Tips på att få hästen att jobba under sig?

V

vide

alltså det här e rätt barnsligt från mig eg. men jag har hmm iaf ridit nu i 15 år... å har nu efter min hästs bortgång hittat en häst att låna på foder.. men kravet var att jag skulle kunna få henne att jobba under sig när man är ute och rider, jobba i form osv.. nån som kan ge mig lite tips på det? kan ju det egentligen.. har ju ridit för instruktörer mkt osv. men inte de senaste 2½ året.. och hon e verkligen en kanon häst och vill så gärna att det ska fungera*snälla hjälp mig* :crazy:
 
kul att det är så många in här.. och trots det är det ingen som kan hjälpa mig.. :(
:cry:
 
Det bästa vore om du kunde träna för en instruktör iaf någon gång så du vet vad hästen har lite svårare för. Då kan du också få en känsla av hur den går "rätt" och "fel".... Alla hästar känns ju olika och då är det bra med en kunnig människa på backen.
 
jo det är ju klart, men hinner inte innan torsdag då jag ska prov rida min drömhäst..:(
 
Det enklaste är nog att be ägaren instruera dig om hur h*n vill att hästen ska ridas. Mest för att folk har olika uppfattning om vad samling innebär och hur det ser ut. Och hästen förstår vad du menar om du rider på liknande sätt som ägaren.
 
okej tack för rådet.. ska se hur det går att lösa i morgon*nervös*
 
men hon sa ju trots allt att eftersom jag har så mkt häst å riderfarenhet(15½år) så berodde det bara på om jag å hästen trivdes i hop... så hoppas hoppas.. men eg e jag bara dum.. jag kan ju eg. men har inte ridit dressyr på ett tag så ja.. e ju som man ge så e nervis iaf;)
 
Men :confused:Var du inte indtruktör själv :confused:
De säger du ju i en annan tråd :confused:
Och var inte hästen halt?
Jag fattar ingenting. Om hästen går medelsvår, var har den tävlat efter att ha varit inriden tio månader? :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
 
det här är en annan häst,som funkade jätte bra men hon blev påkörd veckan innan jag skulle hämta henne:(, och ja jag har gått kurser för att bli ungdomsinstruktör, Jag skrev den där bara för att jag blev så "nervös,glad, ville verkligen ha henne å att det skulle fungera... tvivlade på mina kunskaper.. men det visade sig att det inte är nått å oroa sig för.. så oroade mig i onödan... :smirk: typiskt mig;)
 
Måste bara fråga. Vad är ungdomsinstruktör? Vad gör man då? Vart utbildar man sig till det? *nyfinken som vanligt* :D
 
ridklubben skickade i väg mig och en till tjej på några kurser för några år sedan för att bli ungdomsinstruktör, man började me grund och utbildade sig uppåt, va borta flera helger å nångång en veckas tid, en sk. ungdomsintstruktör är man om man är utbildad till isntruktör som ungdom och är utbildad för dressyr men inte så höga klasser som eliten.. jag skulle ex. inte kunna vara instruktör åt Malin Baryard;)
 
Ursäkta, men jag kan inte riktigt tro på dej.

Du skriver att du ridit i 15 år, att du är utbildad "undomsinstruktör" (vad nu det är?) och frågar samtidigt om hur du ska få hästen att arbeta i form....

Driver du med oss?

Immer
 
Var det möjligen Ridsportförbundets kurser HULK, FULK och ULK som du gått? Det är ungdomsledarkurser, H står för häst (tror jag), F står för förberedande och ULK står för just ungdomsledarkurs. ULK finns i flera steg, tre tror jag det är. Men någon instruktörsutbildning är det knappast.

Immer
 
Finns även VULK för Vuxna. Kanske har du gått ridledarutbildningen? Det är som ett steg på vägen för att bli instruktör och för att få gå den måste man bla. ha genomgått ULK I-III. Sen finns ULK IIII också, men den är central så vitt jag vet och inte obligatorisk.. :confused: :)
 
Fast det är lite märkligt att inte ens komma ihåg vilken ridledar utbildning du har gått, du fick väl betyg eller liknande.
Att du inte kan vara instruktör åt Malin Baryard fattar vi nog alla :smirk:
 
Jag är utbildad ungdomsledare dvs jag har gått ULK I-III + ULK IV (idag heter den Central ungdomsledarkurs)
Men någon instruktör är jag inte :smirk:

Målen för ULK (taget från Ridsportsförbundets hemsida):
- Att få insikt i barn och ungdomars utveckling och därmed få förståelse för barns- och ungdomars beteende i olika situationer.
- Att kunna planera och genomföra aktiviteter och utbildningar i klubbens barn- och ungdomsverksamhet.
- Att få förståelse för hur viktigt säkerheten är i samband med hästar och ryttare.
- Att ge deltagarna förutsättningar för att kunna arbeta aktivt i föreningsverksamheten i klubben.

Lektionsplanering ingår (då iaf) men inte utbildas man i att lära ut korrekta rörelser och dyl.

Det är stor skillnad på instruktör och ungdomsledare :crazy:
 
Nej, någon ridledarutbildning kan det ej vara tal om.
Minimiåldern är 18år, denna tjej fyller 19 i år...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 373
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Lexa
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 555
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp