Tips och synpunkter?

Men kanske borde jag skaffa en sambo? Så hästarna kan få bättre fodringstider?! :D
Annons: "sambo sökes för hästskötsel". :D

Jag har inte ens hästarna hemma hos mig, de står inackorderade hos en kamrat ca 5 km från där jag bor och jobbar. Jag bor alltså bredvid mitt arbete.

Så kompisen och jag delar på "stallgörat".
 
Det tycker jag absolut att du ska göra. *ironisk*

Vad ska man annars med sambo/pojkvän till? :angel:

mvh Jessica
 
Du måste nog tyvärr dra ner på höet lite. Ger du tex enbart hö (12 kg) så e du ändå uppe i 90 mj vilket e för högt och kvoten smrp/mj blir bara 5,9. Mitt föslage istället:
11 kg hö
0,2 kg havre

Ger 87 mj
519 smrp
45 ca
22 p
smrp/mj kvot = 6,0
ca/p kvot = 2,0 (lite högt men du hade så mycket kalcium i höet)
Vad har du för mg värde i höet?
 
Tack för rådet!
Det svåraste med att räkna foderstat tycker jag är att bestämma HUR mkt arbete hästen gör! :crazy:

Mg värdet är 1,4 g/kg foder.
 
:rofl:

Skämt o sido. Man får försöka värdera olika alternativ och värdesätta olika lösningar. Själv utgår jag nästan alltid ifrån hästarnas synpunkt för det är ju ändå de som ska utföra ett arbete åt oss. En glad häst är en häst som mår bra både utvändigt och invändigt och det är då som de gör (oftast) ett bra jobb :crazy:. Även de behöver ju matro

Förresten har jag hört att jordbruksverket håller på att se över hästars ättider.........kanske det kommer en lag snart :angel:
 
Förresten har jag hört att jordbruksverket håller på att se över hästars ättider.........kanske det kommer en lag snart

Det tycker jag skulle vara himla bra. Eller kanske en rekommendation åtminstone. :crazy:

mvh Jessica
 
Forskning har ju visat att minst 20 utfodringar per dygn är det ultimata för hästen.
Så kanske Jordbruksverket lagstiftar om det då?!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 560
Senast: ufot
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 153
Senast: prallan
·
Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 301
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 155
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp