Tips önskas, vad behöver jag??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lovis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 004
L

Lovis

Jag får hem min häst på lördag, hurra!! :) :bump:

Så, vad behöver jag, vad klarar jag mig absolut ej utan?

Han har en lädergrimma och ett fleectäcke med sig. :p

Ge mig tips på vad en hästägare behöver!! Alla råd vill jag ha. :bow: Dels tips på det jag måste ha första dagarna, o det som kan vänta några v. :smirk:

Idag köpte jag;

*Ett ofodrat regntäcke från shire
* några borstar, hovkrats, svamp, schampoo, vattenskrapa (ej så nödvändigt men har tänkt bada honom innan jag lastar honom då de har så fin vattenspilta där han e nu ;) )
*transportgrimskaft samt grimskaft
*torv och hösilage

Övrig stallutrustning får jag av stallägaren, och transportskydd får jag låna.

Hästen har en skada i ytliga böjsenan o kommer ej ridas på 6 v, så sadel kan vänta lite...

Sv: Tips önskas, vad behöver jag??

Kul!! Grattis och lycka till! :)

träns...
och nån grimma han kan ha och lorta ner ute i hagen :)
Div. sjukvårdsgrejer..

Stalltäcke. Kanske ett fodrat regntäcke med.

Reflexer till vintern.

Stallapotek

Träns

Nån extra grimma och några till grimskaft

Skydd

Tack!

Ja, en grimma till ska jag kpa nästan månad, och ett träns nästa mån, eller ja, den 25, tills dess får jag antingen låna ett träns eller köra med grimma...

Vad för sjukvårssaker ska man ha i stallet??

Julle skrev:
Stalltäcke. Kanske ett fodrat regntäcke med.

Reflexer till vintern.

Stallapotek

Träns

Nån extra grimma och några till grimskaft

Skydd

Ja just det, reflexer måste jag köpa bums.

Men funkar det inte med regntäcke ofodrat samt fleectäcke under??

Jag hade köpt fler grimmor och grimskaft i fall något skulle gå sönder, ett extra regntäcke är också en god idé.

Jag hade köpt ett extra regntäcke att ha fall i fall tex. om det är dåligt väder och något täcke verkligen behöver torka upp!

Visst gör det det, men det kan ju vara bra att ha att variera. Om tex regntäcket går sönder så slänger du på det fodrade istället. Eller köper du ett regntäcke i reserv!! Jag tycker det är bra med båda alternativen!!

Skriv en lista med vad du behöver köpa in, gör någon form av prioritering och köp det nödvändigaste först då givetvis.

Dels kan du behöva stallutrustinng, det är ju lite olika i olika stall, men t.ex. kanske du behöver köpa sadelhängare, tränshängare, krubba osv.? Om detta inte finns?

Egen grep?

Givetvis foder också, men det antar jag att du hade tänkt på tidigare ;) Be gärna ägaren (fd.) att skicka med någon höbal eller dyl. om det är torrhö den stått på, så att du inte går för drastiskt över till hösilaget. Blanda 50/50 eller så, första dagarna.

Jag hade köpt en extra grimma om den nudvarande skulle gå sönder eller så. Samt laddat upp med två-tre grimskaft, dom går sönder allt eftersom eller så försvinner dom spårlöst..

Sadel och träns är också bra att ha om du tänkt rida ;)
Rekommenderar inköp av två schabrak ganska omgående, så du alltid har ett rent att byta med..

Täcken har du ju nu så du klarar dig i alla fall. Vintertäcke kan du ju alltid köpa så småning om, om han ens behöver det. Beror ju lite på vad det är för häst.

Skydd om han ska ha detta vid ridningen.

Rykthink/låda eller dyl. att förvara borstar i.
Bra att ha i denna är div. borstar, hovkrats (gärna två - mina är jättebra på att försvinna :smirk:), svamp - gärna två, dom går alltid åt...

Lite sjukvårdssaker behövs också. Finns en superbra bok att ha i ditt stallapotek, på apoteket. Kostar runt femtiolappen. Heter typ "hälsoråd för häst" tror jag... Jag skulle nog köpt bomull, jodopax/virkon s, helosan salva, termometer först. Annat i sjukvårdsväg kan du köpa på dig så småning om... Liniment kan också vara bra att ha, samt något att kyla med. (Man kan t.o.m ha bomull blöt i en påse och lägga i kylen, som kan användas vid kylning om det är så..)

En longerlina är bra att ha också.

Sedan stallpaddar och fleecelindor är en bra investering för att fixa stallbandage om det är något du behöver göra.. Du kanske t.ex. behöver lägga något omslag eller så, så småning om... Om inte annat, kan du ju åka med lindor & paddar (skaffa lite rejälare paddar)
och ha i transporten om det skulle vara så, i kombination med ett par boots i så fall.. Då behöver ni inte ha så bråttom med att köpa transportskydd om ni ska ut och åka...

Ett tips är också att ha en kniv liggandes någonstanns i stallet, det är om inte annat bra att ha försäkerhetsskull om man skulle behöva lossa hästen i transporten.. när man öppnar hösilagebalar osv. :)
Alltid bra att ha!

En sax är också bra att ha!

Tack för alla bra tips, jag ska köpa extra grimskaft i morgon, och reflexer.

Resten köper jag den 25. Om inte pappa vill sponsra, men han betalade hösilaget, så det tror jag ej...

Jag har bara dåliga erfarenheter av fleecetäcken under regntäcken etc..de har en förmåga att klättra bakåt och strama som fan över bogarna och i värtsa fall lossna helt fram och glida bakåt och då kan hästen fastna...

Aj då, varför kanar de bakåt?? Kan de göra det om man knäpper dem där framme?? *tänker*

tråkigt, vad har ni andra för erfarenheter av fleectäcken under regntäcken?

Är det bättre med ylletäcke under regntäcke?

Ja, det där känner jag igen *suck*. jag rekomenderar varmt regntäcke m. fleecefoder :)

Det viktigaste du behöver om du inte kan rida är nog sjukvårdsgrejo för skador kan dom alltid få och gärna när man byter stall och dom får nya kompisar!!!! Täcken är också bra att ha bra med två av varje ifall att man behöver byta ett men detkan man handla in under en lite längre period

*Termometer
*Gaslindor
*Kompreser
*sårmedel typ jodopax, asolsprit mm
*paddar och lindor
*Bomull
*helosansalva

det är väl det viktigatse så då klara du av dom flesta små sår men använd bara jodopax om såret skulle bli infekterat dock väldigt lätt nu när lerperioden har börjat

Ang. täcke, så skulle jag rekomemndera - om du ridit hästen svettig, att ha ett täcke med Kryssgjordar under regntäcket. Antingen ett ylletäcke, fleecetäcke eller sk. "coolertäcke". Då kommer det troligen att sitta kvar bra på din häst.

Många hästar klarar sig utmärkt med bara regntäcke (+svettäcke när de ridits svettiga)
om du inte har en frusen häst. Men fråga och rådgör gärna med hästens fd. ägare om vad denne har använt för täcken åt hästen. Är det en mer frusen häst kan det vara bra med ett fodrat vintertäcke också.

nåt fleecetäcke (eller skulle du få det?) jaja du kan ha det under regntäcket i hagen sen om det blir kallt så slipper du köpa ett tjockare utetäcke än på ett tag. fleecetäcket kan oxå va bra att ha i boxen på natten om de e kallt, eller efter du har badat den :)

en täckgjord till fleecetäcket är väl inte fel, om det inte har bukgjordar
en extra grimma o grimskaft tkr jag man behöver
longerlina
ett träns med bett o tyglar
lite enkla smörjgrejer till lädret
stallapotek (du kan kanske låna lite grejer oxå av andra nu i början)
kanske några skydd (typ ett par senskydd) om du longerar/promenerar med den

det du kan behöva lite senare är väl:
reflexer
kanske nåt mer bett, hjälptyglar
sadel o tillbehör, några shabrak
lite fler täcken (fodrat regntäcke, vintertäcke, termotäcke, ridtäcke, nån filt)
benskydd, lindor för stall o ridning, paddar, transportskydd
liniment, shampo, pälsglans.... you name it :)
broddar
flugluvor o sånt till sommaren, men det är ju låååångt dit :smirk:

det är vad jag kan komma på, mkt kan man ju köpa efterhand = bra! :)

Liknande trådar

M
Utrustning Hej! Jag ska ta hem min tidigare sköthäst på foder i två månader i sommar, från mitten av maj till mitten av juli. Får fixa... 2
Svar
25
· Visningar
2 957
Senast: ffengvall
·
P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6... 2
Svar
32
· Visningar
3 141
Senast: Graendal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈