Tips på bett till het men känslig häst!

Sv: Tips på bett till het men känslig häst!

Du kan ju göra extra hål nere vid bettet, på båda sidor då kommer de upp en bit.

Sv: Tips på bett till het men känslig häst!

Ang kedjan så är hon känslig för den och även om hon bli stark så vill jag inte ha den för hårt, men med vanlig rem så märker hon den inte:cool:

Du tänker lite fel där. Om du sätter kedjan löst blir inte bettet mildare, det innebär att du måste ta mer innan hävstångseffekten sätter in och då får du helt fel effekt på bettet. Trycket blir för stort på nosen och därför rullar hon ihop sig och blir tung. Samma sak på stångbett, ha inte kedjan för löst, 45 graders regeln gäller.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
519
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 347
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 344
Senast: user19728
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 070
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18