Tips på bra tävlingsskåp?

Harbor

Trådstartare
Funderar på att skaffa ett sådant att ha framme i trailern. Kan ni ge tips på kanonbra skåp?

Sv: Tips på bra tävlingsskåp?

Ingen som vet?? Har nu sett två olika, ett Nordbox och ett Böckmann. Samma pris ungefär. Åsikter om dessa?

De flesta "vanliga" i plast ser väl egentligen mer eller mindre precis likadana ut, bara att det står Nordbox/Böckmann/Winnie/Boj etc på.

Jag har ett svart sådant plastskåp iallafall och är himla nöjd med mitt. Tycker det är smidigt och enkelt att packa i stallet och sedan bara rulla ut alltihop. Är ju inte jätterymligt och jag får inte in mina 2 sadlar tillsammans om jag inte verkligen pressar. Har iofs en rätt klumpig dressyrsadel så beror nog delvis på det.

Hursom är jag nöjd med mitt och glad att jag köpte det. Har verkligen underlättat när jag åkt på träningar psv.

Alla dessa skåp är i princip likadana. Vet att hööks har ett som är i bra pris annars, kommer dock inte ihåg exakt vad det kostar.

Finns inte på postorder men dom flesta butiker har det, om inte annat lär dom kunna ta hem det om någon skulle vilja ha det tippar jag på.

Precis som alla redan sagt så är de flesta väldigt lika. Men ett tips är att köpa ett där du kan skruva bort sadelpinnarna och flytta dem i höjd om du vill. Jag har gjord det på mitt och tagit bort den understa och flyttat ned den översta ett hack. Då bev det väldigt mycket lättare att få in sadeln utan att behöva vara rädd för att repa den, och det blev mer plats för stövlar och andra saker under sadeln. Har man bara en häst och inte tävlar fälttävlan så brukar man ju inte behöva ta med mer än en sadel iallafall. Ett annat tips är att köpa ett ljust skåp. Jag har haft ett mörkblått och ett ljusgrått och det är så mycket skönare med det ljusa, för helt plötsligt så ser man ju vad man har även längst in i skåpet. Det andra blir väldigt mörkt. Hööks skåp tror jag inte går att beställa på nätet, men de brukar ha ett i butikerna man kan köpa. Har de inte något hemma tror jag att de kan beställa hem. Annars finns det ett ställe i Stockholm där de säljer dem för 3700 kr tror jag. Lite billigare än på andra ställen iallafall. :)

Hur ser Höökskåpet ut då? Likadant som Nordlux eller?

Ser ut ungefär som nordbox, böckman och winnieskåpen. Hööks har två varianter, den nya från showmaster som har ett hästhuvud på dörren är ungefär 1000 kronor billigare än den tidigare modellen.

Jag är skitsugen på ett sånt hööks-skår, men har aldrig sett något i någon va skåne-butikerna. Ska man fråga dem i kassan om det eller?

Ja, säg bara att du vet att det funnits tävlingsskåp i andra butiker och fråga om dom kan ta hem ett åt dig! Be om ett showmasterskåp, det är billigare och likvärdigt det andra skåpet dom haft. :)

Ska också ringa vår Hööks och fråga. Där e alltså sadelhållare och lås och allt?

Japp, två sadelhållare och lås. Finns en pinne som man kan dra ut och ha som sadelhållare på utsidan också.

Ringde hööks här i finland och de hade ett i butiken. Kostade dock 450 euro, dvs lika mycket som nordlux och böckmann. Så frågan är ju då vilken man väljer.

Liknande trådar

Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
270
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Jag söker tips kring säkra och bra stigbyglar, max 2000 kr. Jag har funderat på flex, stigbyglar med gummiband men också typ Acavallo...
Svar
3
· Visningar
348
Utrustning Tips på bra flugridtäcke Har en häst som blir tokig av älgflugor och ett täcke borde hjälpa lite iallafall
Svar
5
· Visningar
296
Senast: Emmi
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Islaend
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31