Tips på fiskrätter som inte smakar fisk

Lax smakar inte ”fisk”. Tänk mer hav o sjö, seabream, gädda, abborre. Insjöfisk kan få ganska kraftig karaktär som inte bara är angenäm. Om du äter rom, så har den ofta tydlig ”fisk”-smak. Fast den tycker jag normalt är väldigt angenäm.

Fast det kommer ju från någon som gillar fisk. Jag tycker det smakar fisk oavsett.
 
Det är ju en fantastiskt mängd personer som verkligen ger roliga och fantastiska tips här. Det som dock slår mig är ju att det är ganska typiska fiskrätter.

Eftersom jag är mindre förtjust i fisk så kan jag säga att de rätter som smakar minst fisk och mer som något man inte vet vad det är, det är vägen att gå. Om man gillar fisk så är glappet från en ren fiskbit till gryta stort men för oss är det mer ett kamouflage som inte fungerar.

Fiskbullar är gott, sprödbakad torsk (ett enda märke), inlagd sill, gubbröra och sewiche. Nu gillar inte jag janssons men det är ju också en väg att gå.
 
Det är ju en fantastiskt mängd personer som verkligen ger roliga och fantastiska tips här. Det som dock slår mig är ju att det är ganska typiska fiskrätter.

Eftersom jag är mindre förtjust i fisk så kan jag säga att de rätter som smakar minst fisk och mer som något man inte vet vad det är, det är vägen att gå. Om man gillar fisk så är glappet från en ren fiskbit till gryta stort men för oss är det mer ett kamouflage som inte fungerar.

Fiskbullar är gott, sprödbakad torsk (ett enda märke), inlagd sill, gubbröra och sewiche. Nu gillar inte jag janssons men det är ju också en väg att gå.
Om man tänker så, även sushi, rullar.
 
Gillar man inte fisk, så varför pina i sig eller helt sönderbomba den för att kunna äta? Enda sättet att få fisk att inte smaka fisk är ju att helt dränka den i andra smaker och det kan ju jag tycka är som lite bortkastat att göra så.
Ja, jag förstår heller inte varför man ska pina i sig fisk eller kamouflera fisksmaken. Finfin mat som misshandlas! Kan förstå de som avskyr fisk som tänker skolans fiskgratäng eller slemmig kokt vitfisk med ägg och persiljesås, blä och usch! Men det finns ju oceaner med fisk liksom...

Gillar man inte fisk, men vill ha nyttigheten med fisk så finns ju kapslar med omega3 att ta, tänker jag. Jag tar såna dagligen ändå äter jag skamlöst mycket varmrökt lax som jag skulle kunna äta 3 gånger om dagen resten av mitt liv om jag var rik.

Men, jag tänker så här, för att få en bra introduktion och hög chans att lära sig upskatta fisk på tallriken så gå ut beställ och ät fisk på restaurang! Efter många års serverande på restaurang så kan jag säga att typ 95% av alla som beställer fisk på restaurang är kvinnor ("jag är jättedålig på att laga fisk hemma! så det är bäst att passa på..."), medan män beställer kött. Tror kvinnorna gör smartare val där!

Jag tror ju att det är lättare att lära sig äta och uppskatta fisk när den är rätt och proffsigt tillagad.
 
Om man vill minska sin köttkonsumtion o ogillar fisk så får man väl äta mer vegetariskt, så svårt kan det väl inte vara.
 
Jag ALSKAR fisk ... men inte Halibut :down: och mycket sallan Torsk :cautious: (utom i fish & chips) ... Den fisk som smakar minst "fisk" ar varmvatten fiskar. De ar "morare" och inte alls sa "tradiga" som kallvatten fiskar och "flakes" latt. Liksom lax och all annan av den typen av fisk.
Andra fiskar som inte smakar fisk ar plattfiskar om man lagar till dem "ratt" och framfor allt inte kokar/steker/ungsbakar for lange.
Lagg fisken i mjolk eller citron nagon halvtimma innan tillagning och mycket av fisksmaken dras ur. Och ha den inte for lange pa spisen/i ugnen da blir den torr och tradig.
Själv så tycker jag att bland det tråkigaste jag kan äta i fiskväg är annars lax, öring och röding. Jag gillar vit fisk, gärna plattfisk och annan vit atlantfisk.
 
Inte svar till TS men en reflektion och undran i samma spår. Vår familj har samma problem som TS, ingen av oss älskar fisk (förutom då tonfiskskivor) men vi kämpar på och lagar det ändå ibland. Med varierat resultat. Det har hänt vi fått slänga det mesta av middagen och äta knäckebröd istället. Har funderat lite runt detta och här är mina undringar.
Anledningen till att vi ändå försöker laga fisk ibland är att vi tror det är bra för kroppen och även sjukvården verkar tro det. På en allmän hjärtkoll så var en av frågorna hur ofta jag äter fisk per vecka bland annat. Vi kommer aldrig att bli rena vegetarianer utan alternativen är oftast liten mängd kött eller fågel kombinerad med stora mängder grönt. Jag funderar också över hur nyttig den odlade laxen egentligen är? Försöker köpa vildfångad när jag kommer åt men hur är den ur miljöaspekt? Den vita fisken, innehåller den något särskilt nyttigt egentligen? Känns mer som det är smalmat med högt proteininnehåll (om man inte tillför massa grädde för att ta bort fisksmaken) men ingen omega 3.
 
Ja, och även om jag är ok med egenpanerad fisk, så är det INTE godare än den sprödbakade torsken i fryspaket. Jag gillar inte heller fisk speciellt mycket men det går att äta.

@Saigon Det är väldigt individuellt. Jag anser att man måste gilla fisk om man tycker att egenpanerad är godare eftersom det smakar mer fisk.
Det är väl klart att det är individuellt. Det är det ju alltid med smak. Vidare är ju inte TS ute efter några garantier utan efter tips. Sen ska sägas att inte heller jag tycker speciellt mkt om fisksmak. Därför äter jag inte vare sill, strömming eller lax. Men icke att egenpanerat smakar mer fisk så länge det handlar om just torsk eller rödspätta. När det gäller just rödspätta har jag lite svårt för den frysta varianten just för att den smakar så mkt ”fisk”. Egenpanerad rödspätta är däremot min absoluta favoriträtt.
 
Själv så tycker jag att bland det tråkigaste jag kan äta i fiskväg är annars lax, öring och röding. Jag gillar vit fisk, gärna plattfisk och annan vit atlantfisk.

Jag gillade inte de "roda" fiskarna heller forr. Det var nog mer min mammas satt att laga det, atminstone en gang i veckan fick man WAY overkokad fisk. Ofta torsk ... som var sa torr och tradig att man knappt kunde tugga elandet, till "fest" var det lax som inte gick att tugga. Jag AVSKYDDE all fisk, men alla "roda" fiskar var alltid varst, de blir tradigare och varra an de "vita" fiskarna om de inte ar tillagade pa ratt satt.

Sedan jag larde mig att laga till fisk ordentligt ar det nog bara svardfisk jag inte garna ger mig pa for att jag inte far till den bra (och det ar inte fisken ... det ar min tillagning :cautious:) och grouper undviker jag oftast for att det ar svart att fa till den ocksa om den inte ar absolut pinfarsk. (Dessutom undrar jag om vissa frusna "fileer" kommer fran monsterstora groupers och darfor blir sega och osmakliga)

Nar jag bodde efter roda havet och i Florida larde jag mig att varmvatten fiskar alltid ar mycket morare, mycket mindre tradiga, och med mindre "fisk smak".
 
Några dagar senare sådär - men här är receptet på tomatsåsen @GardenAngel

Fräs en hackad lök plus en (eller fler) tärnad/skivad stjälkar selleri. Tillsätt ca 5 dl krossade tomater, 1 buljongtärning och 3 msk ketchup. Koka upp och låt sjuda några minuter och red av efter tycke och smak. Vänd ner 1/2 dl (eller mer) strimlad purjolök plus dill. Smaka av med salt, ev lite socker och peppar. Häll allt över fisken i en ugnsfast form. Strö över god ost (viktigt att den är god!!) och kör i ugn på ca 150 grader tills fisken är klar (det tar ca 20 minuter i min ugn)

Ett annat bra recept på fiskgratäng är detta
https://www.arla.se/recept/sjorovarfisk/

Fungerar utmärkt med färdig sås, men går också att göra egen citronsås om en föredrar det (jag gör en på grädde, citron och mycket vitlök som bas) :)
 
Jag gillade inte de "roda" fiskarna heller forr. Det var nog mer min mammas satt att laga det, atminstone en gang i veckan fick man WAY overkokad fisk. Ofta torsk ... som var sa torr och tradig att man knappt kunde tugga elandet, till "fest" var det lax som inte gick att tugga. Jag AVSKYDDE all fisk, men alla "roda" fiskar var alltid varst, de blir tradigare och varra an de "vita" fiskarna om de inte ar tillagade pa ratt satt.

Sedan jag larde mig att laga till fisk ordentligt ar det nog bara svardfisk jag inte garna ger mig pa for att jag inte far till den bra (och det ar inte fisken ... det ar min tillagning :cautious:) och grouper undviker jag oftast for att det ar svart att fa till den ocksa om den inte ar absolut pinfarsk. (Dessutom undrar jag om vissa frusna "fileer" kommer fran monsterstora groupers och darfor blir sega och osmakliga)

Nar jag bodde efter roda havet och i Florida larde jag mig att varmvatten fiskar alltid ar mycket morare, mycket mindre tradiga, och med mindre "fisk smak".
Jag tror illa tillagad fisk under uppväxten är grundproblemet här också :angel:
 
Jag och mannen behöver äta mer fisk men mannen tycker inte om fisk ”som smakar fisk”. Jag kan tycka det är gott med stekt lax, osv men det går alltså bort. Vi har ett recept på laxgratäng med kräftorstjärtar och kräftmjukost som han gillar och så äter vi panerad fisk (av den dyrare Findus-sorten..).
Men det blir väldigt enformigt och för dyrt - gratängen är finmat i mina ögon.

Så har ni några bra recept på fiskrätter som inte smakar fisk? Som dessutom gärna är lite billigare. (Min välbyggda man äter som en 15-åring med växtspurt :angel: )

Kan rekommendera fiskgryta. Finns olika recept men ett är en variant av Spansk gryta:

vit fisk (torsk tex), räkor, gul, röd, grön paprika, purjolök/ gul lök, vitlök, creme craiche, grädde, tomatpuré, champinjoner, fiskbuljong, citron, kryddor (cayenne, salt, peppar, chili).

Supergott och enkelt. Serveras med ris/bulgur eller bara med en sallad .
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 047
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp