Bukefalos 28 år!

tips på att lasta häst

lovehorses

Trådstartare
Jag ska lasta en svårlastad häst (min häst :angel: ) på lördag och behöver alla tips jag kan få hur man ska göra...

Jag vet att jag skulle ha övat tidigare men nu har det inte blivit så jag vill inte ha någon "uppläxning" om det bara en massa tips tack.
 
Sv: tips på att lasta häst

Jag ska lasta en svårlastad häst (min häst :angel: ) på lördag och behöver alla tips jag kan få hur man ska göra...

Jag vet att jag skulle ha övat tidigare men nu har det inte blivit så jag vill inte ha någon "uppläxning" om det bara en massa tips tack.

Linor!!!!!
 
Sv: tips på att lasta häst

Ha träns på hästen, använd linor. Är det en ung häst kan man faktiskt ha lite havre i en hink som den får när den kommit in i transporten. Så den reflekterar transporten med att den får ngt gott.
Ta god tid på dig och ha med dig människor som du litar på att hjälpa till

Lycka Till!
 
Sv: tips på att lasta häst

Vi lasta henne för ca 1½ år sedan då tog det 3 timmar....:eek:
Hon liksom fryser fast i marken sen sitter hon där.
Vi prova:
Linor runt henne
spö
täckte för ögonen på henne
Hade transporten precis vid stalldörren
vänta ut henne
Morötter/godis

vi fick in henne en gång sen kom hon på att hon var där så hon sprätta ut...

Dettta är en smart madam man har att göra med.

Tillslut for en å sprang med henne i ca 45 minuter,vi körde transporten ut i skogen å försökte där. 4 personer ordagrant tryckte in henne i transporten. vet inte om det är rätt eller fel men det funka då.

Jag har tänkt flera gånger att man ska träna men man ska ha tiden och en transport.....
 
Sv: tips på att lasta häst

Om det är så att hästen faktiskt är dum och inte rädd för transporten kan man faktiskt ta i med hårdhandskarna. Men då måste man vara säker på att den inte är rädd utan att den ifrågasätter din roll som ledare.
Jag har haft hästar som man varit tvungen att lyfta in i transporten. Lägger axeln under rumpan och går in. Andra hästar har jag varit tvungen att ta till spöet.

Ge INTE upp utan fortsätt tills ni får in hästen!! Den får inte komma undan och slippa åka utan börjar ni lasta så slutar ni inte förrän hästen är inne i transporten. Ger ni upp finns risken att den bråkar ännu mer nästa gång.
 
Sv: tips på att lasta häst

Har gjort samma sak själv, men det tog 4 timmar, sen tränade jag tills det funkade... Det var också en smart och envis madam...
 
Sv: tips på att lasta häst

Precis, det var det jag fick göra med min, fram med dressyrspöet... Till slut räckte det med att visa spöet ifall hon inte ville och då suckade hon och klev in... Alltså, hon var INTE rädd, och hon blev heller inte rädd för spöet.
 
Sv: tips på att lasta häst

Hon här är inte rädd hon har bara fått för sig att inte gå in i transporten. Jag kan daska till med spöet ordentligt å hon reagerar inte så hon är inte rädd för det heller.
Nej ge oss gör vi inte men man vill få lite nya ideer.
Eftersom vi kommer att börja 10 på morgonen så tänkte jag att hon inte skulle få sin morgon mat den får hon i transporten. E lite taskigt men vad gör man. Sen tänkte jag fara ut å rida före så att hon är lite trött, kanske mera hungrig....
 
Sv: tips på att lasta häst

Hon här är inte rädd hon har bara fått för sig att inte gå in i transporten. Jag kan daska till med spöet ordentligt å hon reagerar inte så hon är inte rädd för det heller.
Nej ge oss gör vi inte men man vill få lite nya ideer.
Eftersom vi kommer att börja 10 på morgonen så tänkte jag att hon inte skulle få sin morgon mat den får hon i transporten. E lite taskigt men vad gör man. Sen tänkte jag fara ut å rida före så att hon är lite trött, kanske mera hungrig....

Låter som en bra idé!!
 
Sv: tips på att lasta häst

Min mamma var med och lastade en häst som bråkade i flera timmar, de försökte med allt. Till slut tröttnade hon, tog en sopkvast, drämde till honom med "borsten" bak på låren (där man brukar ha linan du förstår kanske vart, lixom "under" rumpan)

Höjde kvasten och skrek allt vad hon orkade, hästen gick några steg framåt, så fort hon sänkte kvasten så stannade han.

Mamma backar, springer, höjer kvasten, skricker och hästen går rakt in i transporten! Den galna kärringen ville inte han ha och göra med!

Efter det har han snällt gått in och ur transporten :bow:
 
Sv: tips på att lasta häst

jag få ha det i bakhuvudet då....:p
Det skulle vara en syn det för grannarna...:smirk:
"galen hästmänniska jagar in hästen med en sopkvast":banana: :rofl:

hahaha
 
Sv: tips på att lasta häst

Min ena isis var ett tag lite svårlastad. Då tog vi en longerlina, fäste den där man fäster grimskaftet (ha kvar grimskaftet) runt bommen, och sen ut bredvid hästen. Sedan har du någon som på vanligt sätt försöker lasta hästen, men när den inte vill, tar du longerlinan runt rumpan & drar. Till slut så (gick iaf våran) går hästen in när den känner trycket på rumpan :)
Lyckat till!
 
Sv: tips på att lasta häst

Höll på ganska exakt 2,5 timme med att lasta min efter träning idag. Har aldrig haft problem tidigare, måttligt chockad.. Linor fungerar nog inte på alla hästar^^ Han satte sig nämligen på dom ist. Jag tror faktiskt inte jag kommer kunna få in honom i ett släp efter idag och jag har sån ångest! Han slängde sig ut en gång o slog i transport"väggen" o slog givetvis ut en bit tand:/ Efter många om o men band jag en tröja runt huvudet på honom o drog in honom.. Så ett tipps som inte inkluderar, linor, tålamod, godis, osv skulle jag med vara tacksam om att få.!
 
Sv: tips på att lasta häst

Ett test är att inte vara många personer, testa att vara själv till en början, sen öka kanske med en person hela tiden, sen om du tränar en annan gång så var nöjd när hästen har gått upp på lemmen, då backar du av henne och så är du klar den dag och sen så ökar du på lite sucsesivt (stavningen?) hästen måste INTE gå in mer än vad du begär tänk på det ha inte som krav att hon ska på, utan det räcker att hon ställer båda hovarna på lämmen.
Hoppas du får många tips, in mening är inga spön, hästen ska ju helst förknippa lastningen med att bli rappad utav ett spö, men det är min mening.
 
Sv: tips på att lasta häst

Sopkvastar är bra grejor.
Efter många jobbiga försök blev det hingstgrimskaft i grimman och sopkvast i baken, det hjälpte på min tjuriga häst.

Sist när vi skulle lasta så han jag knappt med henne in i transporten, vilket gjorde att vi var 40 minuter för tidiga till kliniken.

Nu ska vi iväg snart igen, det blir spännande och se om vi är av med problemet eller om hon hittar på nått nytt.

Lycka till!
 
Sv: tips på att lasta häst

Jag har också haft problem med att lasta min ponny, och försökt med en del.

Mitt Absolut bästa tips är att ta hjälp av en duktig NH-tränare!
Det var det bästa jag någonsin gjort, det är mycket tryggare och säkrare än att använda diverse sopkvastar och annat.
Att locka in hästen med godis är ett ganska dåligt sätt eftersom man då signalerar till hästen "Här får du min mat, eftersom du är högre i rang än mig". Det funkar en gång, men sen bestämmer hästen eftersom den tror att den är ledaren.

Och som min nh-tränare sa, varför tränar man inte lika mycket på lastning som man tränar ridning för tävling? man kan ju inte förvänta sig att tävlingen (läs:åkturen med transporten) går bra om man inte tränat innan.
(OBS: absolut inte menat som nån "uppläxning", bara en allmän undran)
 
Senast ändrad:
Sv: tips på att lasta häst

Hej!

Jag lider med dig... Har haft en häst som varit för:devil: ig i transportsituatoner (läs gärna mina tidigare inlägg, om inte annat-som ren underhållning:crazy: ) Är numera rena drömmen...
Mycket av lastningen går att träna utan transport. Hästen ska följa dig i alla situationer och kunna backa på kommando. Det innebär att om hästen kastar sig ut utan att du har bett den att backa så är det BIG NO NO:devil: ! Man måste någongång bestämma sig för när det är nog! Jag menar inte att man ska slå hästen, men visa tydligt att detta är båda oacceptabelt och farligt. Hästar är stora djur och mjäkar minsann inte med varann när dom gör fel. Gud, nu låter jag som värsta häxan, men det är jag inte... Är bara en lugn, men ganska bestämd matte!
Lycka till, det fixar sig! :banana:
(Glöm inte bort att andas djupt och tänka på nåt trevligt :smirk:)
 
Sv: tips på att lasta häst

Jag har också haft problem med att lasta min ponny, och försökt med en del.

Mitt Absolut bästa tips är att ta hjälp av en duktig NH-tränare!
Det var det bästa jag någonsin gjort, det är mycket tryggare och säkrare än att använda diverse sopkvastar och annat.
Att locka in hästen med godis är ett ganska dåligt sätt eftersom man då signalerar till hästen "Här får du min mat, eftersom du är högre i rang än mig". Det funkar en gång, men sen bestämmer hästen eftersom den tror att den är ledaren.

Och som min nh-tränare sa, varför tränar man inte lika mycket på lastning som man tränar ridning för tävling? man kan ju inte förvänta sig att tävlingen (läs:åkturen med transporten) går bra om man inte tränat innan.
(OBS: absolut inte menat som nån "uppläxning", bara en allmän undran)

Om du hade läst Lovehorses vädjan ordentligt så hade du sett att det ska lastas på LÖRDAG! Träning är naturligtvis det bästa sättet, om man bara har tid. Vad står det att det är lastning för tävling? Det kan vara för andra orsaker man ska ha in hästen i en transport.
 
Sv: tips på att lasta häst

Mitt Absolut bästa tips är att ta hjälp av en duktig NH-tränare!

Funkar tyvärr inte heller alltid. Cinna är ett hopplöst fall om man inte gör rätt. Linor, sopkvastar, spö, NH-träning, mutor. Nada funkar. Förutom en grej :p Det har funkat i sju år och det är vi nöjda med :D
 
Sv: tips på att lasta häst

För att reda ut lite:
1. Hästar är individer först och främst.
2. Bara för att hästen inte stirrar runt utan står fastvuxen är det inte lika med att den inte är rädd. Den kan känna obehag och ovilja ändå utan att ta till flykt mekanismen.
3. Snabblösningen som passar på en häst en gång behöver inte göra det nästa gång eller på nästa häst.
4. Att en häst burit sig åt på ett sätt en gång behöver inte betyda att den alltid gör det.
5. Enklast är att så att säga befästa ledarskapet så att hästen alltid snällt följer med den som leder den. Man kan kalla det NH, miljöträning eller bara att hästen är välhanterad, men det går i grunden ut på samma sak egentligen.
6. En annan viktig del är att göra själva resan med tranporten så trevlig och angenämn som möjligt. Inte bara tranportera hästen till tråkiga eller hemska ställen. Typ till veterinärbesök eller jobbiga träningspass utan till t ex bete eller en tur på stranden.

Lösningen är precis som hästen idividuell och sällan att det är någon av de snabbaste som fungerar hela tiden. Vissa av de som redovistats här kan vara direkt farliga för både häst, människor och även för själva släpet. Speciellt om man inte vet vad man gör.
Vissa hästar kommer aldrig att gilla att åka i släp utan behöver få åka med lastbil. Andra kommer aldrig att trivas med att åka trångt andra inte med att åka brett. Några kommer inte att vara lätta att tranportera utan sällskap andra vill åka själv. Så några snabba patentlösningar finns tyvärr inte.

Efter som ts redan provat de flesta råden med mindre lyckat resultat så får jag bara önska lycka till vid lastningen och hoppas att det inte kommer att så lång tid denna gången. Lösningen ligger nog i framtiden i lastträning på längre sikt.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 060
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
457
Senast: shebeen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp