Tips på bra torrfoder

Faktum är att jag letar efter ett nytt nu. Jag har givit Simpsons Premium Lamb & Potato rätt länge men priset har höjts så ruggigt mycket det senaste året. Annars har det funkat bra.
Just nu har jag kört på lamm och ris-foder. Först Bozita och senast köpte jag en påse Doggy eftersom det inte fanns Magnusson som jag tänkt testa igen. Förra gången var det inte poppis, men jag minns inte om det var spannmålsfritt eller vanligt jag gav. Jag ska beställa en provpåse och se. Det kan också ha varit den andra hunden jag hade då som var mest skeptisk.

Den här hunden är inte känslig och verkligen inte kräsen, så jag kan prova runt lite. Det hade varit toppen om Magnusson funkade.

Jag kör en liten uppdatering:

Nu har vi testat Magnussons spannmålsfria eftersom jag hittade det i påse på 3 kg. Inget fel alls på smaken enligt Healey aka slasktratten, och inget konstigt med bajset heller. Men hennes mage har börjat knorra väldigt sorgligt ett par timmar innan matdags, och hon har dessutom valt att ligga på golvet i stället för att gosa ner sig i soffan som vanligt. Jag tror att fodret ger henne lite magknip, för allt blir som vanligt när vi kör 50/50 med Bozita Lamm. Vi fortsätter så tills påsen är slut och stryker Magnussons spannmålsfria över listan på torrfoder.
 
Vad bra att denna tråden poppade upp, jag fick ju svar från AlgGuttens gällande Jod i deras foder, men har glömt lägga det här :)

”….
Det jag kan nämna är bl a EU-lagstiftningen (förordning 2015/861, finns en rekommenderade högsta halt för tillsatt jod(kaliumjodat) max 4 mg/kg helfoder för hundar.
Vi har Kaliumjodat som ligger på 2,29 mg/kg
Lägsta värde på jod (samlat intag är) 0,88 mg/kg dagsintag.”

Jag fick också svar att de gör ett omtag kring presentationerna av de olika fodersorterna längre fram, samt en ny utökad analys av alla foder för att kunna presentera innehållet på ett tydligare sätt. De begär just nu in uppdaterade leverantörsintyg på alla värden i samband med detta, förhoppningsvis kan de publicera allt under hösten.
 
Jag kör en liten uppdatering:

Nu har vi testat Magnussons spannmålsfria eftersom jag hittade det i påse på 3 kg. Inget fel alls på smaken enligt Healey aka slasktratten, och inget konstigt med bajset heller. Men hennes mage har börjat knorra väldigt sorgligt ett par timmar innan matdags, och hon har dessutom valt att ligga på golvet i stället för att gosa ner sig i soffan som vanligt. Jag tror att fodret ger henne lite magknip, för allt blir som vanligt när vi kör 50/50 med Bozita Lamm. Vi fortsätter så tills påsen är slut och stryker Magnussons spannmålsfria över listan på torrfoder.
Jag har som sagt varit väldigt nöjd med Carrier, min ratade Magnussons efter ett tag, men Carrier är båd fina i hullet, päls och bajsar bra en gång om dagen :)
 
Jag har som sagt varit väldigt nöjd med Carrier, min ratade Magnussons efter ett tag, men Carrier är båd fina i hullet, päls och bajsar bra en gång om dagen :)
Bajsar en gång om dagen? Goals! Nu är nu min hund bara sex månader än så länge, men bajsar typ 5-6 gånger.

Ska spana in om c vi atrier har något kycklungftitt valpfoder!
 
Inte alltid. Finns gott om exempel på hundar som ändrat antalet bajstillfällen/dag i samband med att de bytt foder och inte ändrat något annat.
Sorry, glömde att man alltid måste förtydliga att undantag finns och att börjar man ge ett nytt foder så kan skitintervallen ändras en period.

De allra flesta friska hundar som äter 1-2 ggr per dag skiter dock inte 5-6 gånger per dag, ens om de byter till ett annat foder av vettig kvalitet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en valp hemma på 15 veckor. Har någon tips på bra Valpfoder? Ska vara hög kötthalt (minst 60%) och helst svenskt/nordiskt. Valpen...
Svar
1
· Visningar
723
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 793
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 816
Senast: calm
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 038
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp