Tips på bra torrfoder

Jag har aldrig tänkt tanken på att variera torrfoder så där fick jag något att tänka på 😂🙈. Rätt konstigt egentligen att tanken aldrig ens slagit mig, han får ju varierad kost från oss som jag inte är så noga med.
Ska nog testa brit and care till att börja med !
Jag har gett Brit care lamm och ris till min gamla hund när det kom på den svenska marknaden. Hon åt det i nåt år iallafall. Sen bytte jag, av någon oklar anledning 🤣 Men hon mådde riktigt bra på det fodret.

Nu har jag precis (läs: idag) börjat fasa över min nuvarande på det också. Han har ätit foder med potatis tidigare och bajsar väldigt mycket på det, så nu testar vi ris istället.
 
Jag har gett Brit care lamm och ris till min gamla hund när det kom på den svenska marknaden. Hon åt det i nåt år iallafall. Sen bytte jag, av någon oklar anledning 🤣 Men hon mådde riktigt bra på det fodret.

Nu har jag precis (läs: idag) börjat fasa över min nuvarande på det också. Han har ätit foder medpotatis tidigare och bajsar väldigt mycket på det, så nu testar vi ris istället.
Mycket bajs kan man ju klara sig utan! 🙈😅Blir nog köp av det ändå!
 
Jag var på väg att köpa Brit and Care lamm och ris men tvekar över ris (30%). Barn ska ju inte äta ris mer än nån gång i veckan Max pga arsenik… borde det inte vara samma med hundar? Eller ”lever de ändå så kort” att det inte spelar in?

Odlad lax är nog annars det enda jag vet att jag inte vill ge.

Nu vet jag inte vad jag vill ge🫣👀
Min åt Brit Care Mini Grain Free Puppy Lamb en period då hon verkligen inte gillade fodret hon fick med från uppfödaren, och jag gillade inte innehållaförteckningen riktigt. Jag var nöjd och det är enda gången jag tyckte hon nästan började bli lite rund. Men sedan vägrade hon äta det efter en släng med någon sorts magsjuka 🙄 Hon tyckte gastrofodret var godare och vägrade att återgå till Brit Care.

 
Jag har sneglat lite på Essentials. Vilket färskfoder ger du normalt och vilket av Essentials foder kompletterar du med?
Jag missade ditt inlägg!

Just nu ger jag Fodax och Halla torrfoder men terriern verkar bli gasig på Halla så nu blir det Essentials igen.
Estete Living är sorten jag brukar köra på, det man får tänka på med Essentials är att 3 kg påsarna har mindre kroketter medan de större har stora.
Hur mycket torrfoder jag ger beror på, men om jag gissar så just nu mellan 5-10% av dagsransonen är torrfoder.

Jag har tidigare gett våm för att hålla igång magarna men just nu känns det för meckigt att hålla på med.
 
Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny.

Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till torrfoder, och jag önskar då tips på ett riktigt bra torrfoder. Har gett färskfoder i över 10 år så har dålig koll på torrfoder. Veterinären rekommenderar att vi ger hälften av ett aktivt foder och hälften av ett senior foder. Det första då han är en aktiv hund och behöver gå upp i vikt och det senare då han är medelålders på 8 år. Så behöver rekommendationer på bägge.

Vad jag skulle önska i ett torrfoder:
  • Hög kötthalt och helst inte "mjöl" (tex lammköttsmjöl), men det senare kanske inte har någon betydelse. Kötthalten tycker jag ska stå först i innehållsförteckningen.
  • kort innehållsförteckning, alltså en innehållsförteckning där man kan förstå vad fodret faktiskt innehåller.
  • Gärna nordiskt men det är inte prio ett.
Ascot har när vi varit på resandes fot ibland ätit torrfoder och då har vi bland annat testat Standard milt. Han bajsade dock mängder på det fodret så det är jag inte intresserad i. Så ja, helst ett foder som han bajsar lite på :D .

Sen har han även fått ziwipeak. Det var dock länge sen men jag har ett minne av att jag gillade det fodret, frånsett då att det transporteras över halva värden. Finns något liknande som tillverkas i Sverige eller EU?

Tar gärna emot övriga tips på vad man borde kolla på i torrfoder för att bedöma dom. Tex vad betyder det egentligen att köttet står i "mjölform" i innehållsförteckningen, tex står det "lammköttsmjöl" i Standardt Orginal Mild.

Har du kikat på AlgGuttens Maximum?

”Fodret har en köttbaserad blandning med hela 74% animaliskt protein som tillsammans med alger ger långfristig energi och förstärker uthålligheten, förbättrar återhämtningsförmågan. Köttet från nöt, fläsk och kyckling hjälper till att bygga upp och bevara starka muskler. Algerna bidrar med bl a aminosyror och balansen mellan Omega 3 och 6 fettsyrorna ökar flexibiliteten hos cellmembranen. AlgGutten satsar på närproducerat foder med råvaror av högsta kvalitet, och inga färgämnen eller konserveringsmedel i sina foder. Dessutom är alla foder från AlgGutten 100% klimatkompenserade.”

Innehållsförteckning:
Torkat köttprotein av kyckling
Torkat köttprotein av nöt
Torkat köttprotein av fläsk
Fullkornsvete
Majs
Animaliskt fet
Alger3%
Ris
Betfiber
Linfröexpeller
Mineraler
Vitaminer
Spårämnen

De har även ett seniorfoder som är väldigt magert, med bara 7% fett. Där är kötthalten inte så hög dock ;)

Jag ger labbarna AlgGutten Maximum ihop med Priimas färskfoder, Finn äter AlgGutten Senior/Light + färskfoder och min gamla tant äter just nu bara Senior. Tycker det fungerar väl, och jag gillar att det är ett svenskt foder med svenska råvaror, som dessutom är 100% klimatkompenserat.
 
Har du kikat på AlgGuttens Maximum?

”Fodret har en köttbaserad blandning med hela 74% animaliskt protein som tillsammans med alger ger långfristig energi och förstärker uthålligheten, förbättrar återhämtningsförmågan. Köttet från nöt, fläsk och kyckling hjälper till att bygga upp och bevara starka muskler. Algerna bidrar med bl a aminosyror och balansen mellan Omega 3 och 6 fettsyrorna ökar flexibiliteten hos cellmembranen. AlgGutten satsar på närproducerat foder med råvaror av högsta kvalitet, och inga färgämnen eller konserveringsmedel i sina foder. Dessutom är alla foder från AlgGutten 100% klimatkompenserade.”

Innehållsförteckning:
Torkat köttprotein av kyckling
Torkat köttprotein av nöt
Torkat köttprotein av fläsk
Fullkornsvete
Majs
Animaliskt fet
Alger3%
Ris
Betfiber
Linfröexpeller
Mineraler
Vitaminer
Spårämnen

De har även ett seniorfoder som är väldigt magert, med bara 7% fett. Där är kötthalten inte så hög dock ;)

Jag ger labbarna AlgGutten Maximum ihop med Priimas färskfoder, Finn äter AlgGutten Senior/Light + färskfoder och min gamla tant äter just nu bara Senior. Tycker det fungerar väl, och jag gillar att det är ett svenskt foder med svenska råvaror, som dessutom är 100% klimatkompenserat.
Tack! Låter riktigt intressant.

Köpte förra veckan buddy och testar med det just nu. Verkar funka bra även om Ascot bajsar mkt mer.

Ska ta och kika på AlgGuttens Maximum. 😊
 
Det skulle jag undvika, eftersom alger har mycket jod i sig.

De kan också innehålla kadmium, kvicksilver och arsenik i varierande halt. Det pågår en del forskning om detta eftersom makroalger blivit populära som foder till produktionsdjur och även som mat till människor.

Jag tror inte att jag skulle undvika ett foder bara av en sådan anledning. Men jag är lite trött på alla supertillskott som ska strösslas över djurfoder nu; två lingon här, en nypa alger där, tre droppar glaciärvatten med kolloidalt silver och så avslutar vi med en näve dynga från en tjur född när det var månförmörkelse.
Allt marknadsfört som om det vore rena mirakelmedlen och helt utan tanke på eventuella nackdelar. Det räcker gott och väl med allt sånt skräp som riktar sig till oss människor...
 
Har du kikat på AlgGuttens Maximum?

”Fodret har en köttbaserad blandning med hela 74% animaliskt protein som tillsammans med alger ger långfristig energi och förstärker uthålligheten, förbättrar återhämtningsförmågan. Köttet från nöt, fläsk och kyckling hjälper till att bygga upp och bevara starka muskler. Algerna bidrar med bl a aminosyror och balansen mellan Omega 3 och 6 fettsyrorna ökar flexibiliteten hos cellmembranen. AlgGutten satsar på närproducerat foder med råvaror av högsta kvalitet, och inga färgämnen eller konserveringsmedel i sina foder. Dessutom är alla foder från AlgGutten 100% klimatkompenserade.”

Innehållsförteckning:
Torkat köttprotein av kyckling
Torkat köttprotein av nöt
Torkat köttprotein av fläsk
Fullkornsvete
Majs
Animaliskt fet
Alger3%
Ris
Betfiber
Linfröexpeller
Mineraler
Vitaminer
Spårämnen

De har även ett seniorfoder som är väldigt magert, med bara 7% fett. Där är kötthalten inte så hög dock ;)

Jag ger labbarna AlgGutten Maximum ihop med Priimas färskfoder, Finn äter AlgGutten Senior/Light + färskfoder och min gamla tant äter just nu bara Senior. Tycker det fungerar väl, och jag gillar att det är ett svenskt foder med svenska råvaror, som dessutom är 100% klimatkompenserat.
Men, det står väl inte hur hög kötthalten är i det fodret någonstans?
 
De kan också innehålla kadmium, kvicksilver och arsenik i varierande halt. Det pågår en del forskning om detta eftersom makroalger blivit populära som foder till produktionsdjur och även som mat till människor.

Jag tror inte att jag skulle undvika ett foder bara av en sådan anledning. Men jag är lite trött på alla supertillskott som ska strösslas över djurfoder nu; två lingon här, en nypa alger där, tre droppar glaciärvatten med kolloidalt silver och så avslutar vi med en näve dynga från en tjur född när det var månförmörkelse.
Allt marknadsfört som om det vore rena mirakelmedlen och helt utan tanke på eventuella nackdelar. Det räcker gott och väl med allt sånt skräp som riktar sig till oss människor...
För @Acto hund var det ju så att veterinären rek byte till foder med mindre jod eftersom hunden fått överaktiv sköldkörtel. Så ett foder med alger är ett rätt dåligt alternativ då 😄
Håller med dig om det övriga.
 
För @Acto hund var det ju så att veterinären rek byte till foder med mindre jod eftersom hunden fått överaktiv sköldkörtel. Så ett foder med alger är ett rätt dåligt alternativ då 😄
Håller med dig om det övriga.
Hon rekommenderade inget särskilt foder utöver torrfoder och gärna att vi kunde ha ett för aktiv hund och ett för seniorhund och ge hälften var. Just nu testar vi ett foder från buddy. Inte tänkt att kolla om det innehåller jod men ska direkt göra det.
 
För @Acto hund var det ju så att veterinären rek byte till foder med mindre jod eftersom hunden fått överaktiv sköldkörtel. Så ett foder med alger är ett rätt dåligt alternativ då 😄
Håller med dig om det övriga.
Hum vet du om kelp har jod i sig? Följande anges på torrfodret vi har köpt:
"Kelp – Torkat sjögräs som stärker päls och klor samt upprätthåller en god matsmältning."

Sen under näringsämnen står det: "jod (3b201) 0.7 mg."
Så även detta fodret innehåller ju dock jod. Så svårt detta.

Men finns det ens foder helt utan jod?
 
Hum vet du om kelp har jod i sig? Följande anges på torrfodret vi har köpt:
"Kelp – Torkat sjögräs som stärker päls och klor samt upprätthåller en god matsmältning."

Sen under näringsämnen står det: "jod (3b201) 0.7 mg."
Så även detta fodret innehåller ju dock jod. Så svårt detta.

Men finns det ens foder helt utan jod?

Kelp är alger.

Det bästa är nog om du kollar med din veterinär, men du ska nog undvika foder där man tillsatt jod(t ex i form av alger).

Edit: foder utan jod finns säkert inte eftersom torrfoder är tänkta att vara helfoder och hundar behöver få i sig jod. Frågan är dock om tillsatt jod i form av alger redovisas.
 
Senast ändrad:
Kelp är alger.

Det bästa är nog om du kollar med din veterinär, men du ska nog undvika foder där man tillsatt jod(t ex i form av alger).

Edit: foder utan jod finns säkert inte eftersom torrfoder är tänkta att vara helfoder och hundar behöver få i sig jod. Frågan är dock om tillsatt jod i form av alger redovisas.
Ja, ska kontakta henne och rådfråga.
 
Ja, ska kontakta henne och rådfråga.

Fråga om hon kan säga vad som kan vara en lämplig lägsta och högsta gräns för jod i fodret. Många torrfoder anger mängden jod/kg.
Det finns också ett rekommenderat lägsta intag för hundar, men det är ju kanske inte relevant för din hund.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en valp hemma på 15 veckor. Har någon tips på bra Valpfoder? Ska vara hög kötthalt (minst 60%) och helst svenskt/nordiskt. Valpen...
Svar
1
· Visningar
723
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 793
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 816
Senast: calm
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 038
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp