Bukefalos 28 år!

Tips på fiskrätter som inte smakar fisk

Tonfisk är ju den fisk som smakar minst fisk till konsistens och delvis smak. Men äkta tonfisk är både snordyr och ska väl egentligen inte ätas av miljövänliga skäl.

När min systerson var liten och hatade fisk så stoppade jag några fiskfiléer i smord långpanna sedan tomatröra (med hackad basilika och lite vitlök, a la bruschetta, en bit parmaskinka och sedan riven parmesan ovanpå. Och sedan in i ugnen. Smakade inte ett dugg fisk bara saker han gillade, plus ett gott bröd 😁
 
Jag ogillar fisk men nedanstående är jättegott!

Blandar ihop lax med ingefära, mynta och lite annat. Stek till plättar och serveras med lime, ris och sweet chili.

Låter det vettigt kan jag leta reda på receptet :)
 
Jag gör "thaicurrygryta" med kokosmjölk och alaska pollock och serverar ris till. Båda barnen som kan ha åsikter om smak och konsistens (men äter lax och fiskpinnar) älskar det! Använder färdig kryddmixpåse, Santamaria paneng red curry.
 
Tonfisk är ju den fisk som smakar minst fisk till konsistens och delvis smak. Men äkta tonfisk är både snordyr och ska väl egentligen inte ätas av miljövänliga skäl.

När min systerson var liten och hatade fisk så stoppade jag några fiskfiléer i smord långpanna sedan tomatröra (med hackad basilika och lite vitlök, a la bruschetta, en bit parmaskinka och sedan riven parmesan ovanpå. Och sedan in i ugnen. Smakade inte ett dugg fisk bara saker han gillade, plus ett gott bröd 😁
Ja äkta tonfisk äter han, och tjatar om att vi ska grilla det. Då brukar jag påminna om vad den kostar per kilo :angel:

Den rätten verkar också lovande!
 
Jag gör "thaicurrygryta" med kokosmjölk och alaska pollock och serverar ris till. Båda barnen som kan ha åsikter om smak och konsistens (men äter lax och fiskpinnar) älskar det! Använder färdig kryddmixpåse, Santamaria paneng red curry.
Tyvärr äts varken kokosmjölk eller curry.. så den rätten kan bli svår.
 
Gillar han fiskbullarna i hummersås kan man göra en god krämig laxgryta med grädde, hummerfond och dill. Finns massor med recept om man googlar men det är gott med tex pressad potatis. Jag tycker det blir en mild smak som smakar mer av hummerfonden än av fisken :)
 
Jag gör fiskpinnar av färsk lax ibland. Brukar uppskattas av de flesta. Dubbelpanerade med någon bra kryddblandning.

Igår blev det mortlad fänkålsfrö, chiliflakes, salt, peppar , limezest . Vänd i vetemjöl , ägg och sedan panko. (Igår blev det hemgjord panko då den var slut, men vitt bröd fanns)

Med västerbottensostsås och smörsjungande rotsakstärningar med gräslök o persilja.
 
Jag ääälskar varmrökt lax men mannen avböjer.. smakar för mycket fisk :mad:
Jag tror du måste lura honom.

Annars är stekt sill panerad i grovt rågmjöl och stekt i smör mitt förslag. Kokt potatis till Väldigt mild fin smak som skiljer sig ganska mycket från torsk. Dessutom är det nog den billigaste fisken och också den godast enligt mig även om jag tycker om all sorts fisk.
 
Listar lite olika jag kommer på som inte smakar så mycket fisk. Hade kanske också testat många olika fiskar. Torsk, makrill (rökt, sån färdig med massa kryddor tycker jag är god), aborre, gädda (med pepparrot), friterad rödspätta. Om han tycker om skaldjur kan man ju blanda med fisk för att minska på "fiskigheten", i feks såser i gratäng och till pasta som pasta sås.

Fisk lasagne,
wok med nudlar, fisk och teryaki sås,
poke bowl med sashimi,
Bacalao
tunnbröds rullar/tortilla bröd med Philadelphia, gravad lax och grönsaker
Paella
Risotto med lax

En pasta rätt som låter jättekonstig men som är jättegod innehåller lax, grönmögelost, creme fraiche och spenat, serveras med tagliatelle 😁😋😋

Min man är inte så glad i lax men har vi klyft potatis och hollandaisesås till så slinker det ner , också wok och paella funkar för honom 😊

Har inga direkta recept utan brukar köra efter eget huvud 😊
 
Som fd skolpersonal (dock kurator) anser jag att cornflakesfisken (:yuck:) är än värre, och jag är o-kräsen. Nästan så man fick erbjuda stödsamtal efter lunchen...
Helt enig! Den är värre! Jag var överlag väldigt nöjd med skolmaten och äter det mesta men skolornas fisk var sällan något att impas över. FÖRUTOM när det serverade panerad fisk med remouladsås! Det var allmänt känt bland eleverna att det var min favoriträtt och de brukade berätta i förväg vilka datum rätten serverades :D
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 143
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp