tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Om folk frågar skulle jag nog svara: "-Jo, allt är bara bra. Men jag börjar bli så trött på att bara prata om magen och bebisen, vi pratar om något annat va´".

Alltså, helt vänligt, ingen sarkasm, inga spydigheter.

För skulle någon vara spydig mot mig när jag är den som frågar skulle jag nog bli sårad. Man vill ju faktiskt bara väl när man visar intresse.
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

det där med att man är trött på att prata om graviditeten funkar ju bara om det är samma person som ställer frågan ofta. Är det en helt ny person känns det lite fel/otrevligt att bortmotivera frågan med att man är trött på den.

Jag tycker överlag att det är väldigt knepigt. Det känns som att vanlig hövlighet kräver att jag berättar lite om det, fast jag egentligen i stort sett alltid tycker att de diskussionerna blir irriterande. Och om man är tydlig och öppen med att man inte vill diskutera saken så blir DET till en grej i stället. Det optimala vore att hitta ett sätt att lobba frågan rakt ner i marken utan vidare spekulationer. Men som sagt, jag börjar luta åt att det inte går.
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Kan tillägga att historien med kollegan som trodde att det var nåt fel på magen/bebisen har fått en fortsättning. Hans sekreterare satte sig jämte mig i fikarummet igår, lade handen på min arm och frågade med låg röst, "hur är det med magen?". Och jag förstår ju att de bara menar väl men samtidigt förvånar det mig att de tror att vi har den relationen att jag skulle vilja prata ut med kollegor på jobbet om jag har problem med min graviditet.

Det hela slutade givetvis med en lång diskussion med alla runt bordet om min graviditet. Jag kände mig tvingad, fast jag inte ville, för att folk inte ska oroa sig och börja spekulera. :crazy:
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Jag tycker överlag att det är väldigt knepigt. Det känns som att vanlig hövlighet kräver att jag berättar lite om det, fast jag egentligen i stort sett alltid tycker att de diskussionerna blir irriterande.

Som icke-gravid frågar man ju för att man tror att man förväntas fråga! Att bara ignorera en kamrat som en dag dyker upp med världens största mage känns ganska konstigt. Men skulle någon säga i en halvspydig ton att hon inte ville snacka om saken, som replik på en fråga om det är jobbigt/tungt/bra osv, skulle jag svara "skönt, jag är egentligen inte särskilt intresserad. Folk får ju barn hela tiden. "
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Om du inte är intresserad så tycker jag att du ska hoppa över att fråga, särskilt om det gäller personer du inte har en privat relation med. Det räcker med att säga ett enkelt grattis om man är orolig för att verka ohövlig, man behöver absolut inte fråga nånting.
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Så här då (inspirerat av priffe ovan): "det är snällt att du frågar, det är bra, det finns inget nytt att rapportera direkt".

Fast det där säger ju inget om att du tycker det är tråkigt att prata om graviditeten. "snällt att du frågar" kanske snarare uppmanar till att fråga igen, nästa gång ni ses.

Jag tycker du gör det onödigt krångligt. Varför inte bara säga rakt ut som det är? Att du inte gillar att prata om din graviditet, men att det ändå inte är något fel.
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Jo, jag tror som du, man behöver itne krångla till det utan kanske nåt som "Jag och barnet mår bra, men jag är inte intresserad av att prata om det, kan vi inte prata om något annat?"

Tror jag kommer få stora problem att prata med kreti o pleti om detta, då jag hade jättestora problem med att min sambos mormor o morfar (som jag inte känner så väl) grattade oss till graviditeten. Kommer inte vilja berätta ingående för alla.

Men kan man inte säga att man tycker det är privat då? Eller kommer de tro att man mår dåligt då?

Eller när de frågar om magen - "Ja, lite diarre igår, men det var bara skönt, är så förstoppad annars att jag inte skitit på en vecka!" och sen "Jahaaa, du menade barnet? Jo det är bra." :idea:
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Eller när de frågar om magen - "Ja, lite diarre igår, men det var bara skönt, är så förstoppad annars att jag inte skitit på en vecka!" och sen "Jahaaa, du menade barnet? Jo det är bra." :idea:

Fast kanske inte vid matbordet...;);)
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

Om någon jag inte vill prata om graviditeten med frågar så brukar jag svara typ "jodå, magen hänger med, kan liksom inte lämna den nånstans", sen direkt övergå till något annat ämne!! Har fungerat riktigt bra hittentills :)
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

därför att jag absolut inte orkar/vill hamna i en diskussion om varför jag inte vill prata om det. Min arbetsplats är bitvis väldigt intim där vissa uppfattar kollegiet som den närmaste vänskapskretsen och de har inget emot att diskutera sin terapi och skilsmässor etc. Öppenheten är i viss mån norm hos oss, vilket är besvärligt för såna som mig som gärna skiljer på jobb och privatliv. Dessutom är min erfarenhet att jag har andra värderingar tex när det gäller kön både på föräldrar och barn men jag har ingen lust att omvända nån på jobbet och vill gärna slippa den typen av diskussioner.
Inget av detta är skäl jag orkar dra om nån frågar varför jag inte vill prata om det...
 
Senast ändrad:
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

du har kanske inte så nyfikna arbetskompisar som jag har...
 
Sv: tips på avledande svar på frågor om graviditeten

därför att jag absolut inte orkar/vill hamna i en diskussion om varför jag inte vill prata om det.

Men lägg till det oxå då.

Det kanske är dags att du upplyser dina jobbarkompisar om att du helt enkelt inte vill vara lika öppen som dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp