Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Effax! Skitbra!ninsan skrev:Jag bukar smörja av sadeln efter jag ridit för att hålla den ren. Smörjet jag har nu börjar ta slut o jag gillar inte det. Så jag vill ha tips på smörj som man bara kan ta på svampen o sen smörja på lädret. Helst inte för dyrt heller..!![]()
Komma skrev:jag använder en specielblandning av tvål som jag fick receptet av utav en sadelmakare... hade inne min sadel på lagning pga spruckna sömmar... han rådde mig att inte smörja sadeln för ofta, det var därför sömmarna gick upp...
tvålen jag använder är ett ihopkok av mjölk och vanlig sadeltvål.. funkar super duper bra, utan vatten o allt =)
Tror det är rätt vanligt att man smörjer för mycket, i all välmening. Detta råd fick jag när jag köpte ny sadel: Smörj enbart med fett ca varannan dag tills lädret ej suger mer (lädret torkar när den hänger i butiken). Därefter enbart sadeltvål vid behov och smörj lika ofta som hovslagaren kommer. Bossorna på sadeln ska bara smörjas 1 gång/år pga att annars går fettet in i ullen (om man nu har ullstoppning) = inte bra!Komma skrev:jag använder en specielblandning av tvål som jag fick receptet av utav en sadelmakare... hade inne min sadel på lagning pga spruckna sömmar... han rådde mig att inte smörja sadeln för ofta, det var därför sömmarna gick upp...
tvålen jag använder är ett ihopkok av mjölk och vanlig sadeltvål.. funkar super duper bra, utan vatten o allt =)
Hur kan du använda Elsiren på sadeln? Glider du inte av? Jag provade en gång och höll på att flyga all världens väg trots att jag bara red på marken.domino skrev:Jag smörjer sadeln någon gång i månaden ungefär bara. Ska inte göra det så ofta som efter varje användning..
Använder Prestige Elisir till sadeln och Effax läderbalsam till träns och grimmor. De är super de produkterna!