Tips för överrörlig och lite öm rygg

nettanblom

Trådstartare
Jag undrar vad man skall använda för hjälpmedel när man som jag har svårt att hitta en "stadig sits" då jag är överrörlig i midjan.

Jag är även lite öm i ryggslutet efter ett längre pass.

Har prövar att linda midjan med bredare typ av gasbinda och det hjälper men är väldigt krångligt samt efter en stund så har det kanat ihop sig som en korv...

Tacksam för tips!

Jag undrar vad man skall använda för hjälpmedel när man som jag har svårt att hitta en "stadig sits" då jag är överrörlig i midjan.

Jag är även lite öm i ryggslutet efter ett längre pass.

Har prövar att linda midjan med bredare typ av gasbinda och det hjälper men är väldigt krångligt samt efter en stund så har det kanat ihop sig som en korv...

Tacksam för tips!

Det bästa är ju om du tränar så du blir starkare i bålen.
Jag är också väldigt överrörlig överallt i kroppen och även i ryggen. Jag måste se till att hålla mig stark i bålen. Annars får jag ont.

Sen också se till att du sitter balanserat. Att du är stretchad nog att kunna sitta korrekt och öppna höftlederna så du blir följsam.
Kolla att din sadel sätter dig i bra balans och du inte behöver jobba mot den också.

Att linda sig etc tror jag blir för ostadigt för att ge någon större effekt. Den egna muskelkorsetten är absolut bäst! :)

Jag skulle tipsa dig om att ta hjälp av en sjukgymnast för precis som tuaphua säger så behöver du stärka dina egna bålmuskler och det behöver du göra på rätt sätt. Att linda och på så sätt skapa någon slags artificiellt stöd kommer i längden bara göra dig ännu svagare.

att träna sig själv på marken är ju såklart det bästa, men vill du ha hjälp i ridningen till en början så kan ju ngt så enkelt som en säkerhetsväst hjälpa till, eller som bot rygg värmare/bälte.
har både ock till mig. ryggbältet då jag har ont i ryggen av ngn anledning och vill ha hjälp att bli stabil.
och säkerhetsvästen för att kunna vara stabil och rak i ryggen då jag står mycket i lätt sits.
har man ridit mycket med säkerhetsvästen så känns det sen helt plötsligt väldigt naket och svajigt att rida utan ^_^. så försöker att rida utan i dressyren för att hitta rätt själv. men har den helst på ute för säkerheten :).

Tack för era svar! Givetvis är ju träning det absolut bästa men det är sååå tråkigt ;) Det blir nog allt några träningspass framöver för att stärka musklerna i rygg mm.

Jag skall ikväll få låna en latexkorsett av en kompis som hon använder vid träning och den skall tydligen ge henne bra stöd, får se om det fungerar som en "quick fix".

Återkommer.

Det finns massor av olika ländryggstöd. Jag har en helt kass rygg och utan "backsupport" kan jag inte vara aktiv speciellt många timmar per dag.
Jag använder ländryggstöd från McDavid som jag tycker är superbra och tar inte så stor plats under kläderna. Finns många andra också om du googlar lite

Tack för era svar! Givetvis är ju träning det absolut bästa men det är sååå tråkigt ;) Det blir nog allt några träningspass framöver för att stärka musklerna i rygg mm.

Jag skall ikväll få låna en latexkorsett av en kompis som hon använder vid träning och den skall tydligen ge henne bra stöd, får se om det fungerar som en "quick fix".

Återkommer.
Se till bara så du inte riskerar att skada dig om du ramlar av med den på. Jag har ingen aning om hur den ser ut eller inverkar på din kropp, men tänk på det bara.

Har ikväll testat en lånad latexkorsett som min kompis köpt och jag skall definitivt köpa en sådan för det var det bästa jag hittills testat och jag upplevde att det var mycket lättare att korrigera om jag hamnade fel i sadeln samt att den avlastade ryggen riktigt bra.

Skall dock köpa en storlek större än den jag lånade för det var precis att den gick att knäppa trots att kompisen sa att den töjt sig lite under tiden hon använt den, trots att den satt väldigt hårt var den följsam så jag tror att den är snäll mot kroppen. Skall beställa en imorgon och hoppas att jag får den innan helgen:) Uppföljning kommer när jag testat den mer!

Senast ändrad av en moderator:
Har ikväll testat en lånad latexkorsett som min kompis köpt och jag skall definitivt köpa en sådan för det var det bästa jag hittills testat och jag upplevde att det var mycket lättare att korrigera om jag hamnade fel i sadeln samt att den avlastade ryggen riktigt bra.

Skall dock köpa en storlek större än den jag lånade för det var precis att den gick att knäppa trots att kompisen sa att den töjt sig lite under tiden hon använt den, trots att den satt väldigt hårt var den följsam så jag tror att den är snäll mot kroppen. Skall beställa en imorgon och hoppas att jag får den innan helgen:) Uppföljning kommer när jag testat den mer!
Nackdelen med att använda en korsett är att musklerna i bålen inte behöver jobba då, så den motverkar egentligen sitt eget syfte.

Sen, det är inte musklerna i ryggen du ska träna, utan magen. Det är magmusklerna (enkelt beskrivet) som skapar bålstabilitet. Vill du göra övningar hemma, googla på träning muskelkorsett eller bålstabilitet.
Ridning i sig är bra träning, men får du ont i ryggen behöver du mer bålstabilitetsträning.

Senast ändrad av en moderator:
kan vara också att sadeln inte passar dig helt. får själv ont i ryggen av sadlar som inte passar. får själv väldigt ont i ryggen av sadlar som är för djupa i sitsen. och om sadeln sätter mig i obalans så blir det lätt väldigt svajigt = måste parera och spänna mig för att sitta rätt vilket leder till väldigt ont i ryggen.

Liknande trådar

Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 508
Senast: Jenka
·
Hästmänniskan Hejsan! Då jag har lite problem med mig sits (endast litedå, är lite av en perfektionist ;) ) och har tänkt köpa mig en hållningsväst...
Svar
4
· Visningar
1 677
Senast: Balahé
·
Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 732
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har... 2
Svar
31
· Visningar
5 517
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Blandraser och renraser
  • FÅRtråden