Tips på bra luftfuktare

Helvete vad arg luftrenaren blev när jag satte igång luftfuktaren. Lyser argt rött och satte full fart på fläkten. Gissar att den inte gillar kalken i luften, för den reagerar inte när jag lämnar duschen på och då kommer jag upp i mycket högre luftfuktighet än jag har nu.

Tur att vi har väldigt ren luft här så att den nog inte behövs så mycket. Det blir att ha den på manuell inställning framöver.
 
FA7D7223-F958-40D4-92C3-8267DD0CE5B5.jpeg

Jag har köpt den här, ska inte ge kalkavlagringar. Dock kommer den sällan över 40% enligt sin egen mätare men mycket vatten går åt och upplever en förbättring i sovrummet i alla fall!
Rengöring på ett visst sätt ska göras en gång i veckan.

Apropå luftrenaren så brukar min också gå bananas om jag har öppet när det regnar tex, har den dock inte ihop med denna så vet inte hur de funkar ihop. Denna ser man dock ingen dimma från så borde funka.
 
Ang arga luftrenare så hade vi samma problem och jag fick svaret från Dyson att den inte kunde skilja på dammpartiklar och vattenpartiklar, och tror därför att luften är väldigt dålig och drar igång på högvarv. Så rekommendationen var att aldrig ha dom på samtidigt. Kanske är samma sak med era.
 
Ang arga luftrenare så hade vi samma problem och jag fick svaret från Dyson att den inte kunde skilja på dammpartiklar och vattenpartiklar, och tror därför att luften är väldigt dålig och drar igång på högvarv. Så rekommendationen var att aldrig ha dom på samtidigt. Kanske är samma sak med era.
Så konstigt att den klarar att jag har på duschen i 45 min och har luftfuktighet på 70% utan att bli arg. Det måste ju vara för att luftfuktaren gör så att mineraler och allt hamnar i luften? Medans det inte händer med ångan från duschen?

Någon skillnad är det iaf...
 
Så konstigt att den klarar att jag har på duschen i 45 min och har luftfuktighet på 70% utan att bli arg. Det måste ju vara för att luftfuktaren gör så att mineraler och allt hamnar i luften? Medans det inte händer med ångan från duschen?

Någon skillnad är det iaf...

Ja våran reagerar inte på hög luftfuktighet från dusch eller ånga från strykjärn och mopp tex. Men den dimman som kommer från luftfuktaren reagerar den på. Den ånga som luftfuktaren skapar är dock kall, kanske blir partiklarna annorlunda än om det förångas av värme? Noll koll på sånt.🤷‍♀️
Kalk mm kommer ju ut från annat också.
 
Ja hopp... Fick antagligen en allergisk reaktion igår. Kraft värk i hela kroppen, öm i huden osv osv.

Hänt förut, i förra lägenheten, där vi alltid hade luftfuktaren på. Nu vet i tusan om jag vågar använda den? Tänk om det är den jag reagerar på och blir så dålig av?

Och nej, det är inte influensan eller covid-19. Detta har hänt 4 ggr nu, kommer blixtsnabbt, känns som influensa typ, men försvinner 12-16 timmar senare.
 
Ja hopp... Fick antagligen en allergisk reaktion igår. Kraft värk i hela kroppen, öm i huden osv osv.

Hänt förut, i förra lägenheten, där vi alltid hade luftfuktaren på. Nu vet i tusan om jag vågar använda den? Tänk om det är den jag reagerar på och blir så dålig av?

Och nej, det är inte influensan eller covid-19. Detta har hänt 4 ggr nu, kommer blixtsnabbt, känns som influensa typ, men försvinner 12-16 timmar senare.
Det kan mycket väl finnas tex mögeltillväxt (osynlig) i luftfuktaren, framförallt om det är en äldre eller enklare modell.

Apropå luftrenaren så är vattenpartiklarna från en ultraljudsfuktare större än de från avdunstning, så luftrenaren reagerar om den står för nära. När fukten väl har spridit sig i rummet spelar det ingen roll längre.

Kalkdimma är definitivt inte bra, varken för människor eller elektronik!
 
Det kan mycket väl finnas tex mögeltillväxt (osynlig) i luftfuktaren, framförallt om det är en äldre eller enklare modell.

Apropå luftrenaren så är vattenpartiklarna från en ultraljudsfuktare större än de från avdunstning, så luftrenaren reagerar om den står för nära. När fukten väl har spridit sig i rummet spelar det ingen roll längre.

Kalkdimma är definitivt inte bra, varken för människor eller elektronik!
Frågan är vad man ska köpa för någon då... Har sett någon sort som inte ska ge kalkdimma, men prisläget var ju ett helt annat, och den fanns bara online.

Jag kan tänka mig en dyrare, men det är ju knepigare att prova något som man har beställt online om det sedan inte fungerar... Elgiganten är ju väldigt enkel så med deras nöjd kundgaranti :p Men där har jag inte hittat någon sådan tyvärr.
 
@SiZo
Det finns rätt många som inte ger kalkdimma, om man byter kalkfilter tillräckligt ofta. Jag har en "Eva" från Stadler form, och nu har vi visserligen relativt snällt vatten men den har gått nästan 10 månader på samma kalkfilter. :) Den håller sig också betydligt bättre när det gäller biofilm på insidan, även om man inte diskar den flera gånger i veckan. Påväxt inuti är ju en typisk allergi-risk och jag har mina för att undvika hosta och snörvel. :idea:

Jag konstaterade snabbt att det var billigare att köpa en liten RO-anläggning (som ger ultrafiltrerat vatten, mycket renare än "avkalkningsfilter") än att skaffa flera av de dyrare modellerna på luftfuktare och ständigt byta deras filter.
 
@SiZo
Det finns rätt många som inte ger kalkdimma, om man byter kalkfilter tillräckligt ofta. Jag har en "Eva" från Stadler form, och nu har vi visserligen relativt snällt vatten men den har gått nästan 10 månader på samma kalkfilter. :) Den håller sig också betydligt bättre när det gäller biofilm på insidan, även om man inte diskar den flera gånger i veckan. Påväxt inuti är ju en typisk allergi-risk och jag har mina för att undvika hosta och snörvel. :idea:

Jag konstaterade snabbt att det var billigare att köpa en liten RO-anläggning (som ger ultrafiltrerat vatten, mycket renare än "avkalkningsfilter") än att skaffa flera av de dyrare modellerna på luftfuktare och ständigt byta deras filter.
Den du nämner verkar ha fått ganska varierande resultat när man tittar på recensionerna, främst några som tycker att den inte gör någon skillnad, men du tycker att den är bra om jag har förstått dig rätt? Har du den dyrare eller den billigare varianten? Verkar finnas för både 1700 och 2500 nämligen. Men den för 2500 är nog bättre eftersom den klarar större yta.

Ja, en liten RO kan ju kosta typ tusenlappen, det kommer man ju upp rätt fort i när man börjar byta filter var tredje månad som vissa verkar få göra.

Är den lätt att diska? Min har nog ett ehm... rejält lager med bakterier i sig gissar jag nu när jag luktade på tanken som är omöjlig att faktiskt skrubba = biofilmen blir kvar för alltid... Man får helt enkelt inte in något att skrubba med i det lilla hålet.

Vore smidigt om man kunde stoppa in Evan i diskmaskinen :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp