Bukefalos 28 år!

tips på att lasta häst

Sv: tips på att lasta häst

Många tänker inte på vilka energier vi människor sänder ut.Cecar"mannen som talar med hundar" pratar mycket om energier.Ha en lugn sinnes stämmning och tänk att det här går bra.Även fast vi inte visar om vi är arga,nervösa osv känner hästen av det.Ta det alltid lugn och ha god tid på sej.Tänk även på att vissa hästar kan vara bredåkare.Står hästen stilla när du kör? En häst jag köpte var svårlastad sa dom.Det visade sig att han ville åka brett i transporten sen har det aldrig varit några problem.Lycka till:)
 
Sv: tips på att lasta häst

Våra fullblod har aldrig funkat med linor och spö. De blir bara mer bestämda att de inte ska in.
Ställ trailern mot ett staket el dyl så att hästen inte kan kliva på sidan av. Sen är det "bara" grimma, hingstkedja under hakan och tålamod (och pondus). Tråkigt men funkar för oss. Det viktigaste med min nuvarande är nog att aldrig bli arg och frustrerad utan bara vänligt och bestämt påpeka att det är transporten som gäller.
Numera åker han så ofta att han vissa (bra) dagar lastar sig själv, och staketet behöver vi inte längre.
 
Sv: tips på att lasta häst

Knapplån

Nu har ni väckt liv i en riktigt gammal tråd och gissningsvis har det löst sig för TS på ett eller annat sätt. ;)
Hur man än lastar ska man alltid vara väldigt medveten om att många saker kan gå fel.

Som ex kan jag berätta att vi ställde våran transport intill staketet på ridbanan för att min häst valde att gå på vänster sida om transporten. I vår enfald trodde vi att staketet skulle få honom på andra tankar, men istället stegrade han över staketet och blev hängande där (med en hov). Det var några sekunder av dödstystnad, och mitt hjärta stod nog stilla då... Nu löste han det själv, men det hade kunnat sluta riktigt, riktigt olyckligt!
 
Sv: tips på att lasta häst

Horsemanship, helt klart. Stressa inte in hästen med hjälp av linor, piskor osv. Träna hästen vanlig, "enkel", NH och det hjälper. Jag lovar. Har själv problem med en envis Islandshäst, men metoder som funkar är att bevisa att man själv är ledare och inte hästen, och som hästens ledare behöver hästen lita på en.
 
Sv: tips på att lasta häst

NEJNEJNEJ & åter NEJ! Inga ögonbindlar, inga linor! Förstår ni inte att hästen kopplar transportering till en obehaglig sak om man tvingar in den? Äre inte med imponerande med folk som kan skicka in sin häst lös, än någon som måste hålla på med massa linor och hästen bara kastar sig in o ut i transporten? Det finns massa NH övningar som fungerar jätte bra, läs dom & ha tålamod. Allt går mycket lättare om hästen litar på dig.
 
Sv: tips på att lasta häst

Nu måste jag protestera lite!

NH bygger ju på principen tryck- eftergift (vilket egentligen all hästhantering bygger på ...) och man kan använda linor alldeles ypperligt där.

Jag använder alltid linor som ett sätt att rama in hästen. Det handlar inte om att dra och tvinga, utan att hålla linorna som en ram runt hästen utan att vidröra den. Så rör jag linorna upp och ner eller sidledes som en pådrivande hjälp, slutar när hästen tänker framåt osv.

Ibland kan jag "picka" med linorna mot hästen, och om den går emot daskar jag med dem. Men ALDRIG konstant tryck.

Detta har resulterat i att jag inte längre har en enda svårlastad häst, och jag brukar få hjälpa folk med svårlastade hästar. När både folk och hästar har fattat vad den här metoden går ut på brukar de hålla med: Aldrig utan mina linor!!:laugh:
 
Sv: tips på att lasta häst

Måste bara tillägga: Jag har uppfattat att hästen tycker att det är en slags trygghet med inramningen. Det blir så tydligt att vägen framåt, in i släpet, är öppen, och vägen bakåt är stängd. NH- princip!
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 060
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
457
Senast: shebeen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp