Tips på ett riktigt bra övergångstäcke!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mayflower
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 692
M

Mayflower

Jag är på jakt efter ett riktigt bra täcke att ha på hästen när det börjar bli lite varmare ute, men ändå inte läge att gå utan. Min lilla kravspec ser ut så här:

*Höga bogveck

*Snabbknäppe i bogen

*100 % vattentätt

*Andas (ska kunna läggas på en lite svettig häst)

*"Skön" insida (inte materialet som Bucas har - det är kass!!!) eftersom hon ska ha det på sig dygnet runt. Gärna fleece.

*Bra passform för en häst som är smal i bogen och har en ganska smal hals. Får alltså inte vara gigantiskt i halsen!

Priset spelar inte jättestor roll. Visst, jag är ju inte gjord av pengar, men om täcket är bra så...

Några tips????

Sv: Tips på ett riktigt bra övergångstäcke!!

"Skön" insida (inte materialet som Bucas har - det är kass!!!) eftersom hon ska ha det på sig dygnet runt. Gärna fleece."

Jag måste bara fråga varför du inte gillar insidan av Bucas? Det är ju fleece?
// Linda

Ja, Bucas har något fleece-aktigt på insidan som min häst inte tål. Det blir en bogskav utan dess like, mer som brännsår!!!! Och det har bara hänt när jag har använt Bucastäcke....

Shires har jättebra täcken till ett rimligt pris. Horseware tycker jag också är väldigt bra, isär om hon lätt får skav, dock är det ju inte bogveck.

Mayflower skrev:
Jag är på jakt efter ett riktigt bra täcke att ha på hästen när det börjar bli lite varmare ute, men ändå inte läge att gå utan. Min lilla kravspec ser ut så här:

*Höga bogveck

*Snabbknäppe i bogen

*100 % vattentätt

*Andas (ska kunna läggas på en lite svettig häst)

*"Skön" insida (inte materialet som Bucas har - det är kass!!!) eftersom hon ska ha det på sig dygnet runt. Gärna fleece.

*Bra passform för en häst som är smal i bogen och har en ganska smal hals. Får alltså inte vara gigantiskt i halsen!

Priset spelar inte jättestor roll. Visst, jag är ju inte gjord av pengar, men om täcket är bra så...

Några tips????

HorseSavers regntäcke. Snabbknäppen i bogen, bogveck som sitter på RÄTT ställe, mycket ställbart i bogen och smalt i halsen, andas SUVERÄNT, antiskavfoder i bogen och nederkant av täcket. Bomullsinsida (ofodrad så bara tunn bomullsinsida), helt vattentätt och teflonbehandlat (vattendropparna rinner av). Alla HorseSavers täcke följer det där, och har också svanslapp, liten 'krage' vid manken, elastiska fästen för X-gjordarna och elastiska bensnören.

Regntäcket kostar iaf här ca 700 kr och värt varenda krona. Har även deras tjoocka utetäcke till ungstoet och lika bra det, kostar här 900 kr.

Kan fixa bilder om du vill ha så du ser hur de ser ut.

Treadstone, deras täcken av bra kvalitet. Passar smalare typer av hästar. Håller tätt och andas! Har ett som dock är förlitet för pållen. Det har iofs halvhals, men bogveck, snbbknäppen, 100 gr fyllning med polyester eller bomull.

Horseware! De är de bästa täcken jag haft! Stämmer inte på allt det där du skrev förutom att det inte är fleece insida men det är nån anna n som hästen inte får ska av :) Jag är iof inte helt säker på hur det med "vanlig" halsskärning är men jag hade halvhals på mitt nätta fullblod.
Och om du inte är gjort av pengar :p kan du ju köpa rihno eller amigo. Fast Amigo kan jag inte säga någonting om för jag har inget sånt.

Kommer med mitt eviga standardsvar. Källqvist Light Protector Fleece. Håller 12 h i regn/ snöblask utan vidare och svettig häst torkar bra under.

Extra + för priset: hos www.lillhastenistav.se kostar det 590,- och där kan du se bild på det.

Jag har horsepower autumn från hööks.
Var lite rädd att det skulle va stort i bogen till min häst men det sitter jättebra! Fleecefodrat med snabbknäppen. Vet inte om bogvecken öär extrahöga dock.
Bra vattentäthet och andas! (går att läsa om både vettentäthet och andasegenskap i katalogen/hemsidan ju.)

Det är mer som ett regntäcke än ett sk "hösttäcke" tycker jag men jag är jättenöjd!

Annars är de här Källqvist Light Protector Fleece också suveräna!!

Shires!

Bra täcken till bra pris och passar bra på hästar som är lite smalare över bogen. EKO:- har de billigaste Shirestäckena vad jag vet.

Har ett 200 g utetäcke från Horseware Rhino. Det finns på www.henrikssonsridsport.se
Mitt är grön/vit-rutigt. Inga bogveck,men de har suverän passform på sina täcken så bogveck behövs lixom inte (pållan får aldrig skav av HW's täcken).
halvhals, suveränt bra o snyggt. kostade nog tja kommer inte ihåg faktiskt. 1600 kanske?

Har ett Event - (Hansbo sport) täcke: stämmer in på alla dina kriterier.
Min häst är ett fullblod, visserligen musklad, men kan inte mätas i bogstorlek som kraftig. sitter KANON på honom - obs - dock stort i storlekarna, så det kan vara vettigt att gå ner en storlek mot vad du vanligtvis använder.
Tror det kostade runt 690 kr hos Sharpman. Rekommenderar!

Liknande trådar

Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 823
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 360
Utrustning Hej! Nu är det så att hästen min står i utestall och hon är en liten räka som behöver stalltäcke för att hålla värmen. Hon är ganska...
Svar
7
· Visningar
1 132
Senast: Mimsan_
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 801
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka