra.

Lycka till!

Klättra är bra för att bygga muskler överlag. Studs är också bra och avståndet beror lite på hur stor galopp hästen har. Men 3-3,30 meter är normalt avstånd för en stor häst. Löshoppa och kolla avståndet och sen kanske korta ner lite när du hoppar uppsuttet.

Om hästen älgar iväg i ridningen så försök få den att röra sig långsammare, att vila mer på bakbenen är nyttigt för rumpformen. Öppnor och slutor stärker också upp bakdelen.

Men A o O för allt muskelbygge är att hästen har en korrekt foderstat och har något att bygga av. Hur ser hästen ut i övrigt muskulärt? Hur känns musklerna? Hur ser korset ut exteriörmässigt? Har du någon bild så är det lättare att hjälpa. Alla hästar har ju inte en rund och fin "ponnyrumpa".

Hej Username!

Ska försöka lägga in några bilder så att du kan se hur han ser ut..

Bilderna tagna i somras, han ser ungefär likadan ut på rumpan (har fått mer muskler på resten av kroppen, o har blivit lite bättre på rumpan).:p

http://victoriacs.bilddagboken.se/

Anggående foderstaten så får han ca. 1 kg Kraffts groov och 1/2 KG müsli, han får även carron oil och morötter.
Ca. 9 kg hö, (hött berstå av ca 62 ts).
Detta utspritt på 3-4 mål per dag.

:smirk: Tack för svaren :D

Vad har du för värden på höt? Vilken sorts groov får hästen, groov 90 eller 125? Samt vilken müsli får han, är det också kraffts?

Det är lite svårt att se hur han ser ut på bilderna men han verkar vara lite tunn i största allmänhet. Är han fullt frisk i övrigt? Är magen OK? Du har ingen bild från sidan och/eller bakifrån utan ryttare?

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: tara
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 300
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 364
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka