Tips på fluffigt täcke

Intressant det där med bärigheten.
Tittade vidare på Hemtex, och där finns det ju modellen Wilma som finns både i medelvarmt och extra svalt, bärighet 10-12.
Det kanske kan vara något @tornblomma? Kände du på den modellen i butiken?

Kände på det och tyckte det var mindre fluffigt än Disa! Men måste göra ett återbesök på Hemtex imorgon och klämma vidare! :p :D
 
Alltså jag är beredd att gå ed på att det inte finns ett enda svalt duntäcke, om man är det minsta känslig för värme i sängen. Jag gav upp dun för typ 30 år sen, ALLT blir för varmt.

Nu har jag sidentäcke från Selma, deras lättaste och svalaste variant med gasväv. På sommaren är dock även det för varmt. Och vill du absolut ha fluff så är det inget bra val.

Fan fluff och sovloft känns som en svår kombo! Har ett ofluffigt syntettäcke nu. Helt omysigt! Är iofs inte supervarm, kanske bara blivit lite skadad efter denna sommaren. Förra året sov jag i tröja och tofflor :p
 
Jag är vanligtvis varm utav mig men kan lätt sova med duntäcke större delen av året, det skulle aldrig hända med ett syntettäcke! Nackdelen med dun som jag ser det är hur de stackars fåglarna kan ha det och skulle jag idag köpa nya dunprodukter skulle jag försöka titta efter RDS-märkt dun. Har i alla fall ett gammalt Hemtex-dubbelduntäcke som är en riktig favorit! Fluffigt och härligt om man bara skakar till det varje morgon så det får ny luft i fickorna. :up:
 
Tack för alla tips! Jag var inne på Hemtex idag och klämde och kände på lite täcken. Det jag tyckte kändes mysigast och ändå etiketterades som "svalt" var "Disa duntäcke". Det kostade 1 695:- vet inte om det är vettigt pris? Är lite rädd att det ändå ska bli för varmt. Jag har en liten lägenhet med sovloft så det är inte så kyligt här.

Jag har det här och upplever det som väldigt fluffigt med en bärighet på 11.
https://www.dunbutiken.se/produkt/duntacke-svinaherden-storre-220x220/
I min lägenhet har jag dock möjlighet att vädra ut på kvällarna och ha fönstret öppet. Men under juli månad fick jag plocka ur täcket och köra med endast lakan. Resten av året funkar det....
 
Jag är enkel och sover med enbart lakan ungefär hela året. :D
Men min första tanke när folk nämner fjäder och dun - är det verkligen en okej industri? Jag dömer inte, är verkligen inte påläst alls utöver grymheterna när det plockas dun från levande, obedövade gäss som man matas med i sensationsjournalistiken.
Trodde i min enfald att alla sov med syntettäcken nuförtiden. Förbannar de få, enstaka dunkuddar vi har kvar i antikvinden på hotellet.... vilka åbäken liksom.
 
Jag är enkel och sover med enbart lakan ungefär hela året. :D
Men min första tanke när folk nämner fjäder och dun - är det verkligen en okej industri? Jag dömer inte, är verkligen inte påläst alls utöver grymheterna när det plockas dun från levande, obedövade gäss som man matas med i sensationsjournalistiken.
Trodde i min enfald att alla sov med syntettäcken nuförtiden. Förbannar de få, enstaka dunkuddar vi har kvar i antikvinden på hotellet.... vilka åbäken liksom.

Kolla efter EDFA-certifikat . https://www.edfa.eu/en/daunen-und-federn/federngewinnung.html
"
W hile anka dun och fjäder skördas endast efter slaktprocessen - med andra ord, anka fjädrar och dun kommer från döda djur - kan gåsfjädrar också samlas under ruggning säsongen.

långsidan är användningen av biprodukterna "ner och fjädrar" som erhålls efter slakt i produktion av fjäderfäkött, skörd från levande djur endast tillåten enligt tydligt definierade lagbestämmelser. Dessa regleras av ett antal bestämmelser, däribland den europeiska konventionen om skydd av djur som hålls till jordbruk, standarden för att hålla gäss för rening och nationell djurskyddslagstiftning.

Den så kallade moulting får endast utföras under den period då fågeln naturligt ändrar sina fjädrar, när en ny generation fjädrar har mognat och de gamla skuren.

H- häftande fjädrar får inte äga rum utanför mullsäsongen - levande plockning är strängt förbjudet enligt lag. Föreningen har varit tillägnat att kontrollera och övervaka gårdar och avelsanläggningar i åratal.

"
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kolla efter EDFA-certifikat . https://www.edfa.eu/en/daunen-und-federn/federngewinnung.html
"
W hile anka dun och fjäder skördas endast efter slaktprocessen - med andra ord, anka fjädrar och dun kommer från döda djur - kan gåsfjädrar också samlas under ruggning säsongen.

långsidan är användningen av biprodukterna "ner och fjädrar" som erhålls efter slakt i produktion av fjäderfäkött, skörd från levande djur endast tillåten enligt tydligt definierade lagbestämmelser. Dessa regleras av ett antal bestämmelser, däribland den europeiska konventionen om skydd av djur som hålls till jordbruk, standarden för att hålla gäss för rening och nationell djurskyddslagstiftning.

Den så kallade moulting får endast utföras under den period då fågeln naturligt ändrar sina fjädrar, när en ny generation fjädrar har mognat och de gamla skuren.

H- häftande fjädrar får inte äga rum utanför mullsäsongen - levande plockning är strängt förbjudet enligt lag. Föreningen har varit tillägnat att kontrollera och övervaka gårdar och avelsanläggningar i åratal.

"

Jag hade förstås kunnat googla, men tack! Jag var verkligen inte medveten om att det ens var en vettig industri med dun idag. :)
 
Jag hade förstås kunnat googla, men tack! Jag var verkligen inte medveten om att det ens var en vettig industri med dun idag. :)

98% plockas från djur som ändå ska slaktas som jag fattar det och är det EDFA-certifikat får dom endast plockas efter att djuren är döda.
 
Jag tänkte precis detsamma som @kolblakkur .... hur är det bättre för att de "Ändå" ska slaktas?
@kolblakkur

Gissar att det då menas i betydelsen, "är döda när plockningen sker". (annars spelar det ju ingen roll)

Man brukar ju plocka fågel innan man äter dem oftast och jag tror det är så folk vanligen tänkte sig att plockning gick till (jag tex kunde inte föreställa mig att man gjorde det på levande fågel) innan det blev en skandal.

Övriga 2 procent då enligt texten ovan från fåglar som ändå tappar fjädrarna när de ruggar.

-detta från vad jag läste i inläggen ovan som ni svarade på men kanske uppfattade på annat sätt (personligen har jag ingen koll på fjädermarknaden).

Gissar att ordalydelsen då blir liknande som att man tar kohud från kor som -ändå skulle slaktats. Då efter att kon dött, inte innan vanligen. Men som skiljs från idén att man fött upp djuret enbart för att ta skinnet och inte äta. Som rävpäls (man brukar ju inte äta räv).

Fortfarande bara tolkningar av ovanstående text.
 
Jag ÄLSKAR mitt duntäcke från Jysk! Just det finns inte längre där men deras Marigold varm är motsvarande mitt. Dock drömmer jag om ett Daisy, det verkar fantastiskt! På sommaren har jag ett svalt duntäcke därifrån, motsvarande Marigold sval. Jag tycker inte man blir varm av duntäcken (även om jag växlar täcke med årstid) för det ventilerar så mycket bättre än syntet.

Deras Höie Downfeel är ok om man klarar tunga täcken... vilket jag inte gör. De hade ett underbart syntettäcke från Ajungilak förut men det är borttaget.
Var tvungen att googla Daisy täcket och upptäckte att det var på rea. Nästan halva priset :angel:
 
Var tvungen att googla Daisy täcket och upptäckte att det var på rea. Nästan halva priset :angel:
Googlade Daisy täcke och första träffen:

1642.jpg

Tror att tornblomma skulle passa perfekt i det! :laugh:
 
En liten notis: Om du inte har sängkläder från IKEA ska du inte ha täcke därifrån. Både deras sängkläder och täcken är 10 cm kortare än standard. Så det blir superstörigt om man har ett ikeatäcke och vanligt påslakan för då blir det dött tyg som bara slafsar. Och absolut ingen bra fluffkänsla :D Jag hittade ett mysigt täcke på Mio.
Det där jag har jag aldrig tänkt på, trots att jag äger ett IKEA-täcke men förmodligen inte ett enda IKEA-påslakan....
 
Jag har ett syntettäcke från Hemtex som heter Frida. Helt galet fluffigt fastän jag haft det åtminstone tre år och det lyckas på nåt underligt sätt nästan alltid hålla precis lagom temperatur och då är jag ändå en varm och svettig person. Jag byter bara till svalare täcke de varmaste månaderna.
 
@Kakis fast det skulle ju också innebära att andras täcken inte får plats i Ikeas påslakan? Det har dock aldrig stämt för mig. Jag har haft flera påslakan från Ikea men inga täcken, och mina täcken har alltid passat.
Tror du inte på det är det bara att kolla måtten. Ikeas är 200cm alla andra jag har hittat är 210cm. De går såklart att knö in ett vanligt täcke i ett ikeapåslakan. Blir lite fluffigare bara :)
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni för storlek på eran mattespadd jämfört med storlek på sadeln? Går i tankarna att införskaffa en mattespadd till...
Svar
7
· Visningar
265
Senast: Anna-Bella
·
Kläder & Bli fin Jag red i helgen och har ganska nya sköna ridthigts med hög midja, lite tjockare fluff på insidan. Jag ville inte riktigt hoppa ur dem...
Svar
17
· Visningar
934
Senast: Angel
·
Mat Söker massa tips på julgodis att göra. Som hyfsat lätt göra och ta med sig. Kravet för mig inte är frukt i eller russin. Men ok slänga...
Svar
2
· Visningar
275
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp