Tips på bra sele?

Shannado

Trådstartare
Jag och sambon har en liten busig dansk-svensk gårdshund på snart 3 år och 9 kg. Pga hans uppfinningsrikedom kombinerat med en viss jaktinstinkt vågar vi inte ha honom lös på oinhägnad mark eftersom hans hörsel blir en smula selektiv om det passerar något som verkar mer intressant än matte/husse. :D Han får istället, medan vi tränar vidare, springa "lös" med en 15m lång lina i släptåg så vi ska kunna få fatt på honom om inkallningen inte riktigt funkar.

Vi har genom åren testat flertalet selar och halsband och konstaterat att selar helt klart är att föredra då han brukar kunna krypa ur halsbanden och det också känns mer ergonomiskt för honom med en sele, särskilt när han ska ha en lång lina efter sig. Men även selarna har han, utan att vi har lyckats förstå varför, ibland också lyckats krypa ur. Vi har efter varje gång kollat igenom selen som varit helt intakt och väl anpassad. :confused: De gånger det hänt i närheten av en trafikerad väg har det varit en lätt traumatiserad matte/husse som kommit hem med en mycket glad och helt oförstående hund... :banghead::crazy:

Efter senaste rymningen ur den här Metizo-selen, som i övrigt funkat bra...
Metizo-Sele-Grön1.jpg


...så införskaffade jag den här Hurtta-selen som vi har varit jättenöjda med.
fs_4312_1.jpg


Men nu har bushunden tyvärr börjat få skav i armhålorna fram och på insidan av frambenen av den här selen och kliar sig frenetiskt.

Är därför på nytt på jakt efter en ny sele och tänkte höra om någon här har några bra tips? Det vi söker är alltså en ergonomisk sele av bra kvalitet som sitter bra och med så liten risk som möjligt att den unge herrn rymmer ur selen. Priset är ett mindre problem, det viktiga är att hunden och vi trivs med selen. Några förslag?

Hälsningar från busfröet Gösta med matte och husse...
Skaumlrmavbild%202016-06-20%20kl.%2019.44.48_1.png
Skaumlrmavbild%202016-06-20%20kl.%2019.43.57_1.png
 
Skulle säga antingen en ruffwear, om de finns i tillräckligt liten storlek, eller en enklare vinthundssele.
Såhär ser den ruffwearsele ut som jag tänker på:
ms-files.php


Den enklare vinthundsselen, finns i olika storlekar på tex Torshammarens:
vinthundssele-modell-450x450.jpg
 
Zero DC shorter eller en y-sele som är sydd exakt efter hundens mått och som då sitter så den inte skaver i armhålorna såklart.
 
Jag säger också Zero DC Shorter. Jag har ett par filurer som gärna slinker ur sina halsband/selar och denna sele är den som fungerat bäst. På bilden ser du min DSG-flock med sina Zero DC-selar, men jag måste faktiskt erkänna att damen i mitten på bilden har lyckats krypa ur även denna ett antal gånger. Det har oftast skett när flocken står och gräver efter sork, jag har tröttnat på att vänta och sagt NU GÅR VI VIDARE, alla följer med utom hon som när det blir ett drag framåt i selen vinklar skuldrorna, fäller fram frambenen, kutar med hela kroppen och vips så står man där med bara selen. :D:mad::meh: Jag tror faktiskt inte det finns en enda sele som hon skulle bli kvar i i den situationen...

Gruppfoto%20Alnarp_zpsotawd7hh.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp