Tips på att slussa in mer grönsaker i matlagningen?

Jag kör lite olika taktik. Ibland börjar jag matlagningen med att mixa ihop en hummus och ställa fram skålar med grönsaksstavar, gärna när barnen är vrålhungriga. Då brukar åtminstone någon unge sätta sig vid matbordet och fråga om de får börja ta och kanske rent av smakar lite grönsaker innan maten. Sedan lagar jag i lugn och ro resten av maten. Ju längre det dröjer desto större sannolikhet att de testar :sneaky:

Vissa grönsaker, t.ex. olika sorters lök och morot, kör jag till total oigenkännlighet med mixern och har i t.ex. currysås eller köttfärssås. Då slinker det ibland ner. Ibland inte. Ibland gör jag t.ex. tomatsoppa och mixar den helt slät och har i en skvätt grädde, då äter ungarna den ibland. Men gud nåde om de hittar någon omixad tomatbit i den :nailbiting: då är det GIFT!!

Våra barn är sammanfattningsvis rätt skeptiska men jag kör med lite olika knep och tänker att de totalt sett får i sig lite grönsaker här och var och kombinerat med att de äter lite frukt tänker jag att det blir rätt bra.
 
Kom på en rolig grej förut när en kollega berättade att hon brukar göra ”korvstroganoff” men ha i morötter istället för korv och säga till barnen att det är korv och då äter de glatt det :confused: jag bara ”oj vilken bra idé” men tänkte i mitt stilla sinne att om jag lyckades lura i mina barn att morotsbitar är korv så skulle jag verkligen bli förvånad:D deras förmåga att identifiera grönsakspartiklar i mat är liksom jämförbar med hajars förmåga att identifiera mikroskopiska bloddroppar i enorma vattenmassor.
 
Under halloween bjöd jag svårmatade barn på 'avklippta fingrar och snor'. Potatismos är perfekt att smyga in mixade grönsaker i och så blir det coola färger, tyckte barnen. T ex broccoli, morötter, persilja, olika färska örter eller helt enkelt använda potatisen blå Kongo.

Nar mina barn var sma firade vi inte Halloween i Sverige, men vi hade samma ide. En av mina 3 forsokte vara "picky" med maten. Nar han tittade med avsmak pa det stekta agget och med latt avsmak i rosten sa, "Blir det agg till middag?" forklarade Maken att, "Nej, det ar ju en sportmossa ser du val". 3-4 aringen tyckte det var tillrackligt kul for att aldrig mer pasta att han inte at agg. Han at upp agget forst ... sedan at han lite av resten ocksa. :p
Vi hade under manga ar bara grona pankakor (nedmald broccoli i smeten) eller roda (tomat pasta) ... jag hade aven malda rodbettor i nagon gang, men jag gillade det inte riktigt sjalv.

Vi hade inte purjolok, vi hade smal sallad, vi hade inte broccoli, vi hade sma trad, vi hade inte kal ... allt som inte gillades fick nya namn, smakades och sedan hade han inga problem. Mitt storsta problem var att komma ihag vad alla olika gronsaker och matratter hette for honom. :D
 
...till personer som inte tycker om grönsaker, sallad, linser och bönor.

Jag vill ha in mer grönsaker, linser och bönor i maten, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Det enda jag kan komma på är att gömma morötter och linser i köttfärssås. Grönsaker och sallad som serveras vid sidan av maten äts inte, därför blir det inte att jag gör så mycket grönsaker, gillar inte att slänga mat.
Ta tjuren vid hornen och prova morotssoppa och röd linssoppa, laga själv.

Speciellt morotssoppa är supergott.

I soppform är de inte så väldans "grönsakiga" heller utan mer som mat rätt och slätt.
 
...till personer som inte tycker om grönsaker, sallad, linser och bönor.

Jag vill ha in mer grönsaker, linser och bönor i maten, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Det enda jag kan komma på är att gömma morötter och linser i köttfärssås. Grönsaker och sallad som serveras vid sidan av maten äts inte, därför blir det inte att jag gör så mycket grönsaker, gillar inte att slänga mat.
Men vanliga köttgrytor, kycklinggrytor osv innehåller mängder av grönsaker som inte är gömda men ingår i rätten. och vill man ha ännu mer så delar man bara köttet i mindre bitar och har lägre proportion av det. Samma med wok, stek strimlade grönsaker med en kycklingfilé till hela familjen.
Korvstroganoff gör vi alltid med krossade tomater, svamp, ibland gröna bönor, lök såklart, ärtor, inga mjölkprodukter. (någon på buke hävdade att vi måste kalla det korvgryta så kan ju göra det).
 
Ta tjuren vid hornen och prova morotssoppa och röd linssoppa, laga själv.

Speciellt morotssoppa är supergott.

I soppform är de inte så väldans "grönsakiga" heller utan mer som mat rätt och slätt.
@Helly och säg inte att det är grönsaker och absolut inte ngra ord som vegetariskt! utan det är bara en klassisk soppa och man får bröd och skinka till eller ngt. Onyttig rent av, man kan ha en skål grädde med citron/apelsinskal (rivet) i för att hälla på morotssoppan. Man kan ha bacon knaperstekt att strö över också. (det är oerhört billigt och enkelt så det är ingen slöseri på tid och pengar att testa, dessutom är den söt :))

Sedan grön ärtsoppa är kanske lite mindre publikfriande (om än väldigt publikfriande), men väldigt enkel och god, den kan man ha gäster till och då hälla champagne i så verkar den väldigt extravagant och ogrönsakig :p
 
Justja, om mannen är borta en dag och barnet tycker om sött. Steka vitkål i stora mängder honung eller sirap med korv är väldigt gott och barnfriande. Om mannen är hemma kan man kalla det för Vikingamat! servera den med revbensspjäll (kanske grillat...) och hävda att det bara är typ kött som serveras med ett litet tillbehör av kål. (för kålen krymper något extremt så ett par gafflar blir ganska mycket). Benen i revbenspjället gör att det ser ut att vara mycket kött :rofl: (och man blir kladdig om tassarna)

Palsternacka som låter såå himla äckligt, är egentligen jättesött och totalt smälter ihop i grytor och blir bara som en mustig sås nästan. Har ett recept med typ ett kilo palsternacka och ett halvkilo lök till en fläsklägg. Det smälter ihop och blir bara en härlig sås att sluka med surdegsbrödet till. Ingen potatis, inget ris, så det ser ut att vara värsta köttätarvikingarätten (eller Keltisk eftersom den är ur Asterix kokbok och ganska komplicerad dock) trots att det är ganska lite kött per person och stort ben och mycket grönsaker o bröd.
 
Senast ändrad:
@Helly och säg inte att det är grönsaker och absolut inte ngra ord som vegetariskt! utan det är bara en klassisk soppa och man får bröd och skinka till eller ngt. Onyttig rent av, man kan ha en skål grädde med citron/apelsinskal (rivet) i för att hälla på morotssoppan. Man kan ha bacon knaperstekt att strö över också. (det är oerhört billigt och enkelt så det är ingen slöseri på tid och pengar att testa, dessutom är den söt :))

Sedan grön ärtsoppa är kanske lite mindre publikfriande (om än väldigt publikfriande), men väldigt enkel och god, den kan man ha gäster till och då hälla champagne i så verkar den väldigt extravagant och ogrönsakig :p
Det här håller jag verkligen med om. Jag upplever att många förknippar "vegetarisk" mat som tråkig, smaklös och nästintill knappt ätbart, och därmed har den inställningen redan innan e smakat maten.

I mina barns skola skriver de ut ordet vegetarisk så snart de serverar linssoppa eller liknande. Mina barn som ätit stora delar vegetariska rätter under hela uppväxten har plötsligt blivit misstänksamma mot ordet vegetarisk, och de säger att skolans uttalande vegetariska rätter ofta inte är goda :( så jäkla trist att de inte se till att ordna god vegetarisk mat, syftet att introducera mer vegetabilier är gott men de tappar bort sig på vägen.

Jag har inte haft för vana att benämna de vegetariska rätterna jag lagar med att de är vegetariska, men nu är jag ännu mer noga med att säga "pasta med tomatsås" om den vegetariska pastan med lins/tomatsås. Osv.

Däremot kan jag säga vegetariska pannkakor bara för att ...
Man kanske även skulle börja säga vegetariska kanelbullar, vegetarisk prinsesstårta, vegetarisk kaffe.. undrar om vegetarianskeptikerna skulle sluta fika 😄
 
Det sägs att smakar man på något många gånger lär man sig gilla det.
Det stämmer inte!

Jag har, både som barn och vuxen, smakat ett flertal gånger på Bruna önor, Blodpudding, Lingon och Morötter. Det smakar lika illa varje gång.

Allra värst är kobinationen Blodpudding, lingon och rårivna morötter. Att en mig närstående person har detta som favoriträtt och därför får det serverat på sin födelsedag har komplicerat förhållandet till den delen av familjen. Jag har slutat att gå på denna middag efter att jag tog med mig egen Sushi/Sashimi, vilket togs oerhört illa upp.
 
Grön ärtsoppa?
Ja visst, Creme Ninon efter en fransk kurtisan, Ninon de Lenclos.

Små franska gröna ärtor, charlottelök, hönsbuljon mixas slät, blanda i vispgrädde och, avrundas med en skvätt champagne och ringla lite Creme Fraishe över. Detta är lyxversionen.

Kan förenklas med hushållsärtor, buljongtärnig, matlagnigsgrädde och creme fraishe men blir inte lika godt.
 
Det stämmer inte!

Jag har, både som barn och vuxen, smakat ett flertal gånger på Bruna önor, Blodpudding, Lingon och Morötter. Det smakar lika illa varje gång.

Allra värst är kobinationen Blodpudding, lingon och rårivna morötter. Att en mig närstående person har detta som favoriträtt och därför får det serverat på sin födelsedag har komplicerat förhållandet till den delen av familjen. Jag har slutat att gå på denna middag efter att jag tog med mig egen Sushi/Sashimi, vilket togs oerhört illa upp.
Jisses, är det något att ta illa upp av?! Jag hade serverat dig något du åt däremot, herregud vad folk är märkliga!
 
Jisses, är det något att ta illa upp av?! Jag hade serverat dig något du åt däremot, herregud vad folk är märkliga!
Tack för det @Enya ! Precis min inställning. Jag försöker anpassa så alla kan äta men fick veta att "är det födelsag så är det".

Tänkte i mitt stilla sinne att det man aldrig tagit hänsyn till på min födelsedag. Tigit och lidit och ätit julmat eftersom jagärfödd 24 dec.
 
Det här håller jag verkligen med om. Jag upplever att många förknippar "vegetarisk" mat som tråkig, smaklös och nästintill knappt ätbart, och därmed har den inställningen redan innan e smakat maten.

I mina barns skola skriver de ut ordet vegetarisk så snart de serverar linssoppa eller liknande. Mina barn som ätit stora delar vegetariska rätter under hela uppväxten har plötsligt blivit misstänksamma mot ordet vegetarisk, och de säger att skolans uttalande vegetariska rätter ofta inte är goda :( så jäkla trist att de inte se till att ordna god vegetarisk mat, syftet att introducera mer vegetabilier är gott men de tappar bort sig på vägen.

Jag har inte haft för vana att benämna de vegetariska rätterna jag lagar med att de är vegetariska, men nu är jag ännu mer noga med att säga "pasta med tomatsås" om den vegetariska pastan med lins/tomatsås. Osv.

Däremot kan jag säga vegetariska pannkakor bara för att ...
Man kanske även skulle börja säga vegetariska kanelbullar, vegetarisk prinsesstårta, vegetarisk kaffe.. undrar om vegetarianskeptikerna skulle sluta fika 😄
Ja det är ju helt galet. :)
(fast båda sidor av debatten får nog ta åt sig en släng av sleven för att det verkar bli så knasigt. Den är ju så upptrissad.)

Folk har ju ätit grönsakssoppa och pannkakor i alla tider utan att det var "vegetariskt" (har till och med ett fisksopperecept från 40-talet utan fisk i... bara fiskbuljong). Så att ha två dagar i veckan i skolan med grönsakssoppor och pasta med tomatsås, pasta med pesto osv, utan att nämna ordet vegetariskt (förutom som information till de som har viss kost) eller säga att man har vegetariskt två dagar i veckan, eller i alla fall inte säga vilka dagar borde gå utmärkt, alltså mycket mindre kött i allt och mycket mindre tjafs och prat om det är kött i någonting eller ej. Runt 80-talet om det var en köttdominerad rätt så var det mycket mindre kött ändå eftersom kycklingfiléerna var 1/3 så stora tex.

(med det sagt så är jag faktiskt en som förknippar "vegetarisk" mat som hm extremt fet och geggig och knappt ätbar, och identifierar linser med pappersklipp sorry. Det var en jättekänd vegetarisk restaurang här som lagade allting så och som gav ont i magen :D) (Våra hemlagade linssoppor o grytor smakar aldrig pappersklipp dock och det är linsgryta inte vegetarisk linsgryta osv.)

Om jag får vara lite gnällig verkar många och jag ha helt olika gryttraditioner där min bakåt är att lägga mängder av grönsaker kött och ben i en gryta och koka mycket länge. Medan vissas verkar vara att skiva mängder med kycklingfilé, steka lätt och hälla en burk cremé fraiche på, och ha en matsked tomatpuré eller ngt.
 
Senast ändrad:
Tack för det @Enya ! Precis min inställning. Jag försöker anpassa så alla kan äta men fick veta att "är det födelsag så är det".

Tänkte i mitt stilla sinne att det man aldrig tagit hänsyn till på min födelsedag. Tigit och lidit och ätit julmat eftersom jagärfödd 24 dec.
Ja jag tycker absolut att alla ska kunna äta när någon kommer och firar mig på min födelsedag! :heart annat skulle jag säga är bara elakt.

Jobbigt att fylla år den 24 december, födelsedagen försvinner lite i mängden! :(
 
Ja jag tycker absolut att alla ska kunna äta när någon kommer och firar mig på min födelsedag! :heart annat skulle jag säga är bara elakt.

Jobbigt att fylla år den 24 december, födelsedagen försvinner lite i mängden! :(
Den försvinner helt. Själv la jag ner och flyttade till min namnsdag och har så gjort utom min 50-årsdag. Tvingade fram en födelsedag utan en enda julpynt, julklappar på juldagen, svindyra liljekonvaljer på bordet och mat som inte hade någon som helst anknytning till julen.

Körde över alla och tog inte ens hänsyn till barnen.
 
Ja visst, Creme Ninon efter en fransk kurtisan, Ninon de Lenclos.

Små franska gröna ärtor, charlottelök, hönsbuljon mixas slät, blanda i vispgrädde och, avrundas med en skvätt champagne och ringla lite Creme Fraishe över. Detta är lyxversionen.

Kan förenklas med hushållsärtor, buljongtärnig, matlagnigsgrädde och creme fraishe men blir inte lika godt.
Ja jag vet, det var därför jag menade att föreslå det
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 525
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 094
Senast: Whoever
·
Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
5 237
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp