Tips på fiskrätter som inte smakar fisk

GardenAngel

Trådstartare
Jag och mannen behöver äta mer fisk men mannen tycker inte om fisk ”som smakar fisk”. Jag kan tycka det är gott med stekt lax, osv men det går alltså bort. Vi har ett recept på laxgratäng med kräftorstjärtar och kräftmjukost som han gillar och så äter vi panerad fisk (av den dyrare Findus-sorten..).
Men det blir väldigt enformigt och för dyrt - gratängen är finmat i mina ögon.

Så har ni några bra recept på fiskrätter som inte smakar fisk? Som dessutom gärna är lite billigare. (Min välbyggda man äter som en 15-åring med växtspurt :angel: )
 
Ugnsbakad Tandoori-lax äter till och med min fisk-ratande man.
Lägger bara frysta laxfiléer i en ugnsform och så på med massa Tandoori-krydda över laxen, in i ungen på 225 grader tills den är klara. Använd ugnstermometer så de inte blir överstekta. (sätts in i tjockaste biten efter en stund).
 
Ugnsbakad Tandoori-lax äter till och med min fisk-ratande man.
Lägger bara frysta laxfiléer i en ugnsform och så på med massa Tandoori-krydda över laxen, in i ungen på 225 grader tills den är klara. Använd ugnstermometer så de inte blir överstekta. (sätts in i tjockaste biten efter en stund).
Värt att testa! Man kanske kan göra någon sås till för att ”maskera” laxen. Han får väl dåndimpen om han ser en laxfilé bara sådär! :angel:
Vad ska innertemperaturen på laxen vara? Äter ni ris till?
 
Jag och mannen behöver äta mer fisk men mannen tycker inte om fisk ”som smakar fisk”. Jag kan tycka det är gott med stekt lax, osv men det går alltså bort. Vi har ett recept på laxgratäng med kräftorstjärtar och kräftmjukost som han gillar och så äter vi panerad fisk (av den dyrare Findus-sorten..).
Men det blir väldigt enformigt och för dyrt - gratängen är finmat i mina ögon.

Så har ni några bra recept på fiskrätter som inte smakar fisk? Som dessutom gärna är lite billigare. (Min välbyggda man äter som en 15-åring med växtspurt :angel: )
Att panera rödspätta eller torsk själv blir både billigare och mkt, mkt godare än Findus.

Annars kan du söka på ”Enkel fiskrätt med drömgod sås” på Kokaihop.se. Torskblock kryddat med örtsalt och sås på grädde. Är väldigt barnsligt och mjukt i smaken. Smakar således inte fisk.
 
Värt att testa! Man kanske kan göra någon sås till för att ”maskera” laxen. Han får väl dåndimpen om han ser en laxfilé bara sådär! :angel:
Vad ska innertemperaturen på laxen vara? Äter ni ris till?
Lax ska ha en innertemp på 56 grader. Gäller ta ut den en stund innan för temperaturen stiger ju en stund till.
Man kan alltid koka ner spadet med lite grädde och lök till en sås,
Ris, risoni, potatis, mos. Vad som känns bra för dagen
 
Att panera rödspätta eller torsk själv blir både billigare och mkt, mkt godare än Findus.

Annars kan du söka på ”Enkel fiskrätt med drömgod sås” på Kokaihop.se. Torskblock kryddat med örtsalt och sås på grädde. Är väldigt barnsligt och mjukt i smaken. Smakar således inte fisk.
Får jag honom att äta torsk på regelbunden basis så är min lycka gjord! Vi gjorde egen panerad fisk en gång och det blev ju sanslöst gott, men väldigt dyrt? :o tror iofs vi köpte färsk fisk så kanske därför.. Och inte torsk pga ”det är smakar fisk”.. nu när jag tänker efter åt vi kanske svärdfisk?

Ska göra efterforskningar i detta omedelbart!

Barnslig smak låter lovande!
 
Jag och mannen behöver äta mer fisk men mannen tycker inte om fisk ”som smakar fisk”. Jag kan tycka det är gott med stekt lax, osv men det går alltså bort. Vi har ett recept på laxgratäng med kräftorstjärtar och kräftmjukost som han gillar och så äter vi panerad fisk (av den dyrare Findus-sorten..).
Men det blir väldigt enformigt och för dyrt - gratängen är finmat i mina ögon.

Så har ni några bra recept på fiskrätter som inte smakar fisk? Som dessutom gärna är lite billigare. (Min välbyggda man äter som en 15-åring med växtspurt :angel: )

Funkar det med varmrökt fisk? Jag är väl inte helgalen i fisk egentligen men varmrökt tycker jag är gott. Det kan man göra själv om man har en grill med lock (eller en rök :angel:).
 
Jag avskyr fisk, lax är värst med sin fräna och frånstötande smak. Jag kan bara äta fisk som fiskpinnar eller i köpt fiskgratäng.
 
Jag brukar göra en fiskgratäng med torsk, hemkokt tomatsås, riven ost och som äts med potatismos. Receptet kommer från årets kock typ som skulle försöka göra roligare skolmat :D så tänker att något sådant skulle kunna fungera?

Annars, fiskbiffar? Dessa från Arla brukar jag göra och dom smakar rätt lite fisk eftersom det är såpass mycket kryddor i, plus att raitan är så god (gör dubbel sats) att jag brukar dränka allt i den :angel:
https://www.arla.se/recept/fiskbiffar-med-tomatraita/
 
Jag och mannen behöver äta mer fisk men mannen tycker inte om fisk ”som smakar fisk”. Jag kan tycka det är gott med stekt lax, osv men det går alltså bort. Vi har ett recept på laxgratäng med kräftorstjärtar och kräftmjukost som han gillar och så äter vi panerad fisk (av den dyrare Findus-sorten..).
Men det blir väldigt enformigt och för dyrt - gratängen är finmat i mina ögon.

Så har ni några bra recept på fiskrätter som inte smakar fisk? Som dessutom gärna är lite billigare. (Min välbyggda man äter som en 15-åring med växtspurt :angel: )

Lätt rimmad röding brukar gillas skarpt även av icke fiskälskare. Med en vitvinssås blir det gudomligt.

Torsk kan vara svårt, det smakar liksom fisk på ett visst vis.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 047
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp