Tips på bra smörj..

Ava22

Trådstartare
Jag bukar smörja av sadeln efter jag ridit för att hålla den ren. Smörjet jag har nu börjar ta slut o jag gillar inte det. Så jag vill ha tips på smörj som man bara kan ta på svampen o sen smörja på lädret. Helst inte för dyrt heller..!:crazy:

Sv: Tips på bra smörj..

Jag smörjer inte lädret sådär jätteofta. Kan bli för mycket av det goda...

Däremot så gör jag lädret efter varje gång jag använt det. Jag använder Stübbens sadeltvål, vilken rengör och återfettar. Funkar med vanlig glycerintvål också, och den är billig. Tror den kostar ca 30 kr.

Vill man inte hålla på och kladda med vatten och svamp, så finns det ju sadeltvål i sprayflaska. Bara spraya på och sedan ta en svamp och torka av. Kan ju inte bli enklare.

/Lizzie

För sadeln, med kalvläder använder jag Butet Akene. asbra ;)
sen putsar jag träns och allt läder som legat mot hästen varje dag med Cavalors sadeltvål och ibland med Akene. Använder också Effax läderbalsam ibland när det behövs fettas in ordentligt, dock inte på sadeln.

Jag brukar använda fett med bivax eller neatsfootoil.

ninsan skrev:
Jag bukar smörja av sadeln efter jag ridit för att hålla den ren. Smörjet jag har nu börjar ta slut o jag gillar inte det. Så jag vill ha tips på smörj som man bara kan ta på svampen o sen smörja på lädret. Helst inte för dyrt heller..!:crazy:
Effax! Skitbra!

//Alice

jag använder en specielblandning av tvål som jag fick receptet av utav en sadelmakare... hade inne min sadel på lagning pga spruckna sömmar... han rådde mig att inte smörja sadeln för ofta, det var därför sömmarna gick upp...
tvålen jag använder är ett ihopkok av mjölk och vanlig sadeltvål.. funkar super duper bra, utan vatten o allt =)

Du har inte lust att dela med dig hur du
kokar ihop denna blandning?
Det skulle vara väldigt intressant att veta! :)

Komma skrev:
jag använder en specielblandning av tvål som jag fick receptet av utav en sadelmakare... hade inne min sadel på lagning pga spruckna sömmar... han rådde mig att inte smörja sadeln för ofta, det var därför sömmarna gick upp...
tvålen jag använder är ett ihopkok av mjölk och vanlig sadeltvål.. funkar super duper bra, utan vatten o allt =)

Helt rätt, för mycket smörjning är inte bra för sömmarna.

Det är därför jag enbart gör rent med återfettande tvål efter användning. Smörjer med Stübben hamanolfett ett par gånger om året. Lädret håller sig kanonbra.

Lizzie

Jag smörjer sadeln någon gång i månaden ungefär bara. Ska inte göra det så ofta som efter varje användning..
Använder Prestige Elisir till sadeln och Effax läderbalsam till träns och grimmor. De är super de produkterna!

Komma skrev:
Tror det är rätt vanligt att man smörjer för mycket, i all välmening. Detta råd fick jag när jag köpte ny sadel: Smörj enbart med fett ca varannan dag tills lädret ej suger mer (lädret torkar när den hänger i butiken). Därefter enbart sadeltvål vid behov och smörj lika ofta som hovslagaren kommer. Bossorna på sadeln ska bara smörjas 1 gång/år pga att annars går fettet in i ullen (om man nu har ullstoppning) = inte bra!

Detta råd fick jag...rätt? fel? Inte vet jag...., men det låter logiskt! Och det var just Effax jag fick rådet att använda.

//Alice

Jag har använt effax på mina sadlar, är inte så glad i det..

Då kanske man för en gångsskull är för duktig?!

smörjer sadeln ca en gång i månaden, använder Prestiges smörjkit, tycker det är jättebra, och väldigt drygt :)

domino skrev:
Jag smörjer sadeln någon gång i månaden ungefär bara. Ska inte göra det så ofta som efter varje användning..
Använder Prestige Elisir till sadeln och Effax läderbalsam till träns och grimmor. De är super de produkterna!
Hur kan du använda Elsiren på sadeln? Glider du inte av? Jag provade en gång och höll på att flyga all världens väg trots att jag bara red på marken.

använder stübben flytande tvål. Bra och enkelt. Behövs inte vatten (fast jag företrar att ha fuktig svamp).

Sen har jag något annat på sprayflaska, vet tyvärr inte vad det heter. Men är en vit flaska med orange/rött klisterlapp på. Först ska man spruta den ena flaskan (där det står en 1:a), den gör rent och sådär. Sen är det 2:an och den mjukar upp tror jag. Vet någon vilket medel jag menar?
Men bra är det i alla fall.

//Martina

stübbens är jättebra, luktar citron! :)

brukar bara tvätta av med sadeltvål
använder olja gör jag kanske varannan månad lr nåt

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 025
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka