Tips på frukost

Korvstroganoff är underskattad frukost. Eller en annan risröra på typ kokt ris av valfri sort tillsammans med havregrädde, massvis av grönsaker och SALT. Salt är nödvändigt. Älskar lagad mat till frukost, men av bekvämlighetsskäl är det rimligast att ha färdiga matlådor att micra.

Annars:
proteingröt med frön, bär och skit.
gårdagens burgare i fickan att äta i bilen (Beyond Burger + brioche = :heart ).
färdig toast att kasta i järnet under morgonpinken och sen äta med chilimayo.

Asketiskt:
proteinshake.
en banan.
kaffe med fetmjölk (eller grädde vid svårmod).

Äter själv hejvilda morgonmål, gärna veganskt, men helt utan stringens.
 
300@80.jpg


@tuaphua
Denna bok är en storfavorit. Fullsmockad med sjukt många olika frukostrecept! Väldigt annorlunda, gott och smarrigt.

Ett recept som jag ofta gör är deras chiagröt, som en blandning mellan chiapudding och overnight oats. Toppar med jordnötssmör eller mandelsmör, lite granola samt frukt/bär i säsong. På vinterhalvåret blir det oftast frysta hallon och/eller frysta blåbär.


2 (större) portioner

DU BEHÖVER:​

1⁄2 dl chiafrön

1 dl havregryn

1⁄2 dl riven kokos

2 msk tärnade, torkade aprikoser, russin eller torkade äpplen

2 tsk blå vallmofrön

2 krm kanel

2 krm torkad ingefära (brukar ibland ta malen kardemumma istället)

Lite vaniljpulver efter smak

2 dl mandelmjölk

2 dl havredryck

GÖR SÅ HÄR:​

Mät upp alla ingredienser utom mandelmjölk och havredryck i en bunke. Tillsätt sedan lite dryck i taget och rör ordentligt emellan. Tillsätt eventuellt mer mjölk/dryck, puddingen ska inte vara fast utan följsam och krämig.
 
Min go-to-frukost just nu är havregrynsgröt som jag kokar med en halv, slantad banan, kardemumma och gurkmeja eller saffran. I med en klick kokosolja eller ghee (så håller jag mig mätt mycket bättre). Klyftar ett äpple och kokar några minuter med antingen ingefära eller kardemumma. När det mjuknat tar jag av från värmen och lägger i lite frysta bär (blåbär, hallon, havtorn) som får tina av värmen, sedan toppar jag gröten med det och mumsar i mig.

Mitt senaste ghee blev karamelliserat, så gröten smakar lite kola! :d

Ett helgalternativ är bovetepannkaka. Blötlägger på kvällen och på morgonen mixar jag dem med lite av vattnet. Steker i kokosolja. Äter med bär. Ev gör jag glass av slantad fryst banan och bär som jag mixar ihop lite snabbt.

Om jag inte har tid eller vill ha något enkelt så brukar jag fixa en tom syltburk kvällen innan med "lager": kokosyoghurt, 1/2 dl havregryn, lite hackade nötter, frysta bär, ett kokt klyftat äpple. Det gojsar ihop sig och blir superkrämigt till morgonen. Bra att ta med sig.

De som pratat om tillsatser i växtdrycker: jag gör egen kokosyoghurt av bakteriekultur (tex ett par probimage eller en slatt yoghurt) och kokosmjölk. Änglamarks blir fantastiskt krämig.
 
Propud milkshake, varje morgon 😂 varierar smak, så det blir inte så tråkigt. jag har svårt att äta nått tyngre när jag vaknat. Gillar annats också Leksands tre kullor fröknäcke, med cognac medwurst och ost, står mig läge på 1.5-2 skivor av det.
På helger gör jag gärna bananpannkakor till frukost, med jordgubbar och mango till :)
 
Bara äta nötter ur en påse eller göra något med dem?

Det som passar dig bäst? Nötter och torkade bär (utan socker) kanske kan vara nåt? Frukt kanske du ska undvika pga sockret? Annars är ju det gott med.

Är du ingen frukostätare är ju en näve rätt bra ändå. Vet inte hur hardcore du är men vill du verkligen göra det nyttigt så ska nötterna blötläggas för att minska innehållet av antinutrienter, samt att de såklart ska vara ekologiska. Men man väljer ju själv hur nyttig och renlevnads man vill vara... jag har börjat ha blötlagda och avrunna solrosfrön i en burk i kylen, perfekt att bara strö på vad man då vill, eller blanda i gröt.
 
De som pratat om tillsatser i växtdrycker: jag gör egen kokosyoghurt av bakteriekultur (tex ett par probimage eller en slatt yoghurt) och kokosmjölk. Änglamarks blir fantastiskt krämig.

Jag tycker det verkar jättegott men herregud så mkt energi det är i. Jag skulle aldrig kunna äta det mer än som dessert. JAg konsumerar typ 5dl havregurt per natt när jag jobbar natt. Eller så ett par deciliter till frukost en ledig dag. Det blir en hel del extraenergi om det byts ut mot kokosmjölk (har läst i recept att det ej går att använda lightvarianten)
 
Jag brukar äta två rostmackor med smör och ost (grevé!), marmelad eller honung. Eller havregrynsgröt med hallon, kardemumma och mjölk. Kaffe till.
 
Jag varierar mig men på sistone har det blivit:
  • Rostat rågbröd med mosad avokado, flingsalt och chiliflakes, man kan ha på smulad fetaost också
  • Turkisk yoghurt med banan eller russin och granola
  • Havregrynsgröt som jag kokar på havremjölk och vatten 50/50 och när den nästan är klar slänger jag i en mosad banan, serverar med mer havremjölk
  • Havregrynsgröt med äppelmos och havremjölk
  • Bagel med cream cheese och ev. avokado
  • Kokta ägg med kaviar, ibland på bröd
 
Jag tycker det verkar jättegott men herregud så mkt energi det är i. Jag skulle aldrig kunna äta det mer än som dessert. JAg konsumerar typ 5dl havregurt per natt när jag jobbar natt. Eller så ett par deciliter till frukost en ledig dag. Det blir en hel del extraenergi om det byts ut mot kokosmjölk (har läst i recept att det ej går att använda lightvarianten)
Oops! Ja jag blir mätt på 0,5 dl med 0,5 dl havregryn, lite nötter och bär. Den är ju som turkisk yoghurt. Änglamarks har xantangummi i så den går att späda med vatten innan en kultiverar den, men ändå. Då har jag kanske en tredjedel vatten bara.
 
Havregrynsgröt. Ca 2 dl havregryn, en msk frön (sorten varierar beroende på vad jag har hemma), kokar gröten på vatten samt har i en hackad frukt och kanel på slutet. En kopp te bredvid.

Jag är hungrig på morgonen, men inte så ambitiös, och vill slippa en massa olika sekvenser i frukosttillagandet. En kastrull och mat som blir varm och mättande - det är perfekt.

Höll på och fixa med bananpannkaka och lite sådant en period men tappade sugen snabbt. Samtidigt vill jag ha något matigt. Äter jag en macka klockan 07 så är jag hungrig igen före 09.
 
Oops! Ja jag blir mätt på 0,5 dl med 0,5 dl havregryn, lite nötter och bär. Den är ju som turkisk yoghurt. Änglamarks har xantangummi i så den går att späda med vatten innan en kultiverar den, men ändå. Då har jag kanske en tredjedel vatten bara.

aha 0,5 dl låter lite magert men det är klart om man blandar den med annat så...

Köpte idag Alpro kokosgurth, den har jag inte sett förr. Innehåller såklart nån förtjockare men det verkar ju även kokosgrädden göra som du beskriver... svårt att få bort precis alla tillsatser tänker jag. Den var i vilket fall sockerfri och helt okej energimässigt. Men dyr... 35 spänn för 350 ml :angel:
 
Så vad ska en laktosintolerant diabetiker som hatar bröd, gröt och liknande och inte klarar att äta något alls egentligen äta?
Ägg? Går ju att göra i alla dess former.
Bacon?
Grönsaker? Rostade tomater, linser, etc. Jag har en kompis som bara äter varm mat och han är dessutom vegan, men han äter linsgryta eller linssoppa till frukost.
 
Läste tips att göra havremjölk på 2dl havre, 1l vatten, 1 krm xantangummi och låta stå i kylen. Sedan mixa så det blir tjockare. Ska man ha i kaffe ska man sila det och det ska då bli mer gräddigt. I smoothie kan man använda som det är.

Vet även som som tipsade om att använda chia istället för xantangummi. Då ca 1 tsk och givet mixa.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: cassiopeja
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 856
Senast: Halona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp