Tips mot lös mage sökes!

whippetzilla

Trådstartare
Vår ponny är till vardags helt perfekt i magen. Så fort vi däremot ska ut och åka med henne blir hon jättekass i magen redan när vi går mot transporten och bajsar lös "koskit" ett flertal gånger även under en kort resa.
Hon är superlätt att lasta,går rätt in utan minsta problem och står som ett ljus hela resan även hur länge som helst efter att vi stannat om så behövs. Hon är helt cool på nya platser och vi märker absolut ingen synbar yttre stress.
Så jag känner mig lite handfallen över varför magen "ballar ur" såhär.
Finns det något tillskott vi kan ge henne för att stabilisera eller något vi kan tänka på? Verkar ju finnas en hel uppsjö av tillskott,men vad hjälper verkligen?
 
Det där är ganska typiskt när de blir stressade. Är det bara vid sådana tillfällen är det inte mycket att göra. Vore en annan sak om hon vore dålig i magen jämt.
 
Vår ponny är till vardags helt perfekt i magen. Så fort vi däremot ska ut och åka med henne blir hon jättekass i magen redan när vi går mot transporten och bajsar lös "koskit" ett flertal gånger även under en kort resa.
Hon är superlätt att lasta,går rätt in utan minsta problem och står som ett ljus hela resan även hur länge som helst efter att vi stannat om så behövs. Hon är helt cool på nya platser och vi märker absolut ingen synbar yttre stress.
Så jag känner mig lite handfallen över varför magen "ballar ur" såhär.
Finns det något tillskott vi kan ge henne för att stabilisera eller något vi kan tänka på? Verkar ju finnas en hel uppsjö av tillskott,men vad hjälper verkligen?
Om det bara är när ni ska iväg är det upphetsning eller nervositet över att ut och åka. Nästan alla hästar bajsar när man plockat fram transporten/sätter på transportskydd, vissa lösare än andra.
Inget att bry sig om mer än tänka på att köra försiktigt så det inte blir stressande att hålla balansen under själva färden, och att göra lastningen så odramatisk och trevlig som möjligt. Det vill säga minimera alla eventuella stressfaktorer.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 591
Senast: CaisaCax
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 052
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp