Tips på BRA kompaktkamera..

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Norrberge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 492
N

Norrberge

I höst åker jag till Azorerna på praktik i fem veckor. Vi ska jobba med turridning och då vill jag inte direkt släpa med mig systemen :)

Så jag tänkte höra om ni har några tips på bra, smidiga, billiga digitala kompaktkameror. Har väl en budget på strax över tusen spänn.. Vill ju roa sig med annat där borta också.. ;)
Men som sagt, huvudsaken den är BRA, tar klara bilder!

Sv: Tips på BRA kompaktkamera..

jag är själv ganska förtjust i canons ixus kameror. de är billiga (runt en tusing +- ett par hundra beroende på modell). Fördelen som jag ser det är att det är optisk sökare (så man behöver inte ha skärmen på), vilket räcker till ett par hundra bilder på en laddning.

jag är inte alls lika kompis med nikons kompaktkameror, även fast jag föredrar deras system.

Så jag tänkte höra om ni har några tips på bra, smidiga, billiga digitala kompaktkameror. Har väl en budget på strax över tusen spänn.
Det finns många riktigt bra kompaktkameror i prisklassen 3000-4000 kr och några runt 2500, men svårare att hitta något riktigt intressant i den prisklass du nämner - det finns få kameror överhuvudtaget runt de pengarna, så valet blir rätt lätt. :) Du behöver vara medveten om att den prisklassen innehåller de enklaste kamerorna, ofta med störst kompromisser i bildkvalitet.
Den billigaste kompakt jag egentligen skulle vilja föreslå är Panasonic DMC-ZX1 för strax under tvåtusen. Måste man obönhörligen krypa under de pengarna finns Canon Ixus 105 för runt 1790, helt ok men inte en lika bra kamera, och Pentax P80 som man får för runt 1690.

Ixus 105 är den enklaste/billigaste Ixusen just nu, och den har inte optisk sökare. Deras Powershot A3100 och Powershot A495 är billigare, men har inte heller de optisk sökare.

Senast ändrad:

Tack för svar, båda två!

Självklart är det inga suuuuuuperkameror man får i prisklassen jag söker.
Men jag tänkte en sak. Sonys kameror? Jag hade själv en sådan, som blev stulen, och kom på nu att den var ju faktiskt bra den också.
Jag hittade denna Sony, tror ni inte den kan vara något?
:bump:

När jag var ute på långresa hade jag med mig en Olympus Mju (stavas egentligen med ett bakvänt y) som är några år gammal. De ligger över din prisklass men kan verkligen rekommendera den. Bilderna blev riktigt bra och det var så skönt att veta att den var stöttålig och vattentät. Tappade den i marken otaliga gånger och den badade även flera gånger. Mikrofonen fungerade till och med fint under vattnet. Eftersom att du ska använda den när du är ute med hästar tror jag att det hade kunnat vara vettigt att investera i en kamera som tål lite tuffare tag :)

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
1 088
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 827
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 850
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 626
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka