Jag skulle gärna testa fivefingers! Hur känns de på tårna? Jag har väldigt lätt att få blå tånaglar....
Jag tycker de är sköna, men det är lite skumt första gångerna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle gärna testa fivefingers! Hur känns de på tårna? Jag har väldigt lätt att få blå tånaglar....
Det blir oftast fel när folk försöker springa på tå. Det viktiga är att öka frekvensen i löpningen, inte springa på tå. De som anstränger sig för att springa på tå får ofta ett onaturligt löpsteg. Man skall ju inte springa på tå! Det man pratar om är att tåna skall sättas i först, inte att man skall springa på tå.
golit tänkte väl sig ungefär så, inte att man ska springa i ballerinaskor och aldrig stätta ner hälen.
Frekvens är likaså ett otydligt råd, längre steg och högre frekvens ger snabbare löpning, mer sällan det ena eller andra.
Hur som... att lunka på och göra det med tunga hällandningar är inte vad man eftersträvar.
fast den jämförelsen haltar en del, eftersom hästar har en hel del inbyggd stötdämping i kroppskonstruktionen, något som vi människor saknar.Intressant jämförelse är att de skor för hästar med stötdämpning som lanserades för en del år sedan försvann lika snabbt igen.
Njä, det finns inga belägg för det. På 1177 kan man läsa följande:Är inte den åkomman något som orsakas av just skoanvändning?
Tunga och klumpiga? Jag tycker att dagens löparskor generellt är hur lätta som helst...Jag är dock övertygad om att många springer omkring i onödigt tunga och klumpiga skor som en "expert" har lurat på dem.
Alltså... Ska man springa långt så bör man använda hela foten. Det är när man springer korta sträckor man springer på främre delen av foten (sprintsträckor typ 100 m eller vid längdhopp o liknande).Det blir oftast fel när folk försöker springa på tå. Det viktiga är att öka frekvensen i löpningen, inte springa på tå. De som anstränger sig för att springa på tå får ofta ett onaturligt löpsteg. Man skall ju inte springa på tå! Det man pratar om är att tåna skall sättas i först, inte att man skall springa på tå.
Nej högre frekvens är inte ett otydligt råd. Orkar man med både högre frekvens och längre steg så är det ju otroligt bra. Det är egentligen inte exakt var man landar som är avgörande. Det man vill är att sätta i foten under sig istället för framför sig. Sen vilken del av foten som landar först är inte så avgörande.
Tunga och klumpiga? Jag tycker att dagens löparskor generellt är hur lätta som helst...
Alltså... Ska man springa långt så bör man använda hela foten. Det är när man springer korta sträckor man springer på främre delen av foten (sprintsträckor typ 100 m eller vid längdhopp o liknande).
fast den jämförelsen haltar en del, eftersom hästar har en hel del inbyggd stötdämping i kroppskonstruktionen, något som vi människor saknar.
Njä, det finns inga belägg för det. På 1177 kan man läsa följande:
Ärftliga faktorer påverkar tårna
Sneda stortår är mycket vanligare hos kvinnor än bland män. Det är vanligast att besvären börjar i medelåldern, även om man kan få hallux valgus som tonåring. Om sneda stortår utvecklas när man är ung har besvären ofta ärftliga orsaker. Risken är större att man får hallux valgus om tån närmast bredvid stortån är lång. I västvärlden är hallux valgus mycket vanligt, medan sjukdomen inte förekommer lika mycket i länder där man inte använder skor så ofta. Det finns inga säkra belägg för att trånga och spetsiga skor skyndar på hallux valgus, däremot kan besvären förvärras.
Om man ökar frekvensen så blir det automatiskt så att man inte landar med benet framför sig. Att försöka landa på tån är däremot ganska meningslöst.jo, om hälen landar först så är det inte särskilt bra. Däremot kan det vara viktigt att luta sig lagom framåt så man får foten under sig och landa på tån.
Om man ökar frekvensen så blir det automatiskt så att man inte landar med benet framför sig. Att försöka landa på tån är däremot ganska meningslöst.
nej, det finns ingen automatik i det.
att däremot landa med hela kroppstyngden+fallhöjd på hälen rakt under kroppen är inte särskilt nyttigt. Att se löpsteget som ett långsamt fall framåt kan vara en bättre bild.
Nej, fortsättJag håller inte med men eftersom det inte är ett löparforum så stoppar jag här.
Avgör själv..Människan borde väl också ha någon form av stötdämpning inbyggd? Vi kommer inte så långt efter hästen som man skulle kunna tro när det gäller långdistans.
Jag är inte expert på vare sig människans eller hästens anatomi men visst har människans kropp motsvarande funktioner: framfoten plus trampdynor, ankel/vrist, knäet och kanske även höften ger stötdämpning.Det gör i alla fall inte jag och det är också därför jag envist hävdar att man inte kan jämföra människans och hästens behov av extra stötdämpning.
När vi har fått hjälpa dig att prova ut dina löparskor är vi säkra på att de passar. Därför får du en garanti som innebär att du kan provspringa dina nya löparskor utomhus. Är du inte nöjd med dem får du inom 30 dagar från köpet byta till en annan valfri modell av löparskor, mot uppvisande av ditt kvitto märkt med Garanterat Nöjd.
Garantin berättigar inte till kontant ersättning om du väljer en billigare löparsko. Väljer du en dyrare modell av löparsko får du själv betala mellanskillnaden. Gäller ej på stadium.se och Stadium Outlet.
Härifrån
Jag har också de skorna - men eftersom mina fötter är breda som K Anka:s ungefär, måste jag ha herrmodellen.... Lite synd eftersom, av nån outgrundlig anledning, finns det inte lika många fina färger att välja bland då..... Jag beställer mina från brittiska Wiggle, mycket billigare än att köpa hemma i butik!
Annars har jag problem med blåa tånaglar och vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Jag snör åt skorna ordentligt så de inte ska hasa fram, och håller naglarna korta, men lyckas få blånaglar ändå. Rejält, ibland, så hela nageln går att lyfta loss efter nån dag..... Idag sprang jag 15 k och fick en blodblåsa under en tånagel igen..... (Och jag springer inte fort ;-) )
Har du testat att köpa en storlek för stora skor? Fick det rådet av en som sprang maraton eftersom foten svullnar av värmen när man tränar. Har aldrig efter det haft problem med mina skor. Enligt honom berodde nämligen många problem på att man köpte rätt storlek på sina skor och sen kunde foten inte utvidga sig av värmen och då fick man ont. Hans tumregel var att skorna skulle vara mellan 1-1½ cm längre än längsta tån då satt de perfekt under träningen.