tips,hjälp,förslag, vad som hellst,,,

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mos410
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 676
M

Mos410

Jag har tagit hem en Torsion treeking på prov i en vecka fram över. I dag longerade jag Peewee lite i den och skrittade runt lite. Kändes bra, fast väldigt ovant (klart när det är första gången man sitter i en bomlös och när man bara ridit barbacka i 2 år).
Jag har letat och provat, varit hos flera diplomerade sadel provare och mkt mkt mer. Plus sparat alla små slantar och jobbat både helger och lov. Nu har jag råd med denna om vi gillar den.
Nu vill jag veta allt. Har du en bomlös? hut trivs ni i den? har du en torsion?
Tips på saker jag bör kolla noga? något jag kan prova? vad bör jag göra under prov tiden? (har tänkt rida dressyr, longera och rida ut, ev, ta ett litet språng).
Sen är jag osäker efter som jag inte haft bomlös för, har ag sadlat rätt? för långt fram?
Ja vad som hällst bara berätta tipsa allt som jag kan behöva prova, göra titta efter... Detta är Peewee med sadeln idag:)

21399718.jpg

21399719.jpg

21399720.jpg
´

Snälla jag är desperat, jag vill ha en sadel men den ska passa Peewee, va bra och skön:crazy:

Sv: tips,hjälp,förslag, vad som hellst,,,

Sadeln ser ut att ligga bra, men frågan är om den stannar i det läget då hästens sadelgjordsläga inte stämmer överrens med sadelns, som du ser så ligger inte sadelgjorden lodrätt mot marken och detta kan göra att sadeln åker fram efter en stunds ridning.

Annars så ska du prova sadeln ordentligt i alla gångarter, rida precis som du brukar. Det ska kännas bra för dig också, inte bara hästen.

Jag har haft en torsion, trivdes inte i den då jag satt alldeles för brett i den, dessutom låg den väldigt ostabilt på hästen.

Nu har jag precis köpt en annan typ av bomlös sadel till min islandshäst, en Shortback T. Men den ser precis ut som en vanlig bomsadel, har paneler under så ingen pad behövs om hästen är väl musklad. Är mycket stabilare i konstruktionen än en torsion. Shortback T är uppbyggd på ungefär samma sätt som Star Trekk Dressyr och Island. Vet inte hur den kommer att funka för mig och hästen än, har inte fått tillfälle att prova den än.

Sadeln ser ut att ligga bra, men frågan är om den stannar i det läget då hästens sadelgjordsläga inte stämmer överrens med sadelns, som du ser så ligger inte sadelgjorden lodrätt mot marken och detta kan göra att sadeln åker fram efter en stunds ridning.

Annars så ska du prova sadeln ordentligt i alla gångarter, rida precis som du brukar. Det ska kännas bra för dig också, inte bara hästen.

Jag har haft en torsion, trivdes inte i den då jag satt alldeles för brett i den, dessutom låg den väldigt ostabilt på hästen.

Nu har jag precis köpt en annan typ av bomlös sadel till min islandshäst, en Shortback T. Men den ser precis ut som en vanlig bomsadel, har paneler under så ingen pad behövs om hästen är väl musklad. Är mycket stabilare i konstruktionen än en torsion. Shortback T är uppbyggd på ungefär samma sätt som Star Trekk Dressyr och Island. Vet inte hur den kommer att funka för mig och hästen än, har inte fått tillfälle att prova den än.

Ja det undrade jag också, när man späner minsta lilla så åker den fram (efter som min kille redan dragit på sig en sommarbetes kula:o ). Något tips att få gjorden att stanna där bak? :)

Den är väldigt bred fast denna häst är ett riktigt staket och jag är van att rida nordsvensk så det stör inte mig:) han blir som ett normal brett halvblod i den.
Jag tycker den verkar rätt stabil. Kunde till och med hoppa upp från marken (brukar ha pall eller liknande men hade inget tyvärr normalt står jag på något för att hoppa upp) utan att den gled det minsta (endå inte dragit åt så hårt). Kan det va för att han är väldigt spetsig och toppig? isläningar brukar ju ha ganska rund rygg, vad jag vet i allafall:o:D tror du det kan ha med saken att göra?

Peewee är väl inte så musklad^^; har funderat på en sådan sadel (bomlös formad som en vanlig) men inte hittat någon model jag gillar.

När jag hade en torsion så hade jag den på en varmblodstravare, dock med rund rygg med låg manke. På en sån häst ligger även en bomsadel mindre stabilt.

Vad det gäller sadelgjordsfästet så kan en svängd sadelgjord hjälpa, typ Globus Ronja. Annars så är det bara att flytta sadelgjordsstropparna, fast jag vet inte hur enkelt det är att göra på en torsion.

När jag hade en torsion så hade jag den på en varmblodstravare, dock med rund rygg med låg manke. På en sån häst ligger även en bomsadel mindre stabilt.

Vad det gäller sadelgjordsfästet så kan en svängd sadelgjord hjälpa, typ Globus Ronja. Annars så är det bara att flytta sadelgjordsstropparna, fast jag vet inte hur enkelt det är att göra på en torsion.

ojdå:o, ja men det va det jag menade:D att det blir ostabliare på en rund rygg, Peewee har jätte manke och spetsig rygg (+ att han är omusklad)

ok tack jag ska kolla upp det :D

Liknande trådar

Hästhantering Är väldigt förtvivlad just nu, min fina häst är inte sig själv längre.. Vi flyttade till ett nytt stall tillfälligt för ca en månad... 2
Svar
28
· Visningar
5 470
Senast: Cornelia
·
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel... 2
Svar
20
· Visningar
6 229
Senast: Terese
·
Hästvård Min mamma har en vallack som jämt ser ut som en säl. Han är alltså riktigt överviktig, man ser ingen övergång mellan hals och bog. Så... 2
Svar
29
· Visningar
5 719
Senast: Boj
·
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 826
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21