Tips om blomma som trivs i skugga under träd

Dentaku

Trådstartare
En av mina hundar ska få somna in snart och vi har bestämt att den bästa platsen för hans aska är hans favoritplats, under ett körsbärsträd där han alltid satt och spanade på omgivningarna. Jag skulle gärna vilja plantera en perenn växt där också men vet inte riktigt vilken som skulle fungera. Det är en skyddad plats, men väldigt skuggig eftersom den ligger inramad av trädet, husvägg och en syrenhäck. Vi bor i växtzon 5-6. Marken är troligtvis kalkrik och väldränerad eftersom den sluttar.

Jag vill gärna ha en växt som blommar, är det någon som har tips?
 
Lite enklare om du berättar lite om hur du tänkt med höjd och vad det är för väderstreck i förhållande till väggen? Växtzon är inte heller så noga när det gäller sommarblommor.
De flesta perenner funkar även i skuggigare lägen om de bara får fukt och näring. Eftersom det är tänkt att den ska stå där i många år är det enklare med en som etablerar sig troget står kvar. Typ pion :)
Hade du någon bild av ungefär vad du vill ha? Färger?

Jag planterade påskliljor och narcisser vid ett djurs grav på min gårds trädgård. Senare på sommaren slogs det med lie där. Men du vill kanske ha något rabattliknande?
 
Lite enklare om du berättar lite om hur du tänkt med höjd och vad det är för väderstreck i förhållande till väggen? Växtzon är inte heller så noga när det gäller sommarblommor.
De flesta perenner funkar även i skuggigare lägen om de bara får fukt och näring. Eftersom det är tänkt att den ska stå där i många år är det enklare med en som etablerar sig troget står kvar. Typ pion :)
Hade du någon bild av ungefär vad du vill ha? Färger?

Jag planterade påskliljor och narcisser vid ett djurs grav på min gårds trädgård. Senare på sommaren slogs det med lie där. Men du vill kanske ha något rabattliknande?

Ingen rabatt, jag är inte riktigt typen som rensar ogräs... Det är österläge i förhållande till väggen. Det andra körsbärsträdet vi har ligger längre bort från huset och där är det alltså lite soligare men har i övrigt ungefär samma förutsättningar, där växer pioner och kärleksört. Vad gäller färg så tycker jag bäst om vitt och blått, halvhögt eller lågt är det jag tänkt mig. Och så vill jag förstås kunna köpa en planta och inte behöva driva upp från frö eller knöl.
 
Jag har dålig koll på jordmån och sådant, men mamma har jätterams i flera skuggiga rabatter i zon 5. Inte så stora blommor, men vita och väldigt vackert växtsätt. Även någon sorts förgätmigej (kaukasisk?) som är större än vanlig och har vitmönstrade blad växer i samma rabatt.
Kanske kan vara något att titta på?
 
@Dentaku: Så tråkigt att höra :(

Akleja ska kunna trivas i skugga, mina står antingen i sol eller halvskugga (jag har frön kvar, säg till om du vill ha dem).

Myskmadra har vackra, skira blad och söta små blommor.

Revsuga, Ajuga reptans, finns med blå blommor.

Löjtnantshjärta i vitt.

Liljekonvalj (min trädgård är invaderad av dem, du kan gärna få ett gäng).

Funkia (Hosta) finns i flera olika färger.

Treblad (Trillium) finns också i flera färger.
 
Ingen rabatt, jag är inte riktigt typen som rensar ogräs... Det är österläge i förhållande till väggen. Det andra körsbärsträdet vi har ligger längre bort från huset och där är det alltså lite soligare men har i övrigt ungefär samma förutsättningar, där växer pioner och kärleksört. Vad gäller färg så tycker jag bäst om vitt och blått, halvhögt eller lågt är det jag tänkt mig. Och så vill jag förstås kunna köpa en planta och inte behöva driva upp från frö eller knöl.
Hrm.
Kanske ska du inte köpa en planta utan istället tigga en från någon som har trädgård i dina trakter?
Så har jag fått ihop det mesta i min trädgård. De köpta är oftast kinkigare och måste pysslas med (=lättdödade) medan sådant som växer i grannskapet lätt rotar sig även hos dig.
Praktbetonika? Bergklint? Irisar?
 
Jätterams och myskmadra skulle bli väldigt fint - är det sånt som går att få tag på plantor som man kan sätta ut direkt?
 
Hrm.
Kanske ska du inte köpa en planta utan istället tigga en från någon som har trädgård i dina trakter?
Så har jag fått ihop det mesta i min trädgård. De köpta är oftast kinkigare och måste pysslas med (=lättdödade) medan sådant som växer i grannskapet lätt rotar sig även hos dig.
Praktbetonika? Bergklint? Irisar?

Det är en bra idé! Jag kan kolla runt lite.
 
Jätterams och myskmadra skulle bli väldigt fint - är det sånt som går att få tag på plantor som man kan sätta ut direkt?
Kokonvalj (jätterams) finns lite överallt så det kan säkert gå att få tag på hos nån granne. Myskmadra har jag ingen erfarenhet av men på papperet verkar den bra - skuggväxt som den är. :up:
 
Ormöga är en jättefin, lite lägre marktäckande växt med söta klarblåa blommor. Trivs i halvskugga, skugga
. Nu kom jag dock på att den blommar ganska tidigt så om man vill ha blommor längs med sommaren borde den kanske planteras tillsamman med en annan perenn. Löjtnantshjärta i vitt är otroligt vackert.
 
Ormöga är en jättefin, lite lägre marktäckande växt med söta klarblåa blommor. Trivs i halvskugga, skugga
. Nu kom jag dock på att den blommar ganska tidigt så om man vill ha blommor längs med sommaren borde den kanske planteras tillsamman med en annan perenn. Löjtnantshjärta i vitt är otroligt vackert.
Löjtnantshjärta blommar också tidigt. Så är det med väldigt många perenner. De exploderar runt midsommar och sedan är det över.
 
En av mina hundar ska få somna in snart och vi har bestämt att den bästa platsen för hans aska är hans favoritplats, under ett körsbärsträd där han alltid satt och spanade på omgivningarna. Jag skulle gärna vilja plantera en perenn växt där också men vet inte riktigt vilken som skulle fungera. Det är en skyddad plats, men väldigt skuggig eftersom den ligger inramad av trädet, husvägg och en syrenhäck. Vi bor i växtzon 5-6. Marken är troligtvis kalkrik och väldränerad eftersom den sluttar.

Jag vill gärna ha en växt som blommar, är det någon som har tips?

Vad tror du om en härdig klematis (alpklematis) som klättrar upp i körsbärsträdet tillsammans med liljekonvaljer som marktäckare?
 
Vad tror du om en härdig klematis (alpklematis) som klättrar upp i körsbärsträdet tillsammans med liljekonvaljer som marktäckare?

Det låter jättefint, grejen är mest att jag vill att det ska se fint ut på en gång och då kanske liljekonvaljer blir knivigt?
 
Det låter jättefint, grejen är mest att jag vill att det ska se fint ut på en gång och då kanske liljekonvaljer blir knivigt?

Liljekonvaljerna kommer ju att blomma snart och du får som sagt mer än gärna ta härifrån. De har kommit upp ca 1dm men inte börjat veckla ut bladen ännu (de ser ut som gröna pinnar). Normalt brukar de precis ha slagit ut till mors dag här (jag och pappa plockade alltid sådana till mamma).
 
Vita löjtnanshjärta och vit fänrikshjärta är jättefina i skuggan.
Har man dom tillsammans med funkia så tar den över med sina fina blad när de har blommat ut och vissnat.
Vita krolliljor är fina också.
Vitlysing är också fin i skuggan. Inte alls lika invasiv som praktlysingen och dessutom mycket mer elegant.

Annars så kan nog någon slags näva funka.
Jag har brunnäva och spansk näva under mina äppelträd. Särkilt brunnäva funkar jättebra i skuggan.
De är tacksamma, växer och förökar sig fort.
De är lätta att dela och inte särskilt svåra att rensa bort om man tycker det blir för mycket.
En grej jag gillar med den spanska nävan är att när man kommer åt den så avger den en kryddig doft som är jättehärlig. :love:

Jag personligen älskar mina skuggrabatter. :love:
Till och med mer än rosrabatterna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp