Tips inför teorilektion...

Sv: Tips inför teorilektion...

Rykt-tävling brukar alltid vara uppskattat:) Dela in dom 2 och 2, och ge gruppen en häst var att putsa riktigt ren. Och ha en tävling.. när dom är klara så går du runt och gnuggar på olika kroppsdelar på hästen med en tuss bomull för att se hur ren den är.. och ge de olika grupperna poäng. Och sen så får dom ett diplom eller att de som vinner får välja häst nästa ridlektion eller bara äran:)

Mer för vana ryttare:
Har ni en bra hovslagare, som dessutom är hyfsad på att förklara? Be denna guldklimp ta ett pass och förklara grunder i hoven uppbyggnad, hovmekanismen, principer för hovvård, barfotahäst, normalskoning, lite sjukbeslag osv

Be en travtränare komma och berätta t ex hur man utbildar unghästar och de viktigaste principerna i träningen. Om denne har med sig lite utrustning kan förmodligen både föreläsere och deltagare ha en kul stund när man försöker "klä på" ett par riktigt snälla hästar. Alt kan man fixa studiebesök hos tränaren.

Har ni någon gammal stoffil i klubben eller trakten som tävlingsred för massor med år sedan som kan berätta hur det var på den tiden? Någon som var med och grundade klubben? Annars finns det väl någon som haft/har arbetshästar, ridande polis, veterinärer, agronomer, uppfödare osv osv som skulle kunna ha något att berätta.

Hur lär man ut hästens delar på ett bra sätt? Praktiskt går det ju att göra arbetsblad, eller gå ut i stallet och barnen får peka ut delarna på hästen, eller sätta post-it lappar på hästen som någon skrev, men hur gör man den teoretiska biten ? Att bara sätta upp en bild på en overhead med delarna utsatta och säga "här sitter manken, det här är flanken, där har vi bärbensknölen," etc, tror jag inte fastnar i huvudet på ett gäng 9-åringar.

Att sitta och titta på en bild och lyssna på någon som rabblar upp olika delar är som du sa ganska tråkigt för en 9åring.
Låt dom vara mer delaktiga, gör det till en frågesport eller tävling.
Ena veckan får dom ett papper där du ritat en häst och skrivit ut de viktigaste delarna, nästa vecka delar du upp dom i minst två lag som får var sitt postitblock + levande häst. Sen ska dom på en begränsad tid (ca 15 min) komma ihåg så många delar som möjligt och placera på rätt ställe.
Glöm inte heller att förklara varför man behöver kunna hästens delar, så dom har något att relatera till. Att lära sig "bara för att" är inte lika motiverande som att lära sig för att t.ex. beskriva för veterinären var ett sår sitter

Sist jag hade teorilektion så visade jag film, barnen fick titta på en film om att lära sej hoppa (stooora ögon och öron:laugh:)

De vuxna fick titta på en film med John Moore (hästhantering) Det var otroligt uppskattat:)

Teori lektionen före denna fick barnen lära sej om hästens anatomi.
Och de vuxna fick lära sej lasta häst på ett säkert sätt:)

/LL, som ofta får idétorka..

Nu har jag inte läst igenom hela tråden så någon kanske redan tipsat om det, men en klassiker när man ska lära ut hästens delar är att träna på och sätta post-it lappar med hästens delar på , på rätt ställe. Det är en fördel om man har tillgång till en snäll och lugn häst :D

knapp

Det jag saknat i teoriundervisningen på min ridskola är en ordentligt genomgång av hästens arbetsform och vad som är bra och dåligt beroende på häst och situation. Hela mekaniken bakom den där fina kröken på nacken som oftast får allt för mycket av ridskoleungars fokus.

en rolig sak för barn kan vara att bygga ett eget stall och se hur hästen "bor".
Först gå igen om hur box, spilta mmm ser ut och fungerar barnen får ev ta med sig spån/halm, foder hem och bygga.

Liknande trådar

Fritid Inför kommande ledighet skulle jag vilja hitta ett nytt sällskapsspel, så önskar tips på era favoriter 😊 Vi är fyra -sex vuxna som... 2
Svar
28
· Visningar
872
Senast: Enya
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
193
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som... 2
Svar
35
· Visningar
2 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka