Tips på bett till het men känslig häst!

MaRomer

Trådstartare
Har lite problem med vad jag ska använda för bett på min donna:)

I paddocken rider jag på ett vanligt eggbett 3-delat och det funkar kanon. Men vid uteritter blir hon fruktansvärt het och där rider jag på ett ponny hack. Fullt kontrollerbar men hon blir fortfarande väldigt stark:/ Och så blir hon vääääldigt låg i formen.

Har inte labbat med så mycket bett då hon är känslig i minnen. Tänderna kollade UA. Har testat 2-delat och det hatade hon. Testade kandar men det gillade hon inte alls! Ser helst ett bett med en tygel alt delta pga min medryttare ej behärskar att rida med 2 tyglar.

Funderar på rakt kimblewick med tungfrihet, alt ett 3-delat (om det finns) Det är ju mest likt det bett hon går på nu. Har även kikat på ett kombi bett med hack.

Tips någon?

Sv: Tips på bett till het men känslig häst!

Såg att globus har ett kombinationsbett men tyckte hack delen såg väldigt stark ut??

Skulle prova ett kimblewick, rakt med eller utan tungfrihet. Stångbett ska inte vara delade, alltid raka.

(Och sen, träning, träning, träning)

Skulle prova ett kimblewick, rakt med eller utan tungfrihet. Stångbett ska inte vara delade, alltid raka.

(Och sen, träning, träning, träning)

Träning vet jag;) Och det blir bättre för varje dag. Men ibland vill jag kunna "åka" häst och inte sitta och hålla henne heeela tiden;) Skritten och traven är det inga problem.

Räknas kimblewick till stångbett? Alltid blir man lite klokare;)

Ett jaktkandar kan vara en bra idé. I och med skårorna kan man ju reglera själv hur mycket hävstång man vill ha. Men kan också sätta tygeln i stora bettringen och därmed reglera hävstången med handen. Det kan ju vara så att byte av mundel (från tredelat till rakt med tungfrihet) är tillräckligt för att han ska bli kontrollerbar. Många hästar upplever det raka som skarpare än delade.

Ett jaktkandar kan vara en bra idé. I och med skårorna kan man ju reglera själv hur mycket hävstång man vill ha. Men kan också sätta tygeln i stora bettringen och därmed reglera hävstången med handen. Det kan ju vara så att byte av mundel (från tredelat till rakt med tungfrihet) är tillräckligt för att han ska bli kontrollerbar. Många hästar upplever det raka som skarpare än delade.

Hon;) Jag har ridit mycket på jaktkandar på min förra. Även han vid uteritter. Tänkte testa rakt i helgen, men tvivlar på att det "räcker". Är en dragkamp om jag galopperar på 3delat just nu, ute. Men vi är på god väg framåt!

Lydnad!!!

Men om du känner att du måste ha lite mer kontroll tillsvidare så tycker jag ett rakt inte för tjockt gummipelham med korta skänklar är bra. Lite mer hävstång än jaktstång men betydligt snällare mundel.

Blir den här effekten på hacket ibland, och det är lite jobbigt;)

img_8060_169891295_170068587.jpg

(Inte jag som rider och jag vet att sadeln glidit fram, ännu ett problem vi tampas med)

Lydnad!!!

Men om du känner att du måste ha lite mer kontroll tillsvidare så tycker jag ett rakt inte för tjockt gummipelham med korta skänklar är bra. Lite mer hävstång än jaktstång men betydligt snällare mundel.

Pelham har jag inge bra erfarenhet av. Men ska kika på det!

Vet fortfarande lydnad MEN jag ville ha råd om ett ngt skarpare bett så även jag kan få låta henne sträcka ut de ludna utan att riskera att vi sitter i röven på de andra ekipagen;) Ursäkta mitt språk! Hon har lång väg kvar i utbildningen och vi har bara nosat på det hon ska lära sig! Men het kommer hon nog alltid vara!

Vet att man inte kan skylla på hästen. Men det är ett kallblod och som de flesta vet så är de ganska starka och väldigt envisa i vissa avseende!

Haha mitt halvblod är också starkt och envist. ;) Det är nog mer individspecifikt än rasspecifikt.

Nu var det en väldig liten bild, men hacket ser ut att sitta för långt ned samt ha för lös kedja (skänkeln pekar bakåt). Du kanske kan testa att höja det?

Dock så är det ju inte alla hästar som trivs med hack, särskilt inte om dom råkat ut för grimskaftskedjor runt nosen. :crazy: Det hade min gammla häst och han fick nästan panik av tryck runt nosryggen, blev nervös av att se kedjor...

Om bettet har någon form av skänklar med en hävstång (kedja eller motsvarande som håller emot) så är det ett stångbett. (Kimblewick och jaktkandar är samma sak).

Haha mitt halvblod är också starkt och envist. ;) Det är nog mer individspecifikt än rasspecifikt.

Nu var det en väldig liten bild, men hacket ser ut att sitta för långt ned samt ha för lös kedja (skänkeln pekar bakåt). Du kanske kan testa att höja det?

Dock så är det ju inte alla hästar som trivs med hack, särskilt inte om dom råkat ut för grimskaftskedjor runt nosen. :crazy: Det hade min gammla häst och han fick nästan panik av tryck runt nosryggen, blev nervös av att se kedjor...

Ligger hacket där det ska ligga så sitter kedjan fruktansvärt hårt. Men annars så får man inte in mer än max ett finger mellan kedja och hack. Hårdare vill damen inte ha den för då blir hon vansinning tyvärr! Men det böjer sig ju framåt hela tiden!

Någon som har kortare sidostycken att låna ut;)?

cimg9831_169231882.jpg

Om bettet har någon form av skänklar med en hävstång (kedja eller motsvarande som håller emot) så är det ett stångbett. (Kimblewick och jaktkandar är samma sak).

Vet att KW och JK är samma sak;) Dock trodde jag att det var något form av D-bett!

Ska få låna hem ett KW och ett baby pelham med happy mouth. Får se vad damen tycker om dem!

Men om kedjan sitter hårt när hacket sitter högre kan du väl fixa en längre kedja, hon kanske gillar en vanlig slät läderrem utan "skrammel" bättre? :) Nyps inte om hästen, som mitt kallblod, har lite skägg ;)

Rider med antingen pelham med 2 tyglar eller kimblewick. Använder ibland tredelat tränsbett som är gummiklätt.

Men om kedjan sitter hårt när hacket sitter högre kan du väl fixa en längre kedja, hon kanske gillar en vanlig slät läderrem utan "skrammel" bättre? :) Nyps inte om hästen, som mitt kallblod, har lite skägg ;)

Rider med antingen pelham med 2 tyglar eller kimblewick. Använder ibland tredelat tränsbett som är gummiklätt.

Tyvärr funkar inte hacket med vanlig läderrem, den kom med hacket och då kan jag lika gärna rida i grimman;) Kan spänna ut hacket, det sitter som hårdast nu. Tycker bara att det alltid glider ner och blir lösare varje gång jag rider, Båda bilderna är efter jag ridit.

Medryttaren kan inte rida med 2 tyglar så blir isf delta på pelhamet. Får se vilket bett damen gillar!

Tycker ffa att det sitter för långt ned samt att det som tidigare nämnt är för löst.

Har själv en finnhäst och känner igen problemet. :devil: Brukar variera mellan kimblewick och hackamore på uteritterna, ibland också rakt pelham med dubbla tyglar. Rider man ensam funkar det bra med vanligt tränsbett men när kompisarna är med blir det lite föör roligt. Tycker helt klart du ska testa kimblewick. :)

Angående hacket tycker jag också det sitter för lågt och att kedjan är för löst spänd, men om hästen säger ifrån när du höjer det kanske hack inte är rätt lösning för er.

Har själv en finnhäst och känner igen problemet. :devil: Brukar variera mellan kimblewick och hackamore på uteritterna, ibland också rakt pelham med dubbla tyglar. Rider man ensam funkar det bra med vanligt tränsbett men när kompisarna är med blir det lite föör roligt. Tycker helt klart du ska testa kimblewick. :)

Angående hacket tycker jag också det sitter för lågt och att kedjan är för löst spänd, men om hästen säger ifrån när du höjer det kanske hack inte är rätt lösning för er.

Har ej höjt det då det inte går på det tränset. Måste få tag på kortare sidospännen, och har ingen affär nästgårds precis:/ Ang kedjan så är hon känslig för den och även om hon bli stark så vill jag inte ha den för hårt, men med vanlig rem så märker hon den inte:cool:

Jo dessa finnhästar e ju lite speciella;) Ensam kan jag oxå rida henne på vanligt bett, men i grupp blir det lite mer livat hehe

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 420
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 349
Senast: user19728
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 075
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI