Bukefalos 28 år!

tips på att lasta häst

Sv: tips på att lasta häst

Hon här är inte rädd hon har bara fått för sig att inte gå in i transporten. Jag kan daska till med spöet ordentligt å hon reagerar inte så hon är inte rädd för det heller.
Nej ge oss gör vi inte men man vill få lite nya ideer.
Eftersom vi kommer att börja 10 på morgonen så tänkte jag att hon inte skulle få sin morgon mat den får hon i transporten. E lite taskigt men vad gör man. Sen tänkte jag fara ut å rida före så att hon är lite trött, kanske mera hungrig....

Jag tycker det låter som en dålig ide.
Tror inte det kommer att ha någon som helst betydelse i sammanhanget.
Vore det min häst skulle jag backa transporten till en dörr, och se till att det är så stängt på sidorna att hon inte kan gå/hoppa emellan.
Sen som nån ovan skrev, en vass sopborste och en elak person som håller i den.
Jag skulle tro att din häst är i transporten inom 4 minuter.
 
Sv: tips på att lasta häst

KL

En kraftig grimma och ett kraftigt långt rep är det jag använder till svårlastade ponnyn här hemma. Repet fast i grimman och ett halvt varv runt bommen fram och så står jag utanför transporten själv. När/om hon backar så orkar man lätt hålla iom att repet ligger runt bommen och så kan man ge eftergift så fort hästen tänker åt rätt håll. I övrigt så väntar jag lite och om hon inte går så smackar jag. Detta funkar med en häst som inte är rädd.

Den rnerivga svårlastade hästen lastar jag på ungefär samma sätt men har inte repet runt bommen. Beroende på hennes humör så står jag själv utanför transporten och skickar in henne (måste tränas innan) eller så går jag före in och lirkar med grimskaftet.

Tredje hästen som är mkt osäker lastas ungefär på samma sätt som nummer två. Men hon är inte lärd att skickas in så vi går före henne. Man får lirka mkt försiktigt och berömma massor när hon går åt rätt håll.

Säger som tidigare talare man måste prova sig fram med varje häst. Jag skulle aldrig lasta häst nr tre på samma sätt som häst nr ett, då skulle jag förmodligen ha en trasig transport.
 
Sv: tips på att lasta häst

Min tjej är en riktigt bestämd liten dam som jag måste använda olika metoder nästan varje gång jag lastar, ibland ska jag gå först in, ibland hon. Men det finns en grej som funkar nästan varje gång. Den måste dock tränas lite, men det räcker förmodligen med några minuter en dag eller två.
Detta behöver du: grimma, grimskaft och dressyrspö.
Och så här gör du: stå vid halsen, dutta med spöet på baken. när hon tar ett steg (eller bara en antydan till ett) slutar du dutta. Backar hon duttar du helt enkelt hårdare tills hon stannar eller går framåt då duttandet upphör, ja du förstår principen.
När hon lärt sig hur det funkar (brukar inte ta så lång tid som sagt) så är det bara att prova vid transporten. Men kom ihåg att vara försiktig och inte stå framför henne!
Och skulle hon gå in (du blir kvar utanför om ni inte har en väldigt bred transport/ingen mellanvägg) bör det stå någon fram beredd att ta emot henne och kanske ha en havrehink eller annat gott.
Det skadar ju inte att prova!
Lycka till!
 
Sv: tips på att lasta häst

Jag ska lasta en svårlastad häst (min häst :angel: ) på lördag och behöver alla tips jag kan få hur man ska göra...

Jag vet att jag skulle ha övat tidigare men nu har det inte blivit så jag vill inte ha någon "uppläxning" om det bara en massa tips tack.
ta en svart jacka, lägg den över huvudet på hästen o knyt ärmarna under hakan på hästen så att den inte ser något. ta sen o gå en runda med hästen o se till att promenaden slutar inne i transporten, linda repet ( 4 - 5 meter långt) tre varv runt bommen, håll i tåten o gå bakåt o stäng bakom hästen. Koppla sedan fast grimman i bommens grimskaft o hästen är lastad utan bråk o stök på några minuter! Ett av mina enklare trix faktiskt! testa själv, busenkelt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tips på att lasta häst

Skulle vilja hålla med ett tidigare inlägg som föreslog NH-lastning, mycket säkrare att lasta så än att gå före. Mitt förslag nu eftersom du inte hinner träna är att ta baksidam på en spade och smacka till hästen med. Låter mer än det känns. Vill du inte använda det så ta en sopkvart som andra sagt. Men jag tycker absolut att du ska träna NH-lastning sen om du har möjlighet, brukar funka på märrar som fryser ;)
 
Sv: tips på att lasta häst

Du har fått en del både bra och dåliga tips här. Många tror att man måste ha en transport för att kunna lastträna, och det ju bra om man har det förstås. Om man inte har någon transport, så kan man faktiskt lastträna i alla fall. Det som jag tror brister i många fall när hästen är svårlastad är dels att människan som ska lasta inte är tränad, dels att hästen som ska lastas inte är tillräckligt lydig och uppmärksam på människan. Alltså, först måste människan som ska lasta hästen vara oerhört FOKUSERAD på att hästen ska in i transporten, inget annat gäller! (jag håller inte med det där att det räcker med att hästen sätter framhovarna på lämmen). Helst ska man bara vara en eller två personer som lastar. När människan är så fokuserad och har kopplat bort alla OM och MEN och Tänk om..., så kommer nästa steg och det är att hästen ska följa människan, vart hon än går. Detta går att träna när och var som helst. Du går före, hästen går efter i grimskaft. När du går går hästen, när du stannar stannar hästen, utan att du behöver dra i grimskaftet. Träna t ex att gå igenom trånga passager (bygg upp av bommar, presenningar, stora plasttunnor eller liknande (ofarliga!) grejor om du inte har något "naturligt" i stallet eller däromkring. Lägg presenningar som hästen ska gå på etc. När detta funkar, så har du kommit en BRA bit på väg mot att enkelt kunna lasta hästen.

En del av tipsen ovan kanske funkar i det läget på din häst, men om inte förarbetet som jag har beskrivit ovan är klart, så fungerar nog inte många av tipsen heller.

Jag har lastat "svårlastade" hästar med den här metoden, unghästar som knappt sett en transport någongång och vår egen häst springer på själv så fort hon har nosen mot släpet.

ENSTAKA hästar kan vara rädda och panikslagna, då får man ta det lugnt, men fokus hos människan ska hela tiden vara In I Släpet. Titta långt in i släpet när du leder hästen mot, börja inte att lugna och klappa hästen, då tror den så klart att det är något farligt som händer.

Allt detta är så klart lätt när man kan det, men ge inte upp och Lycka till!
 
Sv: tips på att lasta häst

*knapp*

Till TS!
Kom på ett till tips. Köp en sk "gummigubbe" på typ hööks. Den fungerar som så att om hästen kastar sig utan så drar den automatiskt in sig själv i transporten, eftersom gummigubben är elastisk.

Sen tänker jag faktiskt ge dig lite hemläxa! TRÄNA på lastning varje dag i en (två) veckor. Det ska inte behövas ett mörkt rum, sopkvast, elaka personer eller tröjor för ögonen & ju mer "dåliga" redskap ni använder som hästen känner obehag för, desto mindre kommer den vilja gå in i transporten. Så ni gör det bara surt för er själva.
 
Sv: tips på att lasta häst

Om du hade läst Lovehorses vädjan ordentligt så hade du sett att det ska lastas på LÖRDAG! Träning är naturligtvis det bästa sättet, om man bara har tid. Vad står det att det är lastning för tävling? Det kan vara för andra orsaker man ska ha in hästen i en transport.

Jag var lite för snabb där...:o
Själv tycker jag att NH ändå är det bästa sättet även om man inte "har tid att träna". Men det kan ingen lära ut över internet.

Jag menade inte att man lastar enbart för tävling, utan att när man ska köra hästen i transporten så kan det betraktans som det "prov" en tävling kan utgöra. Till en tävling kommar man inte oförberedd och otränad, och man borde inte heller vara otränad i lastningen när man ska åka nånstans.

(obs! fortfarande absolut ingen pik mot ts)
 
Sv: tips på att lasta häst

Dressyrspö, sopkvastar och linor:o :o :o jag blir ju nästan rädd - skulle inte vilja vara någon av era hästar. Vad sägs om att träna upp förtroendet och bli ledare över hästen. Litar hästen på dig och du ber den gå in i transporten så gör den det. Har man problem att lasta sin häst, så ta hjälp av en duktig NH-tränare och gör det riktigt från grunden. Om ni inte vill gå in i ett mörkt trångt utrymme, vad känns då bäst? bli slagen med spö eller sopkvast. Eller att din ledare (trygghet) som du litar på tar dig i handen och säger att det inte är farligt. :( Att hästar har medfödd klaustrofobi vet alla... men genom att ge dem självförtroende och trygghet är det inga större problem... :cool:
 
Sv: tips på att lasta häst

*knapp*

Till TS!
Kom på ett till tips. Köp en sk "gummigubbe" på typ hööks. Den fungerar som så att om hästen kastar sig utan så drar den automatiskt in sig själv i transporten, eftersom gummigubben är elastisk.

Sen tänker jag faktiskt ge dig lite hemläxa! TRÄNA på lastning varje dag i en (två) veckor. Det ska inte behövas ett mörkt rum, sopkvast, elaka personer eller tröjor för ögonen & ju mer "dåliga" redskap ni använder som hästen känner obehag för, desto mindre kommer den vilja gå in i transporten. Så ni gör det bara surt för er själva.


så sant så sant :bow: :bow:
 
Sv: tips på att lasta häst

Jag har en lastsele. Den har fungerat varje gång. Även de hästar som enligt ägaren "är heelt omöjliga" att lasta har jag lastat direkt. Jag lägger på selen inne i stallet sen går vi ut till trailern och sen in. Men jag måste ha en medhjälpare som tar upp luckan efter oss.
 
Sv: tips på att lasta häst

*KL*
Vi har en (ibland) svårlastad herre. Han är inte rädd utan vill (tänker) helt enkelt inte gå in i transporten. Vi har provat det mesta.
Linor stegrar han och kastar sig åt sidan, då törs vi förstås inte ha linorna kvar och det vet han. Spö är provat en gång - med mig på andra sidan transporten för att slippa se. Aldrig mer, säger jag bara. Knuffa, buffa och dra är också helt meningslöst. Även en liten islandshäst på 134 cm har mycket att protestera med ;) Locka in i transporten med hjälp av godis på vägen in fungerar kanske första gången, sedan fattade han att han blev inlurad och ignorerade godiset. Flytta upp en hov i taget är säkert bra om man har en häst som inte kan bli fem meter lång. "Lyfta" in honom (två personer tar stadigt grepp om varandras armar bakom rumpan och lyfter/trycker) fungerar eftersom han är så liten, men det lär ju inte fungera på en stor häst :p Havrehink fungerar också, eftersom den låter roligt och smakar gott när man är på plats i transporten ;)

Det bästa tipset jag har är ändå att åka till roliga ställen (men det hinner ju inte TS) och helt "enkelt" bestämma sig. Det och en havrehink fick in vår pålle på 4 minuter jämfört med tidigare en halvtimme inkl. linor och mutor.
Det gäller alltså att VETA att hästen kommer gå in. Var bara du eller eventuellt du och en medhjälpare. Du (och den ev. medhjälparen) måste se framför dig att hästen promenerar in. Det får inte finnas NÅGRA tvivel på om den kommer gå på transporten eller inte. Det ska bara vara självklart.
Jag är av den uppfattningen att hästen "läser" människans tankar mycket bättre än vi kanske tror. Om vi tänker att negativa saker kan hända kommer hästarna tolka det som en "uppmaning". Om vi istället tänker att det kommer gå som smort ger vi ju inte hästen några andra signaler. Det gäller bara att få bort (inte bara ignorera) alla andra tankar.
 
Sv: tips på att lasta häst

Mm, du vet inte hur mycket jag tränade för att bli ledare för min häst... Tyvärr hade jag fått för mig att det gick att göra det på det "mjuka" sättet, men det fungerade alltså inte i detta fall. Hästen var bra mycket "hårdare" än så och tyckte väl att jag var världens mespropp som hon bara var tvungen att ta kommandot över om något skulle bli gjort. Hon hade inga problem med sitt självförtroende, men hon verkade tycka att jag hade det :( Som sagt, hästar är individer, jag har en till som inte skulle drömma om att inte göra det jag ber henne om, "javisst, matte, om du tror att jag klarar det så gör jag det gärna", tycks hon säga, medan föregående dam mest gav mig "fingret" när hon inte tyckte likadant som jag....
 
Sv: tips på att lasta häst

Mm, du vet inte hur mycket jag tränade för att bli ledare för min häst... Tyvärr hade jag fått för mig att det gick att göra det på det "mjuka" sättet, men det fungerade alltså inte i detta fall. Hästen var bra mycket "hårdare" än så och tyckte väl att jag var världens mespropp som hon bara var tvungen att ta kommandot över om något skulle bli gjort. Hon hade inga problem med sitt självförtroende, men hon verkade tycka att jag hade det :( Som sagt, hästar är individer, jag har en till som inte skulle drömma om att inte göra det jag ber henne om, "javisst, matte, om du tror att jag klarar det så gör jag det gärna", tycks hon säga, medan föregående dam mest gav mig "fingret" när hon inte tyckte likadant som jag....

givetvis finns det undantag:bow:
 
Sv: tips på att lasta häst

om hon inte är rädd, bara inte har lust så finns det en sak som brukar funka. om en häst inte vill något gäller det att få det andra alternativet, dvs i detta fall, stanna utanför trailern, att bli jobbigare än ditt alternativ som du erbjuder, dvs att gå in i trailern. för att det ska bli jobbigt så gör man helt enkelt så att så länge den är utanför trailern så backar du den, sen tvingar den att gå fram igen, snurrar den i cirklar osv. så fort hästen går mot trailern då är det beröm, så fort den stannar så fortsätter du med backandet och snurrandet. om hästen i detta läge vägrar att lyda dina backningar och snurrningar så ser den tyvärr ej dig som din ledare och då är det nåt du måste träna upp långsiktigt. om hästen dock lyder dig så kommer den snabbt att upptäcka att inne i trailern så är det lunt och skönt, medan utanför så får den arbeta. det som kan vara svårt med denna metod är dels om ledarskapet inte är fastställt men oxå det att man måste vara mkt konsekvent för att det skall funka. men kan man det så brukar alla hästar som inte är rädda inse det uppenbara: går jag bara in så blir det lugnt och skönt. min unghäst försökte efter 100 okomplicerade lastningar att en dag slippa. med denna metod gick han in efter 5 min och har aldrig protesterat efter det.
dessutom innebär denna metod inget onödigt våld. ryt eller skrik inte heller, i denna situation har det oftast ingen funktion. var lugn och KONSEKVENT så kommer det att funka. Lycka till!
 
Sv: tips på att lasta häst

TAck alla för era svar!:)
Jag ska ha dem i bakhuvudet när jag ska lasta.
Det är jobbigt med hästar som är psykiskt starka.MAn måste tänka så mycket själv, särskillt när man inte är van vid det....
 
Sv: tips på att lasta häst

Dressyrspö, sopkvastar och linor:o :o :o jag blir ju nästan rädd - skulle inte vilja vara någon av era hästar. Vad sägs om att träna upp förtroendet och bli ledare över hästen. Litar hästen på dig och du ber den gå in i transporten så gör den det. Har man problem att lasta sin häst, så ta hjälp av en duktig NH-tränare och gör det riktigt från grunden. Om ni inte vill gå in i ett mörkt trångt utrymme, vad känns då bäst? bli slagen med spö eller sopkvast. Eller att din ledare (trygghet) som du litar på tar dig i handen och säger att det inte är farligt. :( Att hästar har medfödd klaustrofobi vet alla... men genom att ge dem självförtroende och trygghet är det inga större problem... :cool:

Lite sent nu men den hästen som inte ens NH-tränare kan lasta då :smirk: Samma häst som glatt kliver in i transporten med en tröja över huvudet, och har så gjort i mer än sju år.
 
Sv: tips på att lasta häst

Du har fått en del både bra och dåliga tips här. Många tror att man måste ha en transport för att kunna lastträna, och det ju bra om man har det förstås. Om man inte har någon transport, så kan man faktiskt lastträna i alla fall. Det som jag tror brister i många fall när hästen är svårlastad är dels att människan som ska lasta inte är tränad, dels att hästen som ska lastas inte är tillräckligt lydig och uppmärksam på människan. Alltså, först måste människan som ska lasta hästen vara oerhört FOKUSERAD på att hästen ska in i transporten, inget annat gäller! (jag håller inte med det där att det räcker med att hästen sätter framhovarna på lämmen). Helst ska man bara vara en eller två personer som lastar. När människan är så fokuserad och har kopplat bort alla OM och MEN och Tänk om..., så kommer nästa steg och det är att hästen ska följa människan, vart hon än går. Detta går att träna när och var som helst. Du går före, hästen går efter i grimskaft. När du går går hästen, när du stannar stannar hästen, utan att du behöver dra i grimskaftet. Träna t ex att gå igenom trånga passager (bygg upp av bommar, presenningar, stora plasttunnor eller liknande (ofarliga!) grejor om du inte har något "naturligt" i stallet eller däromkring. Lägg presenningar som hästen ska gå på etc. När detta funkar, så har du kommit en BRA bit på väg mot att enkelt kunna lasta hästen.

En del av tipsen ovan kanske funkar i det läget på din häst, men om inte förarbetet som jag har beskrivit ovan är klart, så fungerar nog inte många av tipsen heller.

Jag har lastat "svårlastade" hästar med den här metoden, unghästar som knappt sett en transport någongång och vår egen häst springer på själv så fort hon har nosen mot släpet.

ENSTAKA hästar kan vara rädda och panikslagna, då får man ta det lugnt, men fokus hos människan ska hela tiden vara In I Släpet. Titta långt in i släpet när du leder hästen mot, börja inte att lugna och klappa hästen, då tror den så klart att det är något farligt som händer.

Allt detta är så klart lätt när man kan det, men ge inte upp och Lycka till!

Detta kan funka... MEN du ska nog skjuta upp resan ca en månad... Börja träna på detta minst en månad innan du börjar träna lastning i transporten, UTAN att ha tidspress på att komma iväg.
 
Sv: tips på att lasta häst

ta en svart jacka, lägg den över huvudet på hästen o knyt ärmarna under hakan på hästen så att den inte ser något. ta sen o gå en runda med hästen o se till att promenaden slutar inne i transporten, linda repet ( 4 - 5 meter långt) tre varv runt bommen, håll i tåten o gå bakåt o stäng bakom hästen. Koppla sedan fast grimman i bommens grimskaft o hästen är lastad utan bråk o stök på några minuter! Ett av mina enklare trix faktiskt! testa själv, busenkelt!


eller så gör man inte något utav detta, om man inte vill bli hästens fiende. Visa att du är ledaren, hästen är trygg med dig. Någon skrev något med att dutta , märk DUTTA, med ett spö, det kan man göra, eftersom spöet är EN FÖLÄNGD ARM, inget tortyr redskap. Slå för guds skull inte hästen. Även om den bara är "dum" och inte rädd, kom ihåg att hästens syn är inte som våran! Mest troligt har den stått i stallet, där det inte är lika starkt ljus som solen ger, och den har inget så kallad djupseende, den ser inte att transporten har golv, den ser transporten som ett stort hål! (Samma gäller diken, så ni vet..)

Man kan få in hästen i transporten genom tortyrliknande metoder, men man kan även få tusentals hästar att springa rätt ner för ett stup om man skrämmer dem tillräckligt..

förstår ni fortfarande inte? tänk er in i situationen..
Skulle du lita på dina föräldrar om dom satte en bindel på dig och slog dig tills du rörde dig? Och du hade inte en aning om vart du skulle. 5 sek senare hör du en smäll, och du är fast. 2 väggar, golv och tak. Plus att du är fastspänd, hur mycket du än drar och sparkar och skriker, så hjälper ingen dig, de ber dig vara tyst. Sedan känns det som en jordbävning, i en evighet!:confused:
 

Liknande trådar

Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
58
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 615
Senast: Askur2017
·
Småbarn Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat...
Svar
18
· Visningar
534
Senast: cewe
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp